عمومی | دانشگاه شهید چمران اهواز

داشتن ایده‌های مبتنی بر فناوری از معیارهای پذیرش شرکت ها در مراکز رشد است

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: داشتن ایده مبتنی بر فناوری و نیاز بازار، داشتن تیم کاری متناسب با زمینه فعالیت و ارائه برنامه کسب‌وکار از سوی شرکت­های متقاضی دوره رشد از معیارهای پذیرش در این مرکز است.

دکتر میرزایی به مناسبت هفته پژوهش وفناوری با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، افزود: این مرکز به صورت رسمی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ با مجوز قطعی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرد. در حال حاظر براساس شاخص اقتصادی و اجتماعی، مرکز رشد دانشگاه در رتبه بندی ISC از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار است.

وی با اشاره به اهداف مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد:بسترسازی جهت تجاری­سازی دستاوردهای تحقیقاتی، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت ، ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش­بنیان و همچنین تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای دانش بنیان قابل‌عرضه به بازار از اهداف این مرکز است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود، عنوان کرد: حمایت مالی در قالب وام ۵۰۰ میلیون ریال، تامین محل کار (به صورت اجاره)، ارائه خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی ، مشاوره­های حقوقی، مالی و بازاریابی و برگزاری دوره­های آموزشی جهت رشد و ارتقای واحدهای فناوری ازجمله این خدمات است.

از دیگر مزایا حضور در مرکز رشد، قرار گرفتن در یک فضای پژوهشی و ایجاد هم افزایی می­باشد.

وی در خصوص نحوه جذب، پذیرش و استقرار در مرکز رشد دانشگاه، گفت:افراد صاحب ایده پس از مراجعه به سایت roshd.scu.ac.ir http:// و دریافت و تکمیل فرم ایده محوری به همراه مدارک مربوط به طرح به مرکز رشد مراجعه می­نمایند و طرح پس از بررسی اولیه، مورد داوری فنی و اقتصادی قرار می­گیرد و در صورت مثبت بودن نتایج داوری باتایید شورای فناوری مرکز رشد صاحبان طرح قادر به استقرار در مرکز خواهند بود.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: داشتن ایده مبتنی بر فناوری و نیاز بازار، داشتن تیم کاری متناسب با زمینه فعالیت و ارائه برنامه کسب‌وکار از سوی شرکت­های متقاضی دوره رشد از معیارهای پذیرش در این مرکز است.

میرزایی اظهار کرد: واحدهای فناور طی دو مرحله رشد مقدماتی و مرحله رشد در مرکز رشد تحت حمایت قرار می ­ گیرند که مدت زمان مرحله رشد مقدماتی ۶ ماه است و واحدهای مستقر در این مدت باید به مواردی ازجمله ثبت شرکت و در صورت لزوم ثبت اختراع ایده، تشکیل تیم کاری مرتبط با زمینه فعالیت واحد فناور، تعیین مشاور فنی طرح، تهیه برنامه کسب‌وکار طرح جهت ورود به دوره رشد و ساخت نمونه اولیه طرح را در این مدت انجام دهند.

وی ادامه داد: پس‌ازآن مرحله رشد به مدت سه سال سپری می‌شود که در این مدت، واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد با استفاده از امکانات، خدمات و حمایت­های مرکز رشد، ایده فناورانه خود را اجرا و توانایی­های لازم جهت حضور فعال در بازار و تجاری­سازی نتایج حاصله را کسب می­کنند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: این دوره با فراهم نمودن شرایط لازم جهت استقلال واحدهای فناوری، رهگذر مناسبی جهت تبدیل واحدهای فناور به مجموعه­های فعال و موفق اقتصادی می‌باشد.

گفتنی است در پایان جدول عملکرد مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه در سال ۹۶-۹۷ ارائه می‌شود:

عملکرد مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز

ردیف

شرح

۹۶

تا آذر ۹۷

مجموع شرکتهای مستقر

۵۰

۶۰

شرکتهای دانش بنیان متقر

۱۶

۲۰

اشتغال ایجاد شده توسط شرکتهای مستقر

۱۹۴

۲۱۰

دفتر تحقیق و توسعه ( R&D )

۳

۹