عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

عملکرد مراکز درمان سوء مصرف مواد به صورت مستمر پایش می شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه عملکرد مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر به طور مستمر پایش می شود اظهار کرد: در سه ماه گذشته ۵۷۰ مورد بازدید از این مراکز انجام شده است.

دکتر عباس اخگری با اشاره به اینکه واحد داروهای مخدر و الکل تحت نظارت این معاونت فعالیت می کند،گفت: واحد داروهای مخدر و الکل وظیفه تدارک و توزیع داروهای مخدر را جهت مراکز درمان سوء مصرف مواد، بیمارستان ها و بیماران صعب العلاج عهده دار است.

وی خاطر نشان کرد: مراکز درمان سوء مصرف مواد بر اساس سهمیه مجاز تعیین شده توسط کمیسیون ماده ۳۱ دانشگاه جهت دریافت سهمیه داروی خود به واحد داروهای مخدر و الکل معاونت غذا و دارو مراجعه و نظر به اینکه داروهای مذکور از دسته داروهای تحت کنترل محسوب می شود لذا توزیع و مصرف آن ها تحت نظارت مستقیم معاونت غذا و دارو دانشگاه صورت می گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از مجموع بازدیدهای انجام شده در سه ماه گذشته،۱۱۰ مورد تذکر کتبی، ۲۱ مورد ارجاع به کمیسیون ماده ۳۱ دانشگاه، ۱ مورد لغو مجوز، ۶ مورد کسر سهمیه دارویی؛ صورت پذیرفته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه،یادآور شد: به منظور انجام غیرحضوری فرآیند ثبت و پیگیری درخواست داروهای مخدر، مراکز درمان سوء مصرف مواد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ملزم به ثبت و پیگیری درخواست داروهای مخدر از طریق سامانه رایورز این دانشگاه بوده و صرفا به منظور تحویل پوکه و دریافت دارو، مراجعه حضوری به معاونت غذا و دارو دانشگاه خواهند داشت و سایر فرآیندها بصورت غیر حضوری و از طریق سامانه های مذکور انجام خواهد شد.

دکتر اخگری افزود: تعداد ۵۵ درمانگاه، بیمارستان و دانشکده های تحقیقاتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین به طور میانگین ۱۶۱ بیمار صعب العلاج بطور میانگین در هر ماه با نسخه پزشک متخصص از واحد داروهای مخدر و الکل معاونت غذا و دارو دانشگاه، دارو دریافت می کنند.

کمیسیون ماده ۳۱ دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور نمایندگانی از معاونت های غذا و دارو و درمان دانشگاه، شوراء هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، اداره بهزیستی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برگزار و تاکنون تعداد ۸۱۳ مجوز فعالیت جهت مراکز خصوصی و دولتی درمان سوء مصرف مواد توسط این کمیسیون طبق پروتکل ها و دستورالعمل های وزارتی صادر که از این تعداد در حال حاضر تعداد ۷۲۴ مرکز در حال فعالیت هستند.

{jcomments on}