عمومی | دانشگاه صدا و سیما

ثبت رکوردی تازه در بخش دیداری و شنیداری دومین جشنواره « ایران ساخت»


دبیر تخصصی بخش دیداری و شنیداری دومین جشنواره «ایران ساخت» با معرفی داوری نهایی این بخش، از ثبت رکوردی تازه در دریافت آثار دیداری و شنیداری دومین جشنواره « ایران ساخت » خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما دکتر شهاب اسفندیاری در نشستی مشترک با دکتر پرویز کرمی دبیرکل دومین جشنواره «ایران ساخت» و دیگر اعضای هیئت داوری در سالن ورکشاپ دانشگاه صدا و سیما گفت: برگزاری این رویداد فرصتی برای ایجاد تعامل میان دانشگاه صدا و سیما و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. «ایران ساخت» دارای اهدافی است که در دنبال کردن و تحقق آن میان دانشگاه صدا وسیما و معاونت علمی و جامعه هنری، وجه اشتراک وجود دارد و برگزاری آن را باید فرصتی برای تقویت همکاری میان این دو دانست.
وی افزود: با توجه به اینکه در دوره گذشته عضو شورای سیاستگذاری بودم با فعالیت ها در این بخش آشنایی داشتم بنابراین در این دوره به دنبال رفع ضعف ها بودیم. ارسال محدود آثار از شبکه های استانی اتفاقی بود که در دوره قبل رخ داد پس ارتباط با استان ها در این دوره تقویت و آثار خوبی به این بخش ارسال شد. همچنین اضافه شدن بخش گزارش خبری از اتفاقات خوب دیگر در این دوره بود که با استقبال خوبی نیز مواجه شد.
اسفندیاری ادامه داد : در هفته های اخیر با موج ارسال آثار مواجه بودیم لذا رکورد قابل توجهی در ثبت آثار بخش دیداری و شنیداری جشنواره ثبت شده است که البته حجم کار داوری نیز چندین برابر دوره گذشته خواهد شد.
در ادامه دکتر پرویز کرمی، دبیرکل دومین جشنواره «ایران ساخت» گفت: نخستین دوره جشنواره دو سال پیش برگزار شد. هدف از برگزاری ایران ساخت فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و جریان سازی در حمایت از تولید ملی است و از این طریق قصد داشتیم مفهوم اقتصاد دانش بنیان را در جامعه و میان مردم با کمک فعالان فرهنگی و هنری جاری کنیم.
وی افزود: بنابراین تصمیم گرفتیم با برگزاری « ایران ساخت» دو گروه فعالان فرهنگی و هنری و فعالان فناوری را به هم نزدیک کنیم. البته در این مسیر متوجه شدیم چند رکن اساسی دولت، مجلس و تولیدکنندگان، مردم و مصرف کنندگان هر کدام تکالیف و مسئولیت هایی دارند که باید به آنها پرداخت و «ایرانی، ایرانی بخر» تنها در حد یک شعار باقی نماند. پس باید وظایف و تکالیف هر بخش مشخص شود. «ایران ساخت» نیز در راستای توجه به تولید ملی و مصرف کالای ایرانی و اهمیت آن تولید محتوا برگزار می شود.
کرمی ادامه داد: دوره نخست جشنواره در بخش های تخصصی همراه با استقبال خوبی برگزار شد و پس از پایان آن نیز آسیب شناسی و برنامه ریزی برای برگزاری دومین دوره آغاز شد. درباره بخش دیداری و شنیداری نیز که در این دوره مسئولیت آن به دانشگاه صدا وسیما واگذار شد، استقبال خوبی را شاهد هستیم.
دبیر کل دومین جشنواره « ایران ساخت» با بیان اینکه دومین دوره جشنواره ۴ دی ماه در خانه هنرمندان آغاز و افتتاح می شود، گفت: این جشنواره ۴ روزه خواهد بود و در این زمان آثار راه یافته عرضه و در معرض نمایش عموم قرار می گیرد. همچنین شاهد کارگاه و ورک شاپ های تخصصی نیز خواهیم بود. ۸ دی ماه نیز مراسم اختتامیه در تالار وحدت با تقدیر از برگزیدگان برگزار می شود.
در این نشست رسول صدر عاملی کارگردان سینما و یکی از داوران این بخش نیز گفت: تا کنون در جشنواره های زیادی حضور داشتم اما موضوع و هدف گذاری «ایران ساخت» به شدت برایم شوق انگیز بود. بنابراین باید حداکثر توان را به کار برد تا آثار شرکت کنندگان دیده شود.
صدرعاملی تصریح کرد: در دوره های آتی باید دقیق تر باشیم تا پیام « ایران ساخت» به گوش همه برسد. در میان آثار ارسالی از نظر مفهوم، دریافت های جذاب و خوبی وجود داشت. پس برگزاری این رویداد فرصتی مناسب است تا فیلمسازان جوان و کم نظیر ایرانی از نقاط مختلف کشور فرصتی برای ظهور و بروز داشته باشند و این خلا عدم دیده شدن آنها با ایران ساخت پر شود.
همچنین مرتضی حیدری از مجریان و گزارشگران با سابقه و دیگر داور این بخش نیز «ایران ساخت» را فرصتی مغتنم برای معرفی کالای ایرانی و موضوعات دانش بنیان دانست که در مسیر فرهنگ سازی حمایت از کالای ساخت ایران اقدامی موثر و جریان ساز است.
گفتنی است تعداد ۹۰۹ اثر در این بخش دریافت شده که شامل ۶۶ اثر در حوزه تیزر تبلیغاتی، ۱۶۶ اثر در حوزه فیلم مستند، ۵۷ اثر در حوزه فیلم کوتاه، ۸۱ اثر در حوزه پویانمایی، ۱۹۴ اثر در حوزه برنامه تلویزیونی  و ۳۴۵ اثر در حوزه برنامه رادیویی است.
رسول صد عاملی، احمدرضا معتمدی، مهدی الیاسی، محمد صاحبکار خراسانی، علی طهماسبی، کاظم نظری، مهدی مینایی، محمد حسام پور، اردشیر زابلی زاده مرتضی حیدری، اسماعیل قادری فر، محمدرضا شهیدی فر، پیمان صالحی، مریم جلالی، اکبر رضایی از داوران بخش دیداری و شنیداری جشنواره هستند.