عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

۶۲ رتبه برتر المپیاد علمی دانشجویی، امسال بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می‌شوند

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش در بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور که امروز (دوشنبه ۲۶ آذرماه) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، ضمن قدردانی از همکاری مراکز آموزش عالی در هر چه بهتر برگزار شدن المپیادهای دانشجویی و مناطق ۱۰ گانه المپیاد غیرمتمرکز سال ۹۷، گفت: اولین دوره المپیاد دانشجویی کشور در سال ۱۳۷۵ برگزار شد و بدون وقفه در ۲۳ دوره ادامه پیدا کرد که در اولین دوره با ۶ رشته برگزار شد اما امروزه رشته‌های مختلف دیگری به آن اضافه شده است.
وی در خصوص اهداف کلی این المپیاد افزود: شناسایی و معرفی استعدادها، ایجاد انگیزه جهت یادگیری بهتر دانشجویان، تشویق دانشجویان برتر برای ادامه تحصیل از جمله اهداف اصلی برگزاری المپیاد دانشجویی کشور است.
دکتر جمالی در رابطه با المپیاد دانشجویی امسال اظهار داشت: این المپیاد امسال در ۲۳ رشته برگزار شد که ۳ رشته روانشناسی و مهندسی صنایع و علوم و فناوری و مهندسی بافت نیز به مجموعه رشته‌ها اضافه شد.
دکتر جمالی در رابطه با نحوه برگزاری المپیاد دانشجویی کشور گفت: این المپیاد به دو صورت در کشور برگزار می‌شود. یکی به‌صورت هم‌زمان با آزمون کارشناسی ارشد است که بر اساس آن در سال ۹۷ از ۳۰۷ هزار و ۳۰۵ شرکت‌کننده ۳۷۷ نفر به مرحله نهایی راه یافتند و روش دوم نیز برگزاری این المپیاد به‌صورت نیمه‌متمرکز در دانشگاه‌های کشور و در مناطق ده‌گانه است که در این روش نیر سه هزار و ۳۱۵ نفر شرکت کردند که ۸۰۰ نفر به مرحله نهایی راه یافتند و درنهایت درمجموع ۹۷۹ نفر در مرحله نهایی با یکدیگر رقابت کردند.
وی ادامه داد: از ۹۵ دانشگاه دولتی، هفت دانشگاه آزاد اسلامی، شش دانشگاه پیام نور و چهار دانشگاه غیرانتفاعی حداقل یک دانشجوی برتر در مرحله نهایی حضور داشتند.
وی اعلام کرد: درنهایت ۷۹ نفر به‌عنوان نفرات اول تا سوم هر رشته انتخاب شدند که این تعداد ۲۷ مدال طلا، ۲۸ مدال نقره و ۳۴ مدال برنز کسب کردند.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش عنوان کرد: از ۹۵ دانشگاهی که در مرحله اخر المپیاد شرکت کردند ۲۵ دانشگاه حداقل ۱ مدال دریافت کردند که دانشگاه دانشگاه شریف با کسب ۱۴ مدال رتبه اول، دانشگاه تهران با ۱۲ مدال رتبه دوم، دانشگاه فردوسی مشهد با ۷ مدال رتبه سوم را کسب کردند.
وی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای برگزیدگان المپیاد اظهار داشت: برای برگزیدگان دو نوع تسهیلات وجود دارد که یکی مربوط به بنیاد ملی نخبگان و دیگری مربوط به وزارت علوم است. براساس تسهیلات وزارت علوم رتبه‌های اول تا ۱۵ می‌توانند بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها پذیرفته شوند که از ۷۲ نفر برگزیده نهایی بیست‌وسومین المپیاد علمی دانشجویی ۶۲ نفر در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند.
دکتر جمالی همچنین درباره بیست‌وچهارمین المپیاد علمی دانشجویی گفت: این المپیاد سال آینده برگزار خواهد شد و اکنون ثبت‌نام آزمون متمرکز هم‌زمان با آزمون کارشناسی ارشد صورت گرفته است. مرحله نهایی این المپیاد تیز اواخر تیرماه سال آینده برگزار می‌شود.

ز.ح ۷۴/ ع.ع ۵۷