عمومی | دانشگاه شیراز

برگزار نشست تخصصی«زبان و هویت» در دانشگاه شیراز

نخستین پیش نشست همایش «هویت ایرانیان» با عنوان نشست تخصصی «زبان و هویت» توسط بخش زبانشناسی دانشگاه شیراز برگزار شد.
این نشست تخصصی با ارائه اساتید بخش زبانشناسی دانشگاه شیراز و دکتر برکت از دانشگاه گیلان با همکاری «مرکز تبیین اندیشه های آیت الله خامنه ای، انجمن علمی بخش زبان های خارجی و زبانشناسی، انجمن علمی بخش تاریخ و مرکز استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سالن علامه جعفری دانشگاه شیراز ترتیب یافت.
در ابتدای این نشست، دکتر شکرالله خاکرند، دبیر همایش «هویت ایرانیان» به بیان ضرروت تعریف و اجرای پروژه هویت ایرانیان پرداخت. دکتر خاکرند راه حل عبور از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور را کلیدواژه هایی عنوان کرد که در بیانات مقام معظم رهبری تجلی یافته است. وی با اشاره خلاء علمی در این زمینه گفت: با توجه به عملکرد ضعیف مراکز علمی و پژوهشی در زمینه هویت، تعریف پروژه «هویت ایرانیان» در دانشگاه شیراز با همکاری «مرکز تبیین اندیشه های آیت الله خامنه ای» کلید خورد.
دکتر خاکرند پروژه هویت ایرانیان را شامل هفت کمیته علمی با عناوین تاریخ و هویت، زبان و هویت، سیاست و هویت، دین و هویت، تربیت و هویت، هنر و هویت، دانشجو و هویت معرفی کرد که هرکدام از این کمیته ها ظرفیت تبدیل به پروژه هایی مستقل را دارند که نهایتاً هر کمیته تبدیل به قطب علمی خواهد شد. دبیر همایش «هویت ایرانیان» چشم انداز هر کمیته تخصصی هویت را در سال تحصیلی فعلی حداقل دو نشست تخصصی و پنج سخنرانی، مناظره و کرسی های آزاداندیشی دانست که ثمرات علمی و پژوهشی آنها در همایش هویت ایرانیان عرضه خواهد شد.
دکتر مهرزاد منصوری، استاد بخش زبان های خارجی و زبان شناسی و رئیس کمیته زبان و هویت در بحث خود تحت عنوان «تناسب زبان، تفکر و هویت» دریچه ورود به موضوع بررسی تناسب زبان، تفکر و هویت را تعریف هر یک از واژگان زبان، تفکر و هویت دانست و ارائه تعریفی جامع برای هر یک از این مفاهیم را کاری دشوار است که به سادگی نمی توان به آن دست یافت.
دکتر بهزاد برکت استاد زبان شناسی دانشگاه گیلان به تعریف های گوناگون از مفهوم هویت پرداخت و اظهار داشت که هر تعریفی که از هویت با مفهوم خود و خویشتن در ارتباط است. دکتر برکت افزود هویت یک مفهوم سیال و دگر شونده است و دو نکته مهم در مفهوم هویت را وسعت و پویایی آن معرفی نمود.
دکتر جلال رحیمیان استاد بخش زبان های خارجی و زبان شناسی دانشگاه شیراز سخنرانی خود را تحت عنوان «زبان فارسی و هویت ملی» ارائه داد. دکتر رحیمیان زبان را کلید رسیدن به فرهنگ و فرهنگ را هم کلیدی برای رسیدن به هویت دانست و بر حفظ زبان فارسی در فضای مجازی تاکید نمود.
دکتر علیرضا خرمایی استاد بخش زبان های خارجی و زبان شناسی که سخنرانی خود را با عنوان «رابطه میان گفتمان و هویت ایدئولوژیکی» ارائه کرد. دکتر خرمایی به تعریف های گوناگون از گفتمان و هویت پرداخت و رابطه گفتمان و زبان را دو سویه دانست.
دکتر امیر سعید مولودی استاد بخش زبان های خارجی و زبان شناسی دانشگاه شیراز اظهار داشت که در جهان امروز ابزارهای نوینی برای بررسی های زبانی مورد استفاده قرار می گیرد که شیوه های تحقیق را دگرگون کرده است و با ابزارهای الکترونیکی می توان به استخراج ایدئولوژی از متن دست یافت. دکتر مولودی علوم انسانی دیجیتال را در بازیابی هویت در جهان امروز را امری نوین تلقی کرد.
دکتر منوچهر کوهستانی دیگر استاد بخش زبان های خارجی و زبان شناسی دانشگاه شیراز جوهره هویت را همانندی دانست و هویت های فردی و اجتماعی را مورد تحلیل و بررسی قرارداد. دکتر کوهستانی دو عامل خودآگاهی و ناخودآگاه و آشکارسازی و پنهان سازی را در عناصر زبانی و ارتباط آن با هویت حائز اهمیت دانست.
پس از پایان سخنرانی ها میزگرد تخصصی زبان و هویت با حضور اساتید و دانشجویان به صورت پرسش و پاسخ و گفتگو ادامه یافت و استقبال از آن نشان داد که مبحث زبان و هویت یکی از مقوله های با اهمیت در دنیای امروز است.