عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

خانواده نقطه آغازین ایجاد عشق به کتابخوانی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، در ابتدای این مراسم دکتر محمدی رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجه، ضمن خوش آمد گویی به حضار و قدردانی از همکاری معاونت دانشجویی فرهنگی در راستای برگزاری این نمایشگاه،  به نقش مطالعه کتاب در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: اهمیت کتاب در اسلام تا حدی است که معجزه پیامبر اکرم (ص) کتاب قرآن بوده است و آیات اولیه ای که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است بر اهمیت خواندن تاکید شده است و به قلم و آنچه می نویسد قسم یاد می کند. نکته جالب دیگر اینکه در قرآن مجید جوامع به دو دسته جوامع با کتاب و بدون کتاب تقسیم بندی می کند و کتاب را به سه دسته طبقه بندی می کند: کتب شرایع دینی، کتابی که اعمال بندگان را ثبت و ضبط می کند و دسته سوم کتاب هایی که جزییات نظام هستی را ثبت و ضبط می کند.

محمدی ادامه داد: در کتاب قرآن، معجزه پیامبر، کلمه کتاب ۲۵۵ بار، کلمه علم ۵۸۲ بار و کلمه قلم ۲ بار اشاره شده است که اهمیت بالای پروردگار متعال به کتاب، علم و اندیشه ورزی را نشان می دهد. محمدی در پایان با اشاره به سرانه پایین مطالعه در میان مردم ایران اظهار امیدواری کرد این گونه فعالیت ها موجب ارتقا فرهنگ کتابخوانی در میان اقشار مختلف جامعه به وی‍ژه نسل جوان دانشجو و دانشگاهیان شود.

دکترزمانی معاونت دانشجویی فرهنگی درادامه گفت: امروزه، کتاب و کتابخوانی در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع، دارای نقش موثری بوده که بدون در نظر گرفتن آن، ‌امکان دست‌یابی به توسعه و پیشرفت مطلوب وجود ندارد. افزون بر این، کتاب و کتاب خوانی در سلامت روانی و اخلاقی فرد و جامعه و تعلیم و تربیت موثر است.

درادامه دکتر فاطمه امامی عضو هیات علمی گروه ادبیات فارسی و دبیر برگزاری این نمایشگاه، ضمن اشاره به تاریخچه نامگذاری هفته کتاب، خانواده را نقطه آغازین ایجاد عشق به کتابخوانی دانست و بیان کرد: برای ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتابخوانی، عوامل متعدی نقش دارند که مهمترین آنها "خانواده" است.

وی افزود: به طور طبیعی والدین علاقمند به کتاب، فرزندانی دوستدار مطالعه خواهند داشت و تجربه نشان داده است فرزندانی که در خانواده های اهل دانش رشد می کنند، میزان مطالعه و گرایش آنها به کتابخوانی بیشتر از خانواده هایی است که تمایلی به مطالعه ندارند

در انتهای این مراسم، استاد پیشکسوت دکتر مهدی ماحوزی عضو سابق هیئت علمی گروه ادبیات فارسی واحد، ضمن تقدیر و تشکر از  برگزار کنندگان این نمایشگاه، توجه مسئولین دانشگاه را به حفظ کتابخانه دانشکده فرا خواند و بر لزوم حفظ و گسترش  این گنجینه بی بدیل تاکید کرد

به گزارش روابط عمومی در این نمایشگاه ۶۰ اثر هنری در قالب کاریکاتور و ۳۰۰ اسلاید عکس برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است و به مدت یک هفته در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجه دایر می باشد.