عمومی | پژوهشگاه هوافضا

اولین کنفرانس بین المللی هوانوردی عمومی در کنار نمایش هوایی (AirShow) کیش برگزار شد

شورای کنفرانس عبارت بودند از:

دکتر فتح اله امی، رییس کنفرانس و رییس پژوهشگاه هوافضا،

دکتر محمد طیبی رهنی، دبیر کنفرانس و معاون پژوهشی پژوهشگاه،

دکتر کورس نکوفر، دبیر علمی کنفرانس و مشاور ریاست پژوهشگاه و

دکتر سید آرش سید شمس طالقانی، دبیر اجرایی کنفرانس و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه

این کنفرانس یک روزه با حمایت شرکت صنایع هواپیمایی ایران (صها)، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی کشور، به منظور ایجاد بستری مناسب جهت تبادل نظر بین اساتید، دانشجویان و کارشناسان با متخصصان و مدیران اجرایی کشور در زمینه هوانوردی، شناسایی مشکلات و معضلات صنعت هوانوردی عمومی و ارائه پیشنهاداتی جهت رفع موانع موجود، برگزار شد. حامیان معنوی این کنفرانس عبارت بودند از: ۱) پردیس بین المللی کیش دانشگاه صنعتی شریف، ۲) پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران و   ۳) دانشگاه تربیت مدرس.

مراسم افتتاحیه کنفرانس با خیر مقدم آقای دکتر امی و ارائه گزارش و برنامه کنفرانس توسط آقای دکتر طیبی رهنی، آغاز شد. سپس این مراسم با سخنرانی امیر ایزدی، مدیرعامل محترم صها، خانم دکتر شرفبافی، مدیر عامل محترم هما و دکتر فاضل زاده، عضو هیات علمی محترم دانشگاه شیراز ادامه یافت.

در بخش ارائه مقالات، از مجموع حدود ۹۰ مقاله رسیده به دبیرخانه کنفرانس، ۳۵ مقاله پذیرفته شده در قالب ۶ نشست به صورت شفاهی ارائه شد و در بخش پوسترها نیز ۳۲ پوستر در معرض بازدید شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

در راستای این کنفرانس سه پنل تخصصی نیز برنامه‌ریزی شده بود که اولین آن روز ۲۲ آبان با عنوان" کاربرد سنجش از دور هوایی در مدیریت سرزمین و پایش محیط زیست" در محل پژوهشگاه هوافضا، دومین پنل در روز کنفرانس،  تحت عنوان "توسعه صنعت هوانوردی عمومی کشور و ارائه راهکارها و رهنمودهای عملیاتی" و آخرین پنل روز چهارشنبه، ۱۴ آذر ماه با عنوان "چالش‌های ناوبری هوایی در نسل آتی حمل و نقل هوایی" برگزار شد.

در قسمت انتهایی اختتامیه، از مقالات برتر، سخنرانان کلیدی و پیشکسوتان حوزه هوانوردی کشور که عبارت بودند از: ۱) آقای دکتر منوچهر منطقی ۲) آقای مهندس فرج کریمی مجد ۳) امیر کاپیتان رضا ایزدی تقدیر به عمل آمد.

مقالات برتر به ترتیب ذیل معرفی شدند:

مقاله اول: بررسی و امکان سنجی راه اندازی شبکه هوایی انتقال عضو/خون ایران با بهره‌برداری از زیرساخت‌های هوانوردی عمومی کشور

مقاله دوم: بررسی تاکسی‌های هوایی مدرن عمود پرواز با سیستم پیشرانش الکتریکی

مقاله سوم: افزایش مقاومت سیستم‌های ناوبری هوایی در برابر تهدیدات طبیعی و اختلالات الکترومغناطیسی با استفاده از آنتن پلاسما

آخرین برنامه روز کنفرانس، اختتامیه آن بود که با تقدیر از حامیان و مسئولین کنفرانس توسط آقای دکتر امی شروع گردید. سپس، سخنرانی آقای سردار موسی‌زاد نوجوان دانشمند هوافضائی کشور ارائه شد.