عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کردستان

کارگاه منطقه ای دو روزه آموزش عملی مراقبت های سالمندان

کارگاه منطقه ای دو روزه آموزش عملی مراقبت های سالمندان سه‌شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۷
کارگاه منطقه ای دو روزه آموزش عملی مراقبت های سالمندان با حضور سرکار خانم دکتر عظیمی رئیس اداره سلامت سالمندان وزرارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی ،مدیران و کارشناسان سلامت سالمندان دانشگاه های  همدان - کرمانشاه – ایلام- لرستان – دزفول – شوشتروشهرکرد در سالن شهید رستم پور دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حال برگزاری میباشد .
دکتر بیدار پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن خیر مقدم در خصوص اهمیت سلامت  دوران سالمندی گفت : سالمندی فرایندی است که متوقف نمی شود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبتهای بهداشتی می توان این دوران را به دورانی مطلوب و لذت بخش و توام با سلامتی تبدیل کرد.
دکتر بیدار پور سلامت سالمندان یکی از مسائل و مشکلات بهداشتی در اکثر جوامع اعنوان کرد و  مقابله با این مشکلات را نیازمند سیاستگزاری و برنامه ریزی ها ی دقیق و صحیح دانست .
ایشان در خصوص نیاز های جسمانی در سنین پیری گفت : نیاز های جسمانی در سنین پیری  از  اهمیت فراوانی برخوردار است و مسائل روانی ناشی از سالمندی نیز تحولات بسیاری در روش زندگی این گروه به وجود می آورد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه خاط نشان کرد :  در دوره سالمندی شخص ممکن است به دلیل محدودیتهای مربوط به تغییرات پیری برای برآورده نمودن  نیازهای اساسی به کمک دیگران نیاز داشته باشد در این راستا رعایت یکسری اصول و راهکار میتواند بسیاری از مشکلات را به تعویق انداخته و سلامتی سالمندان را حفظ نماید.
سرکار خانم دکتر عظیمی رئیس اداره سلامت وزرارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت. سالمندان باید فرصت های برابر برای سلامتی و زندگی سالم داشته باشند، بدون توجه به وضعیت اقتصادی، تحصیلات، محل تولد، محل اقامت، جنسیت یا سایر عوامل اجتماعی  باید  سلامتی "سالخوردگی جمعیت" را از یک تهدید به فرصت تبدیل می کند.  ایشان علت ادغام مراقبت های سالمندی را چنین عنوان نمود : کاهش ظرفیت ذاتی (Intrinsic Capacity) و توانایی عملکردی (functional ability ) مشکلات سالمندی بر یکدیگر اثر می گذارند:  کاهش شنوایی، اختلال شناختی را افزایش می دهد  تغذیه نامناسب بر تحرک تاثیر می گذارد  ضعف بینایی، علائم افسردگی را تحت تاثیر قرار می دهد مداخله در مورد یک اختلال می تواند سایر قسمت ها را تحت تاثیر قرار بدهد. ارایه خدمات جداگانه، ناکارآمد است. لازم به ذکر است گزارش اقدامات انجام شده در برنامه سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان توسطدکتر ذکایی  مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کردستان ارائه گردید