گرامیداشت نوزدهمین دوره هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه الزهرا
امروز مراسم تجلیل از اساتید و پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا با حضور جمع کثیری از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه الزهرا، دکتر مهناز ملانظری رئیس دانشگاه صبح امروز ۲۸ آذرماه ضمن حضور و تبریک و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح در نوزدهمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری به تبیین برنامه های یکساله پیشروی دانشگاه در زمینه فعالیت های پژوهشی پرداخت و به اقدامات پژوهشی سال گذشته که در دو محور نرم افزاری و سخت افزاری صورت گرفت اشاره کرد و عنوان نمود: در حوزه نرم افزاری که از جدی ترین و بهترین آنها تصویر آیین نامه هایی را داشته ایم که تسهیل گر کارهای پژوهشی بوده، می باشد. وی در این باره ادامه داد آیین نامه های تشویق برنامه های پژوهشی، آیین نامه طرح های درون سازمانی، آیین نامه تشویق پدیدآورندگان کتب و ... نیز از فعالیت و اقدامات نرم افزاری می باشد.
رئیس دانشگاه الزهرا به مطرح کردن فعالیت های حوزه سخت افزاری دانشگاه پرداخت و یادآور شد: این اقدامات علی رغم وجود تگناهای بسیار، رد زمینه تجهیز، تکمیل و ساخت آزمایشگاه و وسایل کارگاهی می باشد.
مهناز ملانظری از داشتن طرح جامع پژوهشی و مدون در حوزه های پژوهشی خبر داد و اذعان داشت: دنبال نمودن فعالیت ها و برنامه هایی نظیر فعال شدن حوزه فناوری در زیرمجموعه معاونت پژوهشی، افزایش بیشتر درآمدزایی از محل فعالیت های پژوهشی، تصویب و توجه به آیین نامه های فکری در جهت حمایت از دستاوردهای پژوهشی، شناسایی فرصت های همکاری با صنعت و جامعه، ایجاد بانک های پژوهشی با همکاری اساتید و ... را اهداف یکساله پیشروی در حوزه پژوهشی دانست.
وی همچنین خاطرنشان کرد درآمدزایی از محل فعالیت های پژوهشی در یکساله اخیر ۵ برابر سنوات گذشته از جهت ریالی می باشد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر خان بیگی رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه الزهرا با اشاره به این مطلب که باید طرحی ارائه داد که به صورت جاری پژوهش تجلیل شود، اظهار داشت در یک محیط علمی همچون دانشگاه الزهرا باید اذعان کرد که مغز واقعی از آن مجموعه پژوهشگران می باشد.
مهمان ویژه این مراسم، دکتر سعید سمنانیان مشاور معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در جمع اساتید و پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا، دانشگاه های جهان را در سه نسل طبقه بندی نمود و خاطرنشان کرد: دانشگاه نسل یک که دانشگاه آموزش محور می باشد طی مدت طولانی، سعی به تبدیل شدن به دانشگاه نسل دو یعنی دانشگاه پژوهش محور داشته است که از ۲۲۰۰ واحد دانشگاهی در ایران حدود ۱۰ الی ۱۵ دانشگاه پژوهش محور می باشند و باقی همه آموزش محور هستند.
وی ادامه داد در حال حاضر ۲۰۰ دانشگاه در جهان، دانشگاه نسل ۳ یا دانشگاه جامع محور هستند که هر کدام از این سه نسل دارای ویژگی هایی می باشند.
سمنانیان با بیان این مطلب که توقع دانشگاه از اساتید خود با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است تسریع کرد: از استاد دانشگاه پژوهش محور انتظار می رود که در تمام زمینه ها اطلاعات داشته و سالانه مقاله های عالی در سطح بین المللی به چاپ برساند درحالی که چنین انتظاری از استاد دانشگاه آموزش محور نمی رود.
مشاور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه نسل ۳ و جامع محور را دانشگاه هایی دانست که مسایل و مشکلات جامعه را حل می کند. وی همچنین در این خصوص افزود در چنین دانشگاه هایی هدف از گرفتن دانشجو در دوره های ارشد دکتری علاوه بر چاپ مقاله در حوزه های بین المللی، حل مسایل جامعه می باشد.
یداله اردوخانی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه الزهرا نیز در این مراسم در گزارش تفصیلی از فعالیت های حوزه پژوهشی دانشگاه خبر داد و اظهار داشت دانشگاه به ارتقاء خو در سطح بین المللی توجه دارد و تمام فعالیت های خود را در این راستا جهت دهی و سازمان دهی می کند.