عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

برگزاری جلسه مشترک اجرایی شدن نظام ارجاع



معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای اجرایی شدن نظام ارجاع با معاونت درمان جلسه مشترکی را برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ با توجه به اهمیت اجرایی شدن نظام ارجاع و ارتقای عدالت در  دسترسی مردم تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، معاونت بهداشتی این دانشگاه با معاونت درمان مورخ ۲۵ آذرماه جلسه مشترکی را تشکیل داد.
در ابتدا دکتر عبادی فرد آذر در خصوص اهمیت افزایش دسترسی آحاد جمعیت تحت پوشش دانشگاه به خدمات بهداشت و درمانی و اجرای مطلوب نظام ارجاع مطالبی را بیان کرد.
وی استقرار نظام ارجاع را عاملی برای تقویت اقتصاد سلامت و کاهش هزینه ها عنوان کرد و افزود: نظام ارجاع مزیت های بسیار زیادی از جمله عدالت در دسترسی به خدمات سلامت دارد و اهمیت دادن به این موارد برای کشور مهم است، اما برای اداره و مدیریت نظام سلامت، حتما باید نظام ارجاع مستقر شود.
معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به بهره‌مندی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از خدمات شبکه‌های بهداشت علوم پزشکی ایران ادامه داد: خدمات سلامت مادران، نوزادان و کودکان، مشاور تغذیه‌، سلامت روان، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط، مراقبت‌های سالمندی و میانسالی، سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس در سطوح یک؛ اساسی‌ترین خدمات حوزه پیشگیری شبکه‌ها و مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران را شامل می‌شود.
دکتر عبادی فرد آذر افزود: اجرای نظام ارجاع الکترونیک یکی از اساسی‌ترین نیازها در هر استانی است؛ بنابراین همه اقدامات لازم برای پیاده‌سازی این سیستم در سطح دو در دانشگاه انجام شده است تا به واسطه آن بیماران نیازمند به خدمات تخصصی‌تر با پیگیری و هماهنگی‌های تمام و کمال شبکه ها و مراکز بهداشت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تخصصی تر ارجاع داده شوند.
در این جلسه، شرکت کنندگان به بیان دیدگاه ها، انتقادات، نظرات و پیشنهادات خود برای اجرای هر چه بهتر این برنامه پرداختند.
توضیح اینکه: سطح بندی نظام مراقبتی به سه سطح اول، دوم و سوم بزرگ ترین اصلاحاتی است که اکثر کشورها به منظور کارایی و اثربخشی بیشتر و همچنین ایجاد عدالت و امکان دسترسی آحاد مردم به اجرا در می آورند. در نظام سطح بندی شده مراقبت سلامت، پزشک خانواده در سطح اول مراقبت های بهداشتی درمانی فعالیت دارد که در چارچوب خدمت به خانواده در قلمروی پبشگیری از بیماریها، تشخیص، درمان و بهبود کیفیت زندگی اقدام و چنانچه درصدی از جمعیت تحت پوشش به خدمات تخصصی تر نیاز داشته باشند، از طریق سیستم ارجاع به سطح دو هدایت و سرنوشت آنان را تا حصول نتیجه پیگیری می کند.

در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه، سرپرست امور اداری و عمومی معاونت درمان، مدیر آمار و فن آوری اطلاعات دانشگاه، معاونین اجرایی و فنی معاونت بهداشتی، مدیران شبکه های بهداشت و درمان و مدیران عامل و روسای بیمارستان های شهرستان های شهریار، رباط کریم، بهارستان و ملارد حضور داشتند.