عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: یکی از آسیب های جدی اجرایی، عدم تطابق پژوهش های صورت گرفته با نیازهای کشور است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: یکی از آسیب های جدی اجرایی، عدم تطابق پژوهش های صورت گرفته با نیازهای کشور است


با حضور وزاری راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مراسم روز پژوهش دانشگاه علم و صنعت ایران و تجلیل از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه، دوشنبه بیست و ششم آذرماه ۱۳۹۷ در دانشگاه برگزار شد.
دکتر شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، در این مراسم با تبریک روز و هفته پژوهش، از حضور در دانشگاه علم و صنعت ایران ابراز خوشحالی نمود و گفت: موضوع پژوهش، چیزی است که سخن گفتن از آن در جمع اعضای هیات علمی چنین دانشگاهی، به مثابه زیره به کرمان بردن است ولی از باب اینکه سالها در مسئولیت های اجرایی عمر صرف کرده ام، از منظر اجرا به این موضوع نگاه و نکاتی را بیان می کنم.
وی با طرح این سوال که در نظام آموزشی کشور از ابتدا چگونه عمل می کنیم؟ انسان را پرسشگر و جوینده دانش تربیت می کنیم یا خیر، تاکید کرد: کار از آنجا شروع می شود و باید بازنگری جدی داشته باشیم و شاید نگاه دقیق تر به دین مبین اسلام در این حوزه لازم باشد در غیر این صورت، نقایصی که با آن اکنون مواجه هستیم، باقی خواهد ماند و اگر هم اصلاحاتی انجام دهیم، در رو بنا خواهد بود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آیا ممکن است در حوزه پژوهش، کار پژوهشی کاربردی و نافع انجام داد بدون آنکه پژوهشگر در جامعه حضور جمع گرایانه داشته باشد، گفت: اگر جمع گرایانه زندگی کردن را آموزش ندهیم نمی توانیم نیروی دردمند پژوهشگر جامعه بیافرینیم. وی تاکید کرد: درد جمعی از خَلق جمعی به دست می آید.
دکتر شریعتمداری تصریح کرد: باید شیوه آموزش در مراکز آموزشی اعم از مهدکودک‌ها و مدارس به گونه ‌ای باشد که افراد از همان دوران کودکی ذهن پرسشگری داشته باشند و بتواند درد جمعی جامعه را حس کنند. در واقع در کشورهای دیگر این نوع رویکرد و آموزش‌ها در مهدکودک‌ها جدی تلقی می شود و کودکان از همان دوران، مشارکت جمعی را یاد می‌گیرند و بنابراین در سنین بزرگسالی نیز به سمت مسئولیت ‌های اجتماعی و تلاش ‌های جمعی حرکت می کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر به این نکات توجه جدی نکنیم، حاصلش شبیه به این چیزی می شود که اکنون داریم یعنی دولتی پیدا می کنیم که پژوهش محور نیست و مجموعه ای از شرکت ها که پژوهشگر در آنها مساله محور نیست و یکی از آسیب های جدی اجرایی کشور ما، عدم تطابق پژوهش های صورت گرفته با نیازهای کشور است بنابراین ما نه در حوزه پژوهش توانستیم اقداماتی انجام دهیم که موثر باشد و نه در عرصه اجرا توانستیم از این پژوهش استفاده کنیم و در نهایت، وقتی با شرایطی نظیر تحریم مواجه می‌شویم مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید.
وی در خصوص صنعت خودروسازی کشور گفت: قبل از دوره تحریم قرار بود خودروی پراید، از رده تولید خارج شود اما امروز همچنان حاضر است و ۱۵۰۰ دلار ارزبری دارد و همه تلاش‌های ما برای بومی‌ سازی این محصول با مشکل مواجه شده است. همچنین در تولید خودروی پژو نیز امروزه ۲۸۰۰ دلار ارزبری داریم. وی تاکید کرد: در جریان تحریم مشخص می شود در این زمینه ها چه کرده ایم.
دکتر شریعتمداری تصریح کرد: وضعیت ارزبری در تولید محصولات، تنها به صنعت محدود نمی‌شود و در کشاورزی نیز اوضاع به همین منوال است مثلا در تولید و عرضه شیرپاستوریزه که ۷۰ درصد قیمت تمام شده آن به علوفه وارداتی مربوط است ۵۰ درصد قیمت تمام شده شیر در کشور با دلار است و در محصول مرغ نیز همین‌طور، به گونه‌ ای که ۷۰ درصد قیمت تمام شده آن به دلار است.
وی با تاکید بر این‌که نه در حوزه کشاورزی و نه صنعت، کار جدی انجام نشده، گفت: ۹۴ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و تنها پنج درصد آن آب شرب و صنعتی است. سال ‌های سال است که می‌گوییم آب مساله‌ اصلی کشور است، اما در حال حاضر بخش اعظمی از آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین ما در حوزه کشاورزی و صنعت نیاز به تحرک جدی داریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با تاکید بر اینکه باید پشت هر تصمیم، پژوهش و تلاش علمی باشد که مسئولان، بر پایه آن پژوهش بتوانند نتیجه گیری کنند، گفت: بنیان های دانشگاه علم و صنعت ایران بر پایه مهارت افزایی شکل گرفته و ما امید بیشتری به آن برای تربیت دانش آموخته با مهارت داریم. وی تصریح کرد: باید برای مهارت افزایی، یک انقلاب و فرصتی راه بیفتد وگرنه این جمعیت جوان، حتما با محدودیت جدی و گرفتاری مواجه می شود لذا از دانشگاه علم و صنعت ایران درخواست داریم در کنار آموزش های دانشگاهی، در ارتباط با مراکز فنی- حرفه ای و مهارت افزایی دانشجویان، پیشتاز باشد چرا که خیل عظیمی از دانش آموختگان دانشگاهها به دلیل نداشتن مهارت، از بازار کار محروم مانده اند. وی همچنین از آمادگی همکاری سازمان‌ها و مراکز فنی و حرفه ‌ای با دانشگاه ‌ها و مراکز آموزش عالی به منظور ارائه‌ آموزش‌ های مهارتی به دانشجویان خبر داد و گفت: اگر این علاقه ‌مندی وجود داشته باشد، ما به دنبال همکاری برای مهارت ‌افزایی هستیم.
دکتر شریعتمداری در بخش دیگر سخنان خود با تذکر این مطلب که فکر نو در مدیریت اجرایی کشور با حضور اساتید جوان مقدور است، گفت: استفاده از اساتید جوان در حوزه های اجرایی، یکی از سیاست ‌های من در وزارت کار است و در این زمینه با شفاف سازی و اجرای قانون بازنشستگی مدیران و هیات مدیران، جای خالی برای بهره‌ گیری از توانمندی نخبگان جوان فراهم شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دانشگاه، شایسته ترین نهاد اجتماعی برای نظارت بر حاکمیت است. باید شرایطی فراهم کنیم که جوانان با تحول و جهش بتوانند مملکت را پیش برند و با حضور جوانان اندیشمند، نخبه و کمی تجربه یافته، اصلاح نظام اجرایی کشور میسر است و تلاش ما نیز این است که به جای استفاده از روشهای سنتی مدیریت اجرایی کشور، کار را عالمانه تر انجام دهیم.

Sapp.ir/iust_iran