عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

اختصاص ۳۰درصد از پژوهش های پژوهشگاه به موضوعات فناورانه

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علیرضا قلی نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه که در نشست تخصصی این معاونت در هفته پژوهش سخن می گفت با اشاره به شکل گیری مراکزی با هدف حمایت و پشتیبانی جوانان دارای ایده و نو آوری تصریح کرد : طبیعتا زمینه  شکل گیری چنین ایده های نوآورانه ای در پژوهشگاه میراث فرهنگی در حوزه  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد.
او افزود : معاونت فناوری و کاربردی سازی با مشاوره و اراِئه خدمات تخصصی با ایجاد بستر و حمایت از تشکیل مراکز رشد، کارآفرینی و واحد های فناوری در حوزه های مربوطه از صاحبان این ایده ها حمایت می کند.
وی با بیان این نکته که این معاونت در حوزه  سیاست پژوهی و آینده پژوهی نیز به برنامه ریزی و هدف گذاری آینده های بالقوه می پردازد اظهار داشت : پژوهشکده های مختلف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به خصوص پژوهشکده های باستان شناسی و حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی فعالیت های مختلفی را خارج از اولویت های این مرکز و بنا به نیاز اولویت دستگاه های دیگر به صورت ارائه خدمات تخصصی انجام می دهند .
او گفت : از آنجایی که فعالیت های پژوهشگاه باید چند جانبه ،بخشی ، میان بخشی و فرا بخشی بوده و  بین این گونه فعالیت ها هماهنگی صورت بگیرد این معاونت مدیریت کلان حوزه  اراِئه  و مشاوره  خدمات تخصصی را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه حدود ۲۶۰ مرکز در حوزه های مربوط به مراکز رشد و شتابدهی فعالیت می کنند تصریح کرد :چالش های پیش رو برای جوانانی که در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت می کنند نبود وجود حلقه اتصال کننده بین این مراکز و نهاد های حاکمیتی است که امیدواریم سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، این فاصله را در این حوزه کم کند.
قلی نژاد افزود : با ایجاد یک گروه ارزیاب در سازمان سعی بر کم کردن این فرایند و کمک به جریانی داریم  که  صدور مجوز ها را برای جوانان راحت تر کند.
او در ادامه از انعقاد  تفاهم نامه ای بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خبر داد که در ادامه  آن مرکز نوآوری در نوروز ۱۳۹۷ در خانه تاریخی سرهنگ ایرج با رویدادی که زمستان سال قبل شکل گرفته بود شروع به فعالیت کرد .
وی با بیان اینکه فعالیت های مختلف این معاونت نیز در آینده به نقطه ای می رسد که یک ایده تبدیل به کسب و کار پربسنده شود گفت : براساس الگو هر کدام از فعالیت هایی که در پژوهشگاه انجام می دهیم می تواند مستقیم یا غیر مستقیم تبدیل به کسب و کاری شود که ضمن این که بخشی از مسِئولیت های عام پژوهشگاه را عهده دار است آن کسب و کار ها را هم ادامه  حیات دهد.
قلی نژاد گفت : در حوزه آینده پژوهی و سیاست پژوهی نیز  این معاونت جلسات مختلفی را با نهاد هایی که در این زمینه پیشرو بودند برگزار و در نهایت به تمام دانشگاه های کشور اعلام کرده که از تمام پایان نام های دکتری که موضوعیت آینده پژوهی و سیاست پژوهی در حوزه  میراث فرهنگی دارند حمایت می کند .
وی در پایان تصریح کرد : طبق مصوبه هایی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، قرار شد طی سه سال آینده پژوهشکده های پژوهشگاه ۳۰درصد از پژوهش های خود را به موضوع فناورانه و دانش فناورانه  اختصاص دهند .