عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت از نظر دقت تصاویر، از سایر ماهواره‌های دانشگاهی کشور دو برابر بهتر است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت از نظر دقت تصاویر، از سایر ماهواره‌های دانشگاهی کشور دو برابر بهتر است

مهندس آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)، بیست و هشتم آذرماه ۱۳۹۷ با حضور در دانشگاه علم و صنعت ایران از مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه و چند مجموعه دیگر بازدید کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و هیات همراه شامل دکتر براری(رئیس سازمان فضایی ایران)، مهندس جهانگرد (معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات )، دکتر دوایی (مشاور وزیر در امور فناوری های نوین) و مهندس بنابی(عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت) ابتدا در نماز جماعت و سپس بر مزار شهدای گمنام دانشگاه حاضر شده و نسبت به شهدای گرانقدر کشور ادای احترام کردند.
مهندس آذری جهرمی سپس در نشستی که با حضور هیات رییسه دانشگاه و مسئولان مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه در این مرکز تشکیل شد، شرکت کرد. ابتدا دکتر حسین بلندی (مدیر مرکز تحقیقات)، گزارشی از روند تاسیس و فعالیت این مرکز ارایه کرد. وی در گزارش خود  ضمن معرفی دستاوردهای ماهواره‌های نوید و تدبیر(مبین) به ارائه گزارش از آخرین وضعیت پروژه ماهواره ظفر و ارائه دستاوردها و تجهیزات ساخته شده کیفی و پروازی پرداخت.
به گفته وی، ماهواره ظفر یک ماهواره پیشرفته و عملیاتی با ماموریت تصویربرداری چند طیفی با قدرت تفکیک ۵/۲۲ متر بصورت رنگی است که کاربردهای متعدد در حوزه­های کشاورزی، نقشه­برداری، هواشناسی و حوادث غیر مترقبه دارد. ماهواره ظفر علم و صنعت دارای ماموریت تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات با قدرت تفکیک مکانی ۴۵ متر در باندهای رنگی و قدرت تفکیک مکانی ۵/۲۲ متر در باند پانکروماتیک است. این محموله قابلیت تصویربرداری ۵۰ فریم بصورت زمان واقعی و ۲۰۰ فریم ذخیره اطلاعات در روز را دارا است.
این ماهواره علاوه بر ماموریت اصلی خود ماموریت دریافت و ارسال پیام و ارتباط صوتی را نیز دارا است که در ارتباطات مخابراتی کاربرد دارد. این محموله قابلیت دریافت و ارسال داده و پیام از یک کاربر به کاربر دیگر (ارتباط نقطه به نقطه) بین ۲۵۶ کاربر و با امکان ذخیره سازی ۱۵ پیام به ازای هر کاربر و نیز پخش همگانی پیام را دارد . همچنین این ماهواره دارای ماموریت سومی به نام محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی است که تشعشع رسیده به ۴ طرف ماهواره در مدار را اندازه گیری می کند.
ماهواره ملی ظفر شامل محموله تصویربرداری، محموله ذخیره و ارسال، محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی، زیرسیستم تعیین و کنترل وضعیت، زیرسیستم تعیین موقعیت، زیرسیستم مخابرات، مدیریت داده و فرمان (تله‌کامند، تله‌متری و کامپیوتر روی برد)، زیرسیستم انرژی و زیرسیستم سازه و مکانیزم و زیر سیستم کنترل حرارت می‌باشد. بخش زمینی شامل ایستگاه تله‌کامند، تله‌متری، تصویربرداری و هندست کاربران می­باشد.

مهندس آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) نیز با تبریک هفته پژوهش و آرزوی توفیق روزافزون برای همه پژوهشگران، از دانشگاه علم صنعت ایران به عنوان دانشگاهی که کارهای بسیار خوبی در حوزه تحقیقات و پژوهش صنعتی دارد، یاد کرد و علت حضور خود در این دانشگاه را علاقه مندی به پیگیری ویژه پروژه های فضایی اعلام کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران، پروژه های خوبی در موضوعات تحقیقات فضایی و ICT و آنتن دارد و من گزارشها و دستاوردهای آن را مطالعه و پیگیری می کنم.
مهندس جهرمی در خصوص موضوع ماهواره گفت: زمانی در ماهواره نوید، تمرکز ما روی قدرت ساخت ماهواره بود، اما اکنون مطابق سند توسعه فضایی، در ساخت ماهواره پیشرفت داشته ایم و روی توسعه محصول و دامنه کاربرد آن تمرکز داریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: به گزارش سازمان فضایی کشور، در استان فارس ۲۵ هزار هکتار زمین زیر کشت برنج است در حالی که در سال گذشته، استان فارس از استان هایی بود که به شدت تحت تاثیر خشکسالی بوده است. وی با طرح این سوال که تا کی باید با اینگونه سناریوها در کشور مواجه بود، گفت: این گزارش ها نمونه ای از خدمات صنعت فضایی به مدیریت کشور است که در پایش کشاورزی و منابع آب تاثیر خواهد داشت.
مهندس جهرمی با تذکر اینکه سازمان فضایی و مرکز تحقیقات فضایی اکنون وارد لایه کاربرد شده اند، تصریح کرد: در حوزه صنعتی باید شتاب را بالاتر ببریم. وی افزود: ماهواره ظفر چند بار تغییر کرده و هر بار دقیق تر شده و طبیعتا باید از این مرحله عبور کنیم و وارد گامهای بعد شویم تا دستاورد خوبی داشته باشیم. از دانشگاه علم و صنعت ایران می‌خواهیم که سرعت ساخت ماهواره «ظفر» را افزایش دهد؛ چرا که این ماهواره  از نظر دقت تصاویر از سایر ماهواره‌های دانشگاهی کشور دو برابر بهتر است.
وی گفت: ماهواره «ظفر» نیز قرار است حدود ۲.۵ تا ۳ سال زمان ماندگاری در مدار داشته باشد و تصاویر با دقت ۲۲.۵ تا ۱۶ متر ارسال کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید تا سال ۱۴۰۱ به شرایطی برسیم که ماهواره‌های عملیاتی ما، تصاویر با دقت زیر یک متر داشته باشند .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاتمه گفت: به نوبه خودم از زحمات دانشگاه علم و صنعت ایران تشکر می کنم. وی ابراز امیدواری کرد مردم به زودی از نتایج تحقیقاتی که در اوج تحریم های ظالمانه به دست آمده، بهره مند شوند و بهبود استفاده از منابع، توسعه کسب و کار و پایش دقیق تر منابع را شاهد باشیم.
در ادامه، بازدیدکنندگان از نمونه های مهندسی و کیفی ماهواره های دانشگاه بازدید کردند. سپس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و هیات همراه، رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه، آزمایشگاه تحقیقاتی آنتن و مایکروویو و مرکز تحقیقات فناوری عصبی دانشگاه را مورد بازدید قرار دادند و در هرقسمت مدیران مراکز مربوطه ویژگی ها و دستاوردهای مربوطه را تشریح کردند.

Sapp.ir/iust_iran

آلبوم تصاویر