عمومی | دانشگاه شهرکرد

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره و نمایشگاه هفته پژوهش و فنآوری استان چهارمحال و بختیاری


به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، روز چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷ آیین اختتامیه جشنواره و نمایشگاه هفته پژوهش و فنآوری استان چهارمحال و بختیاری به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شهرکرد با حضور دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، مهندس اقبال عباسی استاندار چهار محال و بختیاری،  دکتر سعید کریمی رییس دانشگاه شهرکرد، جمعی از اعضای دبیرخانه مرکزی شبکه ملی جامعه و دانشگاه، جمعی از اعضای هیات رییسه دانشگاه شهرکرد، اساتید، نخبگان دانشگاهی و مسئولان استان در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد.

دکتر سعید کریمی ضمن خیر مقدم به معاون فرهنگی و اجتماعی  وزارت علوم، استاندار چهارمحال و بختیاری ، حاضرین و تبریک هفته پژوهش و فنآوری به پژوهشگران گفت: تمام سازمان ها دست به دست هم دادند تا دانشگاه ها از نسل اول و دوم به دانشگاه‌های نسل سوم که هدف آن کارآفرینی است به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم که دانشگاه های  مسئله محور هستند و  در صدد رفع مشکلات جامعه هستند پیش برویم.

رییس دانشگاه شهرکرد در ادامه افزود: شناسایی توانمندی پژوهشگران، شناسایی پژوهشگران برتر و فراهم نمودن فضای همکاری، ارتباط، تعامل پژوهشگران و محققان از اهداف هفته پژوهش است.فعال شدن انجمن‌های علمی دانشجویی، مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتابدهی و پارک های علم و فنآوری و ارتباط آن‌ها با صنعت و جامعه حاصل تلاش همه‌جانبه دانشگاه‌های در امور پژوهشی است که درپایان فعالیت مراکز مختلف پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تبدیل به ایده و پس از آن  تبدیل به محصول، تجاری سازی ، رفع مشکلات جامعه، افزایش اشتغال، ارزآوری و امنیت ملی در کشور می‌شود.

رییس دانشگاه شهرکرد و نائب رییس ستاد هفته پژوهش و فنآوری استان در ادامه گفت: دانشگاه شهرکرد به عنوان دانشگاه مادر استان  اکنون جزء دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا و دانشکده فنی این دانشگاه نیز جزء موثر ترین دانشگاه های مهندسی جهان است. دانشکده‌های کشاورزی، فنی مهندسی و منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد حائز رتبه برتر در کشور شده‌اند ، همچنین دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی موفق به کسب جایزه یونسکو و محیط زیست شده اند. تعدادی از اعضا هیات علمی دانشگاه شهرکرد جزء اساتید برترجهان و یکی از آنان هم دانشمند جوان کشور شد. با پذیرش دانشجوی خارجی دانشگاه شهرکرد به جرگه  دانشگاه های بین المللی پیوست.

دکتر سعید کریمی در ادامه  به ارائه پاره ای دیگر از توانایی ها و قابلیت های دانشگاه شهرکرد پرداخت و افزود: دانشگاه شهرکرد در طی سال های اخیر موفق به کسب افتخارات خوبی از جمله کسب جایگاه نخست باکیفیت‌ترین تحقیقات حوزه کشاورزی در بین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی کشورتوسط  دانشکده کشاورزی دانشگاه، کسب رتبه پنجم دانشگاه های برتر کشوردر حوزه علوم کشاورزی بر اساس رتبه بندی ملی دانشگاه های برتر کشور و  قرارگیری دانشگاه شهرکرد در جمع موثرترین دانشگاه‌های مهندسی دنیا (براساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC ) سال ۲۰۱۷ شده است.

رییس دانشگاه شهرکرد در پایان از همه سازمان ها، ادارات و دانشگاه ها و مراکزی که در برگزاری هفته پژوهش و فنآوری استان چهارمحال و بختیاری مشارکت داشتند قدر دانی کرد.

مهندس اقبال عباسی استاندار چهار محال و بختیاری  نیز در این آیین ضمن تجلیل از برگزار کنندگان هفته پژوهش و فناوری استان با طرح  این سوال که: چه باید کرد تا جامعه از گرفتاری‌های اجتماعی، اقتصادی و مشکلاتی که کشور در سطح جهان با آن مواجه است نجات پیدا کند؟ نقش دانشگاه ها، فرهیختگان و مسئولین در این زمینه چیست؟ شاخص های قدرت آفرین در طول تاریخ بشر، جمعیت، پول وثروت بود اما اکنون علم، دانایی و پژوهش فاکتور اصلی قدرت محسوب می‌شود.استکبار جهانی نیز با  پژوهش تلاش می‌کند تا بتواند به هر شکل بلای جدیدی بر سر مردم جهان نازل کند و قدرت خود را حفظ کند، تنها راه نجات کشوراز اقتصاد نفتی، اقتصاد دانش‌بنیان است که از راه پژوهش حاصل می‌شود، اگر اقتصاد دانش بنیان محقق شود هیچ استثماری نمی‌تواند به ایران زور بگوید. اقتصادی که به اندیشه و فکر متکی باشد نابودشدنی و تحریم شدنی نیست زیرا ممکن است منابع زیرزمینی را تحریم و محدودکرد اما نمی‌توان قدرت افکار و اندیشه‌ها را تحریم نمود.

گفتنی است در پایان آیین اختتامیه جشنواره و نمایشگاه هفته پژوهش و فنآوری استان چهارمحال و بختیاری از ۲۰ پژوهشگر برتر  استان چهارمحال و بختیاری  تجلیل شد که  دکتر علیرضا نعمتی، دکتر ابراهیم بنی طالبی، دکتر امین بیغم صادق، دکتر حامد جاودانیان، دکتر علیرضا انصاری و خانم مریم روستایی از دانشگاه شهرکرد و حسین احمدی از مرکز رشد واحدهای فنآور دانشگاه شهرکرد  نیز از تجلیل شدگان بودند که با اهدا لوح از آنها تقدیر شد. همچنین از ۶ دانش آموز ایده پرداز جشنواره ایده سبزکوه نیز تجلیل بعمل آمد.

شایان ذکر است ، هفته پژوهش و فنآوری استان چهارمحال و بختیاری از ۲۴ آذر به مدت یک هفته با اجرای برنامه های مختلف برگزار شد.