عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

معضلات اجتماعی باید به همت متخصصان و پژوهشگران علوم انسانی مرتفع ‌شود

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حداد عادل در این آیین که امروز (سه‌شنبه) به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن قدردانی از نام‌گذاری یکی از روزهای هفته پژوهش و فناوری به عنوان «پژوهش، فناوری و علوم انسانی» اظهار داشت: جای پرداختن به مقوله علوم انسانی قطعاً در دانشگاه علامه طباطبایی است؛ دانشگاهی که علوم انسانی در آن قوت گرفته و ریشه‌دار شده است.
وی درخصوص کاربردی بودن علوم انسانی تصریح کرد: علوم انسانی به اندازه علوم پایه، مهندسی و پزشکی جدی گرفته نمی‌‎شود و بودجه‌هایی که صرف پژوهش در علوم انسانی می‌شود در مقایسه با سایر پژوهش‌ها در حوزه‌های دیگری بسیار اندک است و این کم‌توجهی سبب بی‌رغبتی دانش‌آموزان و دانشجویان به علوم انسانی شده است.
به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و گسترش فرهنگ در جامعه کار متخصصان علوم انسانی است و بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله بی رغبتی به ازدواج، ازدواج گریزی، دیر ازدواج کردن، طلاق، اعتیاد، مهاجرت، اشتغال و... باید به همت متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان علوم انسانی مرتفع شود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه اداره جامعه قطعاً و مسلماً نیازمند تخصص‌های علوم انسانی است، گفت: فهرست بالابلندی از مسائل فردی و اجتماعی در جامعه وجود دارد که باید به متخصصان علوم انسانی سپرده شود، بنابراین علوم انسانی و دانشگاه‌های آن را نمی توان فردی انگاشت. وزارت علوم هم باید سهم بسزایی برای علوم انسانی بپردازد و اصحاب علوم انسانی باید در حوزه‌های مدیریت و اجرایی کشور وارد شوند. اگر قرار است علوم انسانی تصویرش عوض شود، باید مسئله‌شناسی کنیم و در تعیین موضوع پایان‌نامه‌ها سراغ مسائل واقعی جامعه برویم.
وی با بیان اینکه امروزه رسانه دنیا را تغییر داده و سپهر فضای مجازی دنیای تازه‌ای ایجاد کرده است، تاثیر علوم ارتباطات و فناوری ارتباطات را شگرف دانست و پیشنهاد ایجاد یک فضای گفت و شنود و برگزاری همایشی در راستای بررسی آثار انسانی و اجتماعی فضای مجازی در دانشگاه علامه طباطبایی را ارائه کرد.
دکتر حداد عادل خاطرنشان کرد: از شاخص‌های اصلی برای تحول و ارتقای علوم انسانی علاوه بر اسلامی‌سازی و بومی‌سازی، کارآمدی و روزآمدی است و سعی داریم متخصصان علوم انسانی کارآمد و مسئله‌شناس شوند.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷