عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

وضعیت مطلوب آموزش عالی در بروندادهای رو به رشد پژوهشی کشور مشهود و حیاتی است

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه اصفهان، دکترطالبی در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، آرامش فکری حاکم بر دانشگاه ها و پرداختن به امر پژوهش و تحقیق را ناشی از ثبات و پایداری در مدیریت کلان آموزش عالی دانست و یکی از عوامل موثر بر این آرامش را وجود همدلی و آرامش حاکم در وزارت علوم تحقیقات و فناوری قلمداد و اظهار امیدواری کرد که این آرامش و ثبات تداوم داشته باشد .

وی پژوهش را از دو بعد بنیادی و کاربردی مورد ارزیابی قرار داد و افزود: پژوهش های بنیادی، دانش محور و پژوهش های کاربردی، مسئله محور و مبتنی بر مسائل جامعه هستند .

دکترطالبی، در ادامه زیرساخت های پژوهشی را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: نیروی انسانی یکی از مهم ترین زیر ساخت های پژوهش در دانشگاه ها است.

وی افزود: نیروی انسانی ما متشکل از اعضای هیات علمی با ارایه ایده های خوب در امر پژوهش و همچنین دانشجویان باهوش ایرانی است که در مقایسه با سایر دانشجویان جهان از ضریب هوشی و استعداد قابل توجهی برخوردار هستند .

رئیس دانشگاه اصفهان در ادامه گفت: در بحث بین المللی سازی و دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی محدودیت هایی وجود دارد که اگر این محدودیت ها نبود، عملکرد بهتری از دانشگاه ها دیده می شد .

دکترطالبی بیان داشت: دانشگاه اصفهان در ۳ سال اخیر، در بحث بروندادهای پژوهشی اعم از تولید مقاله و انتشار کتاب رشد قابل توجهی داشته است.

وی بروندادهای علوم انسانی را در سال های گذشته، محدود به چاپ در مجلات علمی و پژوهشی داخلی دانست و افزود: به دلیل معرفی غنای بسیار بالای پژوهش های علوم انسانی به جهانیان، رویکرد جدیدی را برای چاپ مقالات این حوزه در مجلات معتبر بین المللی در پیش گرفتیم و خوشبختانه با روند رو به رشد چاپ این مقالات در مجلات خارجی مواجه شدیم.

دکترطالبی، رسالت دانشگاه را معرفی دستاوردهای حوزه علوم انسانی ایران اسلامی به جهان دانست .

وی همچنین بیان داشت: خوشبختانه دکتر آرش شاهین عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان به خاطر فعالیت ها و بروندادهای پژوهشی که در حوزه علوم انسانی داشته اند به عنوان پژوهشگر برگزیده کشوری در حوزه علوم انسانی انتخاب و در هفته پژوهش از وی تقدیر شد .

جانشین استاندار در هفته پژوهش و فناوری استان اصفهان، یکی دیگر از رویکردهای این دانشگاه در بخش پژوهش و فناوری را توجه به کارآفرینی و مسئله محور کردن تحقیقات عنوان و خاطرنشان کرد: در این زمینه پنج خوشه تحقیقاتی و فکری در دانشگاه های کشور شکل گرفته که یکی از آنها با موضوع ' سرمایه اجتماعی' در دانشگاه اصفهان است .

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه تا کنون ۹۰۰ تحقیق در زمینه سرمایه اجتماعی توسط خوشه این دانشگاه احصا و جمع آوری شده است، افزود: این تحقیقات تا کنون به صورت پراکنده و جزیره ای انجام می شد اما تلاش می شود با تجمیع آنها در خوشه فکری، دستاوردها و یافته های جدید استخراج شود .

وی موضوع های مطرح شده در این خوشه را مسائل مربوط به سرمایه های اجتماعی از جمله هویت ملی، امید و امنیت ملی خواند .

دکترطالبی، با اشاره به افزایش قراردادهای پژوهشی در این دانشگاه، تصریح کرد: تحقیقات مشترکی نیز با برخی دانشگاه های خارجی مانند مارلبورگ و برلین آلمان، استراسبورگ فرانسه و استرالیا در حال اجراست .

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ۱۵ درصد از بودجه سالانه دانشگاه ها باید به پژوهش اختصاص یابد، گفت: امسال بودجه اختصاصی دانشگاه حدود ۳۸۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که باید ۱۵ درصد آن از محل درآمدهای پژوهشی تامین شود .

دکترطالبی، میزان درآمدهای پژوهشی این دانشگاه در سال گذشته را حدود ۴۵ میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: پیش بینی ما برای امسال نزدیک به ۶۰ میلیارد ریال است .

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان تاکنون با همکاری چند واحد صنعتی بزرگ و نهادها اقدام به راه اندازی مراکز مشترک پژوهشی نموده است، اظهار داشت: آزمایشگاه مشترک این دانشگاه و مرکز تحقیقات اُپتیک یکی از آنهاست .

دکترطالبی، همکاری با فولاد مبارکه و اتاق بازرگانی اصفهان را نیز از جمله این ارتباط ها خواند و اظهارداشت: تا کنون چند همایش مشترک با این نهادها از جمله درباره همکاری با واحدهای کوچک و متوسط کره جنوبی برگزار شده است .

به گفته وی یکی از شهرک های صنعتی اصفهان از موضوع همکاری با واحدهای کوچک و متوسط کره جنوبی استقبال کرده و این نشانه خوبی برای نتیجه دادن چنین روابطی است .

دکترطالبی به تشکیل صندوق سرمایه گذاری در دانشگاه اصفهان اشاره و تصریح کرد: این صندوق بین دانشگاه و صندوق سرمایه گذاری استان مشترک است و با بودجه اولیه ۵۰ میلیارد ریال به ایده های تحقیقاتی در جهت رفع مشکلات جامعه کمک می کند .

در ادامه دکترمهدی مومنی مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه اصفهان نیز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: تعداد مقاله های علوم انسانی منتشر شده توسط استادان و دانشجویان دانشگاه اصفهان در نشریه های معتبر بین المللی در یک سال اخیر حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است .

مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه اصفهان اظهارداشت: در انتشار مقاله های علوم پایه و فنی و مهندسی در نشریه های معتبر بین المللی در یک سال اخیر ۲۲ درصد افزایش داشته ایم .

وی افزود: با این احتساب، دانشگاه اصفهان با ۶۵۰ عضو هیات علمی، سرانه هر عضو هیات علمی آن، از انتشار مقاله در سال به بیش از ۲ مقاله می رسد .

وی همچنین با اشاره به برنامه های هفته پژوهش و فناوری در اصفهان بیان کرد: در این هفته از ۱۲ پژوهشگر و فناور برتر استان در زمینه های پزشکی، علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر، معماری و شهرسازی، سازمانی و مراکز پژوهشی تجلیل می شود .

دکترمومنی خاطرنشان کرد: انتخاب پژوهشگر برتر در بخش دانش آموزی به اداره کل آموزش و پرورش اصفهان واگذار شده است .

وی به نوزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری اصفهان اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه روزهای ششم و هفتم دی امسال همزمان با جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در محل سیتی سنتر اصفهان برپا خواهد شد .

به گفته وی برپایی نمایشگاه پژوهش همزمان با جشنواره شیخ بهایی، باعث ارتقای سطح کیفی این رویداد می شود .

۲۴ تا ۳۰ آذرماه امسال به عنوان هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده است، شعار این هفته 'پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی ' می باشد.

ل.س ۴۲/ ر.ب ۴۵