عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

اولین دوره توانمند سازی معاونان آموزشی مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه فنی و حرفه ای، در این نشست دکتر قبادیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دانشگاه های کارآفرین در هزاره سوم، به موضوع کارآمدی اقتصاد و رقابت پذیری صنعتی براساس مزیت های رقابتی که مبتنی بردانش و مهارت است پرداخته اند ، اظهار داشت: یکی از چالش های جامعه، بیکاری است و در این زمینه نظام های آموزش عالی می توانند کارساز باشند به شرطی که به نوآوری و کارآفرینی تجهیز شوند .

دکتر قبادیان در ادامه به اصول سه گانه اقتصاد وحوزه های فعال و اساسی انقلاب های صنعتی چهارم و تلفیق تکنولوژی ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها ی نسل اول، دانایی و آگاهی را رقم زدند؛ نسل دوم، توانایی را در خود ایجاد کردند ودانشگاه های نسل سوم با استفاده از توانمندی های علمی و فناورانه، خلاقیت و نوآوری را در برنامه های خود قرار دادند .

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با روند تحولات ملی و بین المللی و حرکت از جامعه صنعتی به جامعه دانشی و حرکت اقتصاد مبتنی بر منابع، به سوی اقتصاد دانش محور، باید به سمت اتخاذ راهبردهای اثر بخش برویم که من فکر می کنم اول باید اساتید خودشان را توانمند کنند تا بتوانند توسعه گر شوند و برنامه های درسی نیز باید خیلی زیر و رو

و اصلاح شود.

دکتر قبادیان با ذکر ویژگی های دانشگاه در حال گذر در هزاره سوم، گفت: دانشگاه فنی وحرفه ای باید با تحولات جدید پیوند یافته و از نظر ساختار و فرهنگ متحول شود .

وی در پایان افزود: الزامات دانشگاه نسل سوم در آموزش، کارآفرینی ومهارت، فرآیند مستمر مهارت آموزی دراین دانشگاه را مهم کرده که نیاز سنجی، بررسی محتوای آموزشی و اثر بخشی آن از وظایف دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین می باشد .

دکتر صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای نیز در این نشست با انتقاد از دور شدن دانشگاه ها از آموزش گفت: متاسفانه امروزه چیزی که در دانشگاه ها فراموش شده، کلاس، تدریس، کارگاه ها، آزمایشگاه ها و یادگیری دانشجو است .

وی افزود: هدف اساسی دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت تکنسین ماهر و پنجه های کارآمد است که در بازارکار یا چرخه تولید، جذب و موتور محرکه کشور را به حرکت در آورند .

دکتر صالحی عمران در پایان گفت: نظام سنجش و ارزیابی باید کیفیت داشته و سازو کار آزمون های عملی، اصولی و مستمر باشد .

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی نیز با بیان اینکه، مطالعات آمایشی باید با محوریت برنامه ریزی ارتقای کیفیت آموزش باشد، گفت: از آنجا که هر تهدیدی، فرصتی با خود به همراه دارد، بیکاری دانشجویان باعث شده است به آموزش های مهارتی بیشتر از گذشته توجه شود .

دکترمحمد رضا آهنچیان افزود: از آنجا که قلب آموزش، جریان یاددهی و یادگیری است، باید روی مسائل آموزشی حساسیت بیشتری داشت تا دانشجویان توانمندی را تربیت و وارد بازار کار نمائیم .

وی در پایان گفت: اگر آمایش در سطوح استان ها و آموزشکده ها انجام پذیرد قطعاً نتایج بهتری به ثمر خواهد نشست و مطالعات آمایشی یک مطالعات جغرافیایی و سرزمینی است که در آن بحث های فرهنگی، اقتصاد منطقه، نرخ رشد جمعیت، نوع معاش و مواردی از این قبیل موثراست .

اولین دوره توانمند سازی معاونان آموزشی دانشکده ها و آموزشکده فنی و حرفه ای با شعار "باهم" (برنامه مداری، آمایش محوری، همت ورزی، مسئولیت پذیری) با اهداف دانش افزایی و هماهنگی در تدوین برنامه های توسعه و برنامه ای آموزشی دانشگاه "آشنایی با مفاهیم مطالعات آمایشی و برنامه ریزی عملیاتی و تبیین برنامه های سال جاری، آشنایی با کلیات چشم انداز توسعه رشته های مختلف به تفکیک مراکز، آشنایی با برنامه ها و شیوه نامه های مختلف حوزه معاونت آموزشی، مشارکت و همفکری در اجرای برنامه های عملیانی حوزه ی معاونت آموزشی ۲۷ و ۲۸ اذر ماه ۱۳۹۷ در دانشکده فنی و حرفه ای دختران شریعتی در حال برگزاری است .

ر.ب ۴۵/ ع.ع ۵۷