ویژه رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
"باسمه تعالی"
بر سر در یکی از دانشگاه های جهان نوشته شده است
"آموزش بدون پژوهش و مهارت ورزی توقف در زندگی است "
دنیای آموزش بعد از طی مراحل مختلفی بالاخص از دوران دیرین که آموزش ها جنبه " استاد شاگردی" داشت، پا به عرصه آموزش های "رسمی" گذاشت که اوجگاه آن دوران رستاخیز علمی و خیزش دنیای صنعتی است.
پیش از آن درخشان ترین دوران آغاز آموزش مربوط به دوره " ادیانی- وحیانی" است چرا که "ادیان" و " پیامبران و مصلحان" ، آغازگران آموزش و انتقال دهندگان آموزه ها به روح تشنه انسانها بوده اند گرچه گاهی دچار انحرافات و تک بعدی نگری هم می شدند اما نمیتوان "آموزش های آغازین " بشر را خارج از دایره خدمت رسانی ادیان مورد امعان نظر قرار داد. این مهم حتی در خصوص قرون وسطی نیز ساری و جاری است که از قرن ۵ میلادی تا قرن ۱۵ میلادی به علت حاکمیت " دادگاه های انگیزیسیون " و تفتیش عقاید مرسوم بود که چیزی خلاف کتاب مقدس گفته و نگاشته نشود اما " منصفان " و مصّنفان" تاریخ آموزش بر این عقیده اند که :
" قرون وسطی با همه نقدهایی که بر آن وارد است یکی از دوران های شیوع آموزش مدرسی و کلاس های آموزش بشر بوده است و دانشگاه های تاسیسی آن زمان یادگار آن دوران است. "
بشر بعد از دوران "رستاخیز علمی" و "رنسانس" صنعتی وارد دوران مدرن آموزش شد که تا قرن ۱۹میلادی امتداد یافت سپس در اوایل قرن ۲۰ میلادی دوران پسامدرن شروع شد و آموزش بسیار متنوع، متغیر ، متحول ، متفاوت و رشته رشته شده دانشگاه ها با سرمایه گذاری روی پژوهش های بنیادین انقلاب سوم، آموزش را رقم زندند و تا سال ۱۹۷۰ میلادی این روند و انقلاب سوم ادامه داشت با پشت سر گذاشتن دهه ۷ میلادی قرن ۲۰، بشر وارد " دوران پساپسامدرن " آموزش گردید دورانی که در آن با ورود رایانه به خانه ها و دانشگاه ها و مدارس، شاهد تحول عظیمی در امر یادگیری و آموزش شدیم و اصطلاحاً بشر از " کیسه وارد شیشه" گردید. لذا این تحول سترگ و انقلاب چهارم، مباحث نوینی را در دهه های بعد از خود فرا روی تلاطم اقیانوسی، آموزش نهاد و آن اینکه دنیای دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ و بالاخص با عبور بشر از سال ۲۰۰۰ مباحث بسیار نوینی را در آموزش تجربه نموده و منتظر اتفاقات سهمگین تری است.
آموزش های از راه دور، آموزش های مجازی EL) ( یا" Electronic Learning " و آموزش های مبتنی بر رایانش ابری و ... همه و همه تحولات عظیمی در آموزش و پژوهش هستند.
البته ناگفته نماند استقبال از " تغییر" همراه با حفظ " فرهنگ بومی ، اصالتها و ریشه ها " بسیار مهم است و آموزش نیز خارج از این قاعده نمی باشد.
امروز محققین و اساتید فن بخوبی می دانند که در عرصه علم و دانش و فناوری باید همراه با قافله بشری شد که البته با ملاحظات فراوان، وگرنه به زعم ارباب فلسفه علم و فناوری:
" علم وحشی و بی وطن است، و مال همه انبار بشر است"
کشور ما در کنار تمدن های بزرگ و تاریخ دیرین و پسین خویش یکی از سهامداران اصلی دانش بشری است. که امیدواریم با درایت ارباب قوم و سیاستمندان عاشق میهن بتوانیم کشور عزیزمان را به جایگاه های شایسته و بایسته برسانیم. و به امید روزی که در آموزش های مختلف "مدل های بومی خود را جهانی" عرضه نماییم.
و نام ایران اسلامی را بر تارک جریده علم و دانش و روش و پژوهش و کنش و بینش درخشان تر کنیم. ان شاءالله .
حسین خنیفر
رئیس دانشگاه فرهنگیان