عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

دکترسلیمانی:زوج‌ها قبل از زندگی مشترک آگاهی کسب کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف‌آباد، حسین سلیمانی  در همایش من و نیمه گمشده (از سلسله مباحث ازدواج) که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد برگزار شد اظهار کرد: برخی جوانان بر این باورند که از شخص موردنظر خود شناخت کافی دارند در حالی که موضوع ازدواج گسترده است و باید برای این موضوع ملاک خاصی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ضروری است که زوج‌ها قبل از اینکه وارد یک زندگی مشترک شوند به آگاهی‌های لازم برسند تا در ادامه زندگی هم خودشان و هم‌خانواده‌ آنان که به‌وسیله ازدواج به هم پیوند می‌خورند، آسیب نبینند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد بیان کرد: در انتخاب باید خیلی دقت کرد و اگر فرافکنی‌ها را جدا کنیم، متوجه خواهیم شد که برخی از ازدواج‌ها از اساس و بنیان اشتباه است.

سلیمانی گفت: زندگی مشترک، یعنی به معنای واقعی کلمه ما شدن را بیاموزیم و این ماشدن بهترین لذت‌های دنیا را به همراه خواهد داشت و انسان برای ازدواج باید این ظرفیت را در خود ببیند.

در ادامه حجت‌الاسلام داستان‌پور با بیان اینکه علت اصلی عدم سازش‌ها، مشکلات مالی نیست، اظهار‌ کرد: جامعه ما دچار این پدیده شده که چون مشکلات مالی به وجود آمده، گمان می‌شود همه مشکلات از این موضوع است، در صورتی‌ که با اطمینان می‌توان گفت ۹۰درصد افرادی که با مشکل مواجه می شوند در وضعیت مالی مطلوب هستند.

وی تصریح کرد: انسانی که هنر مدیریت زندگی خود را نداشته باشد در همه موارد با مشکلات مواجه خواهد شد و این به‌هیچ‌وجه به مسائل مالی مرتبط نیست.

این مبلغ دینی فرهنگی تصریح کرد: در ازدواج دو نگاه متفاوت مثبت و منفی در باره ازدواج در جامعه وجود دارد، وجود این دو دیدگاه به دلیل آن است که ازدواج همانند یک تیغ دو لبه است؛ عده‌ای در آن بسیار موفق شده‌اند و عده‌ای نیز در آن به‌شدت آسیب‌دیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان جدید به دلیل تغییر فضا و ورود به محیط دانشگاهی بدون اینکه عمیق به موضوع ازدواج فکر کنند، دل‌بسته می‌شوند و در این فضا ناآگاهی دختر و پسر به‌شدت احساس می‌شود.

داستان‌پور اظهار کرد: یکی از انواع ازدواج‌ها، ازدواج تحمیلی است که به دو نوع مدرن و سنتی تقسیم‌بندی می‌شود، در ازدواج تحمیلی سنتی خانواده‌ها وقتی فرزندانشان در سنین کودکی بودند آن‌ها را برای هم در نظر می‌گرفتند و در ازدواج تحمیلی مدرن به‌دلیل مسائل مالی دختر و پسر در یک موقعیت نامناسب یکدیگر را می‌پسندند.

مبلغ دینی فرهنگی ادامه داد: در بحث خواستگاری باید با جدیت وارد شد و تا زمانی که شرایط ازدواج مهیا نیست طرفین نباید مهیای خواستگاری و یا پذیرش خواستگار شوند.

داستان‌پور با بیان اینکه ازدواج‌های صرفاً عاشقانه نیز آسیب‌زا هستند، اظهار کرد: ازدواج‌ها باید بر اساس آگاهی و مشاوره و تحقیقات انجام شود و در این مسیر پدر و مادر پسر و دختر نیز یاری‌گر فرزندان خود باشند.

این کارشناس خانواده نوع دیگری از ازدواج پرخطر را ازدواج صرفاً عاقلانه دانست و افزود: اگر در این نوع رابطه حسی بین طرفین وجود نداشته باشد و یا یکی از طرفین حسی به‌طرف مقابل نداشته باشد؛ نباید وارد رابطه ازدواج شد حتی اگر طرف مقابل با ویژگی‌های کامل باشد ولی علاقه‌ای وجود نداشته باشد، راه این است که چند جلسه ارتباط برقرار شود و اگر حس علاقه ایجاد شد این رابطه را ادامه دهند، در غیر این صورت با قاطعیت نه بگویند.