عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

رفتارهای پرخطر و افزایش احتمال ابتلا به ایدز/مصون سازی جوانان از ابتلا به ایدز با تقویت مهارت های زندگی


کارشناس مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه گفت: آنچه ما را در معرض خطر ابتلا به بیماری ایدز قرار می دهد زندگی در کنار افراد مبتلا به ایدز نیست بلکه در رفتار پر خطر ما است.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه؛ طهمورث رخ افروز در این زمینه تصریح کرد: ویروس مولد بیماری ایدز از طریق تماس های معمولی مانند دست دادن، عطسه کردن و سرفه کردن، در آغوش گرفتن، روبوسی کردن، استفاده از ظروف و وسایل غذاخوری مشترک، استفاده از استخر و توالت و حمام مشترک و نیش حشرات منتقل نمی شود و افراد مبتلا به ایدز نیاز به حمایت و همدلی افراد جامعه دارند.

وی ادامه داد: از جمله شایع ترین راه های ابتلا به اچ آی وی تماس های جنسی آلوده و محافظت نشده و همچنین استفاده مشترک از وسایل تزریق در بین مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی است.

وی افزود: مصرف مواد مخدر، الکل، مواد محرک و روانگردان شامل مواد آمفتامینی(شیشه و اکستاسی) قدرت تصمیم گیری فرد را برای پرهیز از رابطه جنسی حفاظت نشده مختل می کند.

کارشناس مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: چناچه به اطلاعاتی درباره اچ آی وی و ایدز نیاز دارید می توانید با نزدیکترین مرکز مشاوره بیماری های رفتاری محل سکونت خود تماس بگیرید.

رخ افروز اظهار داشت: در این مراکز علاوه بر آموزش، مشاوره و ارائه وسایل پیشگیری، آزمایش اچ آی وی به صورت رایگان و با حفظ رازداری انجام می شود و افراد مبتلا تحت مراقبت و درمان قرار می گیرند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: می توان با تقویت عزت نفس و مهارت های زندگی در جوانان، آن ها را در برابر ایدز مصون سازیم.۵-۹