عمومی | دانشگاه تهران

تجلیل از هفت دهه خدمات علمی و فرهنگی استاد محمدعلی موحد در دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم که با حضور دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد ممتاز دانشگاه تهران، دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر حجت‌الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و جمعی از استادان ادبیات و علاقه‌مندان این عرصه برگزار شد، از تمبر یادبود استاد محمدعلی موحد رونمایی و نشان یونسکو به وی تقدیم شد.
استاد محمدعلی موحد در این مراسم با اظهار اینکه شرط ادب است تا از کسانی که این مجلس را برگزار کردند، سپاسگزاری کنم گفت: «یونسکو دوبار به چشم عنایت به من نگریسته است؛ یک بار ۶۰ سال پیش برای ترجمه «سفرنامه ابن بطوطه» و حالا که در سال‌های پایانی عمرم هستم».
وی با بیان اینکه من نمی‌دانستم این مراسم قرار است مراسم تجلیل از من باشد و فکر می‌کردم رونمایی از ترجمه مقالات شمس توسط «شارل هانری دوفوشه‌کور» است، خاطر نشان کرد: «من به ناچار تن به این قضا دادم، اما می‌خواهم در این‌جا به دو مورد اشاره کنم. زمانی که یونسکو تشکیل شد یکی از وظایف آن کمک به پیشرفت سوادآموزی و ارتقای سطح فرهنگ و تربیت نسل جوان کشورهای عضو عنوان شد، اما نظام آموزش رسمی ما دچار آفت‌های مهلکی است و از دانش‌آموزان و دانشجویان تا استادان از این نظام شکایت دارند؛ نظامی ناکارآمد که شور و شوق را در جوانان می‌کشد و مانع شکوفایی استعدادهای آن‌ها می‌شود. وقت آن‌ها را تلف می‌کند و شمع اشتیاق را در وجودشان خاموش می‌کند».
این تاریخ‌نگار و عرفان‌پژوه در ادامه و خطاب به دانشجویان گفت: «در این مراسم بارها نام شمس و مولانا برده شد، حتی عنوانی که «دوفوشه‌کور» برای ترجمه مقالات در نظر گرفته، «در طلب گوهر» است که این عنوان را از شمس گرفته است. این مسئله «طلب» چیست؟ جوانان باید به این موضوع توجه کنند».
استاد موحد در بیان تفاوت انسان قبل و بعد از رنسانس یادآور شد: «می‌گویند فرقی که انسان قبل و بعد از رنسانس دارد این است که انسان قبل از رنسانس منفعل و بعد از آن کنش‌گر و زیاده‌طلب است. اگر شاخص انسان مدرن این است، شمس و مولانا نیز به آن توجه داشته‌اند. طلب و فزون‌خواهی از ارکان مهم آثار مولاناست. او از انسان‌ها می‌خواهد تا قانع نباشند و متوقف نشوند. من از شما می‌خواهم درباره «طلب» فکر کنید».
در بخش دیگری از این نکوداشت، ترجمه هانری دوفوشه کور بر کتاب مقالات شمس تبریزی استاد موحد رونمایی شد و نماینده مردم خوی در مجلس، کلید طلایی این شهر و سردیس مطلای شمس را به استاد محمدعلی موحد اهدا کرد. هم‌چنین تقدیرنامه و مدالیون نقره‌ای دانشگاه تهران به این استاد ارجمند تقدیم شد.
استاد محمدعلی موحد، حقوقدان و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تاریخ نگار و عرفان‌پژوه است که در طول زندگی خود همواره مشغول تحقیق، تالیف و ترجمه بوده و آثار شاخصی از خود به یادگار گذاشته است. از مهم‌ترین آثار او تحقیق در متون عرفانی، به‌ویژه چاپ انتقادی مقالات شمس تبریزی است.