عمومی | سازمان انرژی اتمی

بازدید رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از کارخانه آب سنگین اراک

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۱۸ آذرماه در سفر به استان مرکزی ضمن دیدار با مسئولین استانی و سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه اراک، از تاسیسات تولید آب سنگین سازمان انرژی اتمی ایران در شهر خنداب بازدید نمود. وی در این بازدید از روند آخرین تحولات و پیشرفت های این کارخانه آگاهی یافته و جلساتی با مسئولین و مدیران این تاسیسات برگزار نمود. روند اجرای برجام و تعهدات جمهوری اسلامی ایران، کشورهای اروپایی، چین و روسیه در این جلسات مورد ارزیابی قرار گرفت.

شایان ذکر است در تاسیسات آب سنگین علاوه بر تولید محصول آب سنگین، ماده بسیار ارزشمند ایزوتوپ پایدار اکسیژن ۱۸ تولید می شود. این محصول در زمینه های مختلف صنعتی، زیست محیطی، پزشکی و ... کاربردهای فراوان و استراتژیک دارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از بازدید از تاسیسات آب سنگین، از راکتور IR۲۰ نیز بازدید نموده و آخرین مراحل بازطراحی این راکتور را در تبادل نظر با مسئولین مربوطه مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

راکتور تحقیقاتی IR۲۰ از واحدهای وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران است که در مجاورت تاسیسات آب سنگین قرار گرفته و با هدف تولید رادیوداروهای مورد نیاز کشور احداث شده است. بازطراحی و بهسازی این راکتور در جریان مذاکرات برجام مورد توافق طرفین قرار گرفته است.