عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

آغاز به‌کار کنگره اخلاق پزشکی ایران در جهرم - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸

محمدباقر لاریجانی امشب در آیین آغاز به کار ششمین کنگره اخلاق پزشکی کشور و پنجمین همایش شیوه های نوین درمان ناباروری در دانشگاه علوم پزشکی جهرم، اظهار داشت: یکی از بحث‌هایی که در حوزه اخلاق پزشکی باید مورد توجه قرار گیرد نفوذ در گروه‌های آموزشی است که تحقق این مهم توسعه اخلاقی پزشکی را درپی دارد.

وی افزود: باید پایه بحث اخلاق پزشکی در گروه‌های مختلف راه‌اندازی و با آموزش، تدریس در راستای جذب دانشجو، ارزشیابی‌ها، استفاده از فضای مجازی و اخذ استراتژی‌های آموزشی اخلاق پزشکی را گسترش داد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: بحث‌های اخلاقی به فرهنگ عمومی مردم وابسته است و به همین  دلیل اخلاق پزشکی از دیدگاه دینی در کشور اجرا می‌شود که با تحقق این مهم حرف تازه‌ای در جهان پزشکی داریم.

ضرورت بین‌المللی شدن جایگاه اخلاق پزشکی

نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز گفت: پیشینه اخلاق پزشکی کشور به ۲۵ سال پیش باز می‌گردد که این مهم از ثمره‌های انقلاب اسلامی ایران است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام افزود: اخلاق فردی درمانگران و شکل‌گیری ساختارهای اخلاق پزشکی از نتایج تلاش‌های  متخصصین و دانش آموختگان این رشته است.

وی بیان کرد: ارزش انسان به اخلاق است و اخلاق پزشکی و حلقه‌های معنوی ایجاد شده در این مسیر اساس اصل حرکت این رشته است که امیدواریم اخلاق پزشکی در فضای آموزش، پژوهش و بالینی دانشگاه‌ها جایگاه بین‌المللی به خود گیرد.

اخلاق پزشکی، ماهیتی میان رشته‌ای دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در این آیین اظهار داشت: اخلاق پزشکی، ماهیتی میان رشته‌ای دارد که لازم است اندیشمندان حوزه‌های مختلف از جمله اخلاق، فلسفه، حقوق، علوم پزشکی و در تمدن ایرانی اسلامی، علمای فقه اسلامی، در کنار هم گردآیند و به اعتلای اخلاق پزشکی چه در سطح مبانی و چه در سطح تدوین کدها و دستورالعمل‌ها، همت گمارند.

محمد رحمانیان افزود: ارائه درس اخلاق پزشکی با طراحی تم طولی، ارائه گروهی اساتید بالینی و اخلاق پزشکی، طراحی و اجرای ارزشیابی مهارت‌های اخلاقی دانشجویان در آزمون آسکی، استفاده از تالار گفتگو و راند مجازی اخلاق پزشکی، طراحی کارپوشه فعالیت دانشجویان و برگزاری آیینی مراسم افتتاحیه درس اخلاق گوشه‌ای از اقدامات گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بوده است.

وی بیان کرد: کنگره ششم اخلاق پزشکی ضمن برگزاری سه نشست تخصصی بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای، هم‌اندیشی دانش آموختگان اخلاق پزشکی و دومین جلسه کمیته ملی اخلاق بالینی در طول کنگره، نشست هم‌اندیشی جمعی از دبیران کانون های اخلاق حرفه‌ای، پانل تخصصی فرایندهای آموزش اخلاق پزشکی در راستای شعار کنگره ششم، نمایشگاه دستاوردهای بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای، نمایش تئاتر، سمینار medtalk، چندین کارگاه تخصصی، به‌ویژه کارگاه تخصصی اخلاق ویژه پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی و کارگاه شاخص‌های اخلاقی اعتبار بخشی ویژه مدیران ارشد بیمارستانی را در دستور کار خود قرار داده است.

رحمانیان خاطرنشان کرد: پوشش مجازی این رویداد علمی و استفاده از طرح نمایش الکترونیکی پوسترها از جمله نوآوری‌های ششمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران است.