عمومی | دانشگاه زابل

سخنرانی رئیس دانشگاه زابل در نماز جمعه شهر علی‌اکبر شهرستان هامون

در راستای تاکید بر نهادینه سازی الگوی کشت باغی و ترویج فرهنگ کاشت گیاهان کم نیاز به آب، دانشگاه زابل در آستانه روز درختکاری، نهال زیتون لازم جهت غرس در فضاهای شهری شهر علی اکبر را تامین می نماید.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه:

دکتر موسی بهلولی رئیس دانشگاه زابل، روز جمعه یازدهم اسفندماه 96 به‌عنوان سخنران در نماز جمعه شهر علی‌اکبر حضور یافته و به تشریح رسالت‌ها و رویکردهای جاری و آتی دانشگاه زابل در منطقه سیستان پرداخت. وی بابیان این مطلب که دانشگاه، در رسالت جهان‌شمول خود وظیفه‌ی گسترش مرزهای علم و تربیت نیروی انسانی متخصص و در رسالت منطقه‌ای، چاره‌سازی و رفع مشکلات مردم را بر عهده دارد، از برقراری مراودات و پروژه‌های مشترک علمی با 28 کشور جهان و شناسایی و معرفی مقالات عضو هیئت‌علمی دانشگاه زابل به‌عنوان مقالات جبهه‌های دانش، به‌عنوان تلاش دانشگاه برای تحقق رسالت‌های جهانی‌اش یادکرد و رصد مشکلات و معضلات منطقه و برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی برای رفع آن‌ها با برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های معتبر علمی و بین‌المللی را نیز در راستای دست‌یابی به رسالت‌ها و رویکردهای منطقه‌ای دانشگاه برشمرد و ابراز امیدواری نمود که با بهره‌گیری از ثمرات این همایش‌ها، مطلوب‌ترین گزینه‌ها و راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات مردم منطقه اتخاذ گردد.

رئیس دانشگاه زابل با تأکید بر انطباق اهداف دانشگاه با حل دغدغه‌ها و چالش‌های حال و آینده مردم منطقه، به پتانسیل‌های بالقوه‌ی سیستان شامل کشاورزی، دامداری، مرز و انرژی‌های تجدید پذیر اشاره کرد و نیل به پیشرفت در منطقه را درگرو بهره‌برداری کارا و شایسته از این توانمندی‌ها دانست و نقش و اثربخشی دانشگاه در ارائه راهکارهای عالمانه و ترکیب علم و عمل در این زمینه را بسیار حائز اهمیت توصیف نمود. وی مذاکره با شرکت‌های بین المللی پیشرو در زمینه بهره‌برداری از انرژی‌های تجدید پذیر و نیز درخواست اخذ مجوز از وزارت علوم برای راه‌اندازی رشته‌هایی مرتبط با این مبحث مهم را ازجمله تلاش‌ها و سیاست‌گذاری‌های دانشگاه زابل برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در منطقه برشمرد.

دکتر بهلولی در بیان تلاش‌های دانشگاه زابل برای گسترش دامداری در منطقه، به حفظ گونه ارزشمند گاو سیستانی و تلاش برای توسعه پرورش شترمرغ و بلدرچین اشاره کرد و با اشاره به لزوم مدیریت بهینه بر منابع آبی محدود کشور، کشاورزی زراعی را ازجمله چالش‌های مرتبط با موضوع آب دانست و شناخت صحیح از وضعیت موجود منابع آبی و برنامه‌ریزی جهت الگوسازی و ترویج کشاورزی باغی را، راه‌حلی کارا برای عبور از این بحران عنوان کرد. وی از درخت زیتون به عنوان گونه‌ای بسیار ارزشمند و مقاوم برای کشت در سیستان یاد کرده و پرورش و ریشه‌زایی نهال زیتون با تلاش محققان دانشگاه زابل در کنار راه‌اندازی سیستم استحصال روغن‌زیتون و نیز تلاش برای ترویج کشت گیاهان دارویی را ازجمله اقدامات عملی دانشگاه برای ایجاد فرصت‌های توسعه اقتصادی منطقه دانست.

رئیس دانشگاه زابل با اشاره به کارکردهای تفریحی و تحقیقاتی دریاچه مصنوعی هامونک، از تلاش دانشگاه برای احداث قلمستان درختان مثمر در مجاورت آن خبر داد و بیان داشت که کاشت حدود 100 هزار قلمه انگور یاقوتی در این قلمستان محقق شده است. وی در ادامه به شرح مختصری از فعالیت‌های عمرانی دانشگاه در طول دو سال گذشته پرداخت و افتتاح مرکز همایش‌های بین‌المللی حضرت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و دانشکده فنی و مهندسی شهید حسابی مقدم و نیز تکمیل و آمادگی برای افتتاح دو پروژه عمرانی دیگر را ازجمله تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش زیرساخت‌های عمرانی دانشگاه عنوان کرد.

دکتر بهلولی در پایان سخنان خویش، از سنت نیکوی درختکاری به‌عنوان میراث گران‌قدر بزرگان دین که در احادیث نیز بر آن بسیار تأکید شده یادکرد و تقویت فرهنگ غنی درختکاری و اهتمام ویژه مردم و مسئولین به این امر را بسیار مهم توصیف نمود. وی از مذاکره با شهرداری و شورای شهر علی‌اکبر و آمادگی دانشگاه زابل برای تأمین نهال زیتون در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری؛ جهت غرس در بلوارها و میادین اصلی این شهر، با هدف تأکید بر نهادینه‌سازی و گسترش الگوی کشت باغی با ترویج نهال زیتون، خبرداد و رویکرد مشارکت جویانه دانشگاه در فرهنگ‌سازی عمومی و ترویج فرهنگ کاشت گیاهان کم‌نیاز به آب همچون زیتون را، در تحقق هدف احیا و گسترش پایدار طبیعت و فضای سبز منطقه تأثیرگذار خواند. رئیس دانشگاه زابل با اشاره به موقعیت مکانی منحصربه‌فرد علی اکبر به دلیل نزدیکی به عرصه ی باستانی کوه خواجه، مشارکت شهروندان در نگه‌داری از فضای سبز این شهر و تبدیل رویه‌ی کاشت و صیانت از درختان به یک فرهنگ مردمی را خواستار شد.