عمومی | دانشگاه اصفهان

ضرورت ایجاد دانشگاه های جامعه محور

معاون اداری و مالی دانشگاه، در نوزدهمین هفته ملی پژوهش و فناوری و بیست و یکمین مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه اصفهان بر ضرورت ایجاد دانشگاه های جامعه محور تاکید نمود.

به گزارش وب سایت خبری uinews دکتر ولی اله میرخانی معاون اداری و مالی دانشگاه در نوزدهمین هفته ملی پژوهش و فناوری و بیست و یکمین مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه اصفهان ، ضمن بیان سیر تحولات تحقیقاتی در دانشگاه های ایران اظهار داشت: بهترین دانشگاه های دنیا، دانشگاه هایی هستند که تعامل سازنده ای با توده جامعه و صنعت دارند، وی تصریح کرد: وقتی جامعه با دانشگاه ارتباط خوبی داشته باشد، اثر بخشی دانشگاه در حل مسائل جامعه مشهود خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید توجه داشته باشیم که مدل دانشگاه های پیشرو در دنیا چیست، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها از نسل اول آموزشی و نسل دوم پژوهشی گذشته و به نسل سوم کارآفرین و نسل چهارم جامعه محور که همه تصمیم گیری های جامعه در بحث های صنعتی، اشتغال زایی و کاهش آسیب ها از دانشگاه جهت می گیرد، رسیده اند .
وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه جامعه محور نقش به سزایی در تصمیم گیری های آموزشی، پژوهشی و اجتماعی جامعه دارند، گفت: دانشگاه جامعه محور باعث می شود که تصمیمات هوشمندانه ای در راستای اهداف متعالی دانشگاه گرفته شود.

دکتر میرخانی در ادامه تصریح نمود: دانشگاه های مدرن از بدو پیدایش ، سه نسل مختلف را تجربه کرده است، دانشگاه های نسل اول عموما" آموزشی و مبتی بر فعالیت های تعلیمی بوده است، دانشگاه های نسل دوم که عموما" پژوهشی و مبتنی بر فعالیت های تحقیقاتی بوده است و دانشگاه های نسل سوم که عموما کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط بیرون هستند.

دکتر میرخانی در ادامه افزود:در حال حاضر، دانشگاه های نسل سوم، دیگر جوابگو نیست و باید دانشگاه ها جامعه محور شوند. وی چالش امروز جهان را بحث تعالی، اخلاق و مهربانی دانست و بیان داشت: با دانشگاه کارآفرین و متعاقبا" تولید اشتغال می توان آسایش را برای مردم جامعه فرآهم کرد ولی برای تامین آرامش جامعه باید از این مرحله نیز گذار نمود و به دانشگاه های جامعه محور ورود نماییم.

معاون اداری و مالی دانشگاه همچنین افزود: برای رسیدن به دانشگاه جامعه محور ، نقش علوم انسانی بسیار مشهود و قابل توجه است. وی بیان داشت: علوم انسانی رشته تحصیلی نیست بلکه انسانیت ، اخلاق، تعالی و مهربانی است.

دکتر میرخانی در ادامه ضمن اشاره به استفاده از برنامه های راهبردی کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت در حوزه های پژوهشی، خواستار تغییر نگرش ها به بروندادهای علمی شد و تصریح نمود:شاخص های ارزیابی و نظام های رتبه بندی باید تغییر نماید و برای محققین محیطی آرام همراه با نشاط و احترام فرآهم گردد تا بدون دغدغه ، وقت خود را صرف پروژه های تحقیقاتی موثر نمایند.

وی همچنین بیان داشت: خوشبختانه مطالبات تحقیقاتی همکاران به موقع پرداخت شده و در این خصوص نسبت به سایر دانشگاه های کشور وضعیت مطلوبی داریم.

معاون اداری مالی دانشگاه اصفهان افزود: دغدغه اصلی دانشگاه رسیدگی به وضعیت مطلوب پژوهشی است و در این راستا، دانشگاه اصفهان برای مقطع پسادکتری در سال ۹۷ ، سه میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است که شامل بیمه پژوهشی و بیمه کار است که می تواند در آینده به عنوان سوابق کاری برای بازنشستگی آنها محسوب شود.

وی همچنین به تلاش موفق دانشگاه در خرید تجهیزات آزمایشگاه در یک سال اخیر اشاره نمود و افزود: کمبود های تجهیزاتی آزمایشگاه های دانشگاه پس از نیاز سنجی های به عمل آمده، در دستور خرید قرار گرفت و با تلاش فراوان توانستیم با ارز دولتی و قیمت مناسب این تجهیزات را خریداری و مورد بهره برداری قرار دهیم.