عمومی | دانشگاه تهران

برگزاری جشن شب چله و کریسمس برای فارسی‌آموزان موسسه لغت‌نامه دهخدا

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران از موسسه لغت‌نامه دهخدا ، جشن شب چله و کریسمس، چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ به صورت نمادین برای فارسی‌آموزان غیر ایرانی موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران در تالار افشار این موسسه برگزار شد.

در ابتدا دکتر علی درزی، رئیس موسسه، ضمن تبریک شب چله و کریسمس، در خصوص ارتباط بین ادیان الهی و جایگاه حضرت عیسی مسیح در قرآن مجید مطالبی را بیان کردو سپس دکتر پگاه خدیش از اعضای هیات علمی موسسه، به بررسی آیین کهن شب چله، تاریخ و آداب و رسوم آن پرداخت.
در ادامه نامبا ماساهیرو، میتسوهیرو ناماساوا، شوری اوتا، مامی ناگاشیما، یوی ایگاراشی، فومیکا ناکاتانی، موکا اوکاوا و ساواکو ایشی به عنوان گروه موسیقی «صدای زمستان ژاپن» متشکل از فارسی‌آموزان ژاپنی مرکز، دو قطعه موسیقی ژاپنی اجرا کردند.

همچنین، اسماً کماس فارسی‌آموز این مرکز از کشور الجزایر به تشریح جایگاه زن در اسلام و منزلت حضرت مریم پرداخت.

بخش خاطره‌خوانی نیز توسط جی‌ام عبدالرشید از بنگلادش، فرناز ختایی از ایران، استفان گل از آلمان برگزار شد. ماکسیم جوان از فرانسه و ناتالی موریس از آمریکا اجرای شعرخوانی را بر عهده داشتند و ماکسیم جوان از فرانسه، مصطفی شیخ و فاطیما شیخ از پاکستان یک نمایش طنز اجرا کردند و پس از حافظ‌خوانی کنتارو اندو از ژاپن، قطعه موسیقی «بهار دلنشین» از ساخته‌های مرحوم روح‌الله خالقی توسط ساواکو اشی از ژاپن (سه‌تار)، رونان گراندادم از فرانسه (آواز) و نادیا بیستروویچ از کرواسی (همخوان، رهبر گروه) و همراهی ظهیر تهرانی (تنبک) ومهدی تجلی (سه تار) با تنظیمی متفاوت اجرا شد.
در این برنامه طبق رسوم شب یلدا، هدیه‌ای از طرف موسسه مزین به یک بیت از حافظ برای هر یک از فارسی‌آموزان به عنوان تفال شب چله اهدا شد و خوانش این اشعار توسط تعدادی از فارسی‌آموزان اجرا شد.

در پایان، از فارسی‌آموزان با آداب مرسوم شب چله، پذیرایی به عمل آمد و فارسی‌آموزان در کارگاه خوشنویسی فرامرز افشار و سایر برنامه‌ها شرکت کردند.