عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

اکنون نیازمند اصلاح نگرش در حوزه تولید علم و رسانه هستیم

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در نشست علمی و تخصصی " پژوهش، فناوری و رسانه‌ها؛ نقش رسانه‌ها در معرفی، تبیین و تشریح دستاوردهای علمی، فناورانه دانشگاهی" با ابراز خرسندی نسبت به پیوند حوزه علم و رسانه اظهار داشت: امیدوارم با بحث، گفت‌وگو و هم‌اندیشی کمک کنیم تا هم‌گرایی‌های تازه‌ای بین حوزه علم و فعالیت‌های پژوهشی با رسانه‌ها شکل گیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر رسانه‌ها در تار و پود زندگی افراد رسوخ کرده‌اند، افزود: بنده به عنوان کسی که ۴۷ سال درحوزه رسانه فعالیت داشته‌ام، گاهی از رسانه‌ها گریز می‌کنم اما حقیقت این است که راه فراری وجود ندارد و باید راه هم‌زیستی با آنها را بیابیم.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه اکنون نیازمند اصلاح نگرش در حوزه تولید علم و رسانه هستیم، تصریح کرد: در گذشته تصور بر آن بود که اگر حوزه علم رسانه‌ای شود، مبتذل خواهد بود اما در سال‌های اخیر تحولات مهمی در هر دو عرصه اتفاق افتاده است.
دکتر فرقانی ادامه داد: در کشور ما علیرغم اینکه ۱۶۰ سال است که از آغاز انتشار نشریه علمی می‌گذرد اما گفتمان در این حوزه هنوز جدید است و لازم است تا مورد بحث قرار گیرد و کاربردی شود.
وی تاکید کرد: نگاه جدید به عرضه جهانی‌شدن علم باید به گونه‌ای باشد که اگر بخواهد به جامعه ورود پیدا کند، به فرهنگ تبدیل شود و کاربرد عمومی پیدا کند اما باید توجه داشت که این کاربردی‌شدن بدون کمک رسانه‌ها ممکن نیست.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: امروز به جای نفی یا انکار رسانه‌ها، باید به یک پیوست رسانه‌ای در حوزه خود بیاندیشیم زیرا اکنون زندگی بدون رسانه غیرممکن است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه رسانه از داشتن روزنامه‌نگاران علم و روزنامه‌نگارانی که وظیفه داشته باشند در زمینه رویدادهای علمی و پژوهشی تولید محتوا داشته باشند، با اقلیت مواجه هستیم، گفت: جذابیت لازم برای تولیدات علمی به‌گونه‌ای که مخاطب به آن علاقه پیدا کند، تخصص روزنامه‌نگاران علمی است لذا این افراد باید تلاش کنند امور علمی را متناسب با زبان مردم ترجمه کنند.
دکتر فرقانی بیان کرد: امروز برنامه‌های علمی، مخاطبان بسیاری دارند و این برنامه‌ها با بهره‌گرفتن از جذابیت‌های بصری موفق به جذب مخاطبان شده‌اند.
وی افزود: برای محقق‌شدن تولیدات جذاب برای مخاطبان، نیاز به اندیشیدن جامعه علمی به این موضوع است که چگونه می‌توان دستاوردها را رسانه‌ای کنیم که نه به دستاوردها خدشه‌ای وارد شود و نه مخاطب از دیدن و شنیدن آن خسته شود.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: شاید لازم باشد رسانه‌ها از ابتدای برنامه‌های علمی در تیم‌های تحقیقاتی حضور داشته باشند و از ابتدا در جریان امور قرار بگیرند و در انتها بتوانند محتوایی را تولید کنند.
فرقانی ادامه داد: باید از منظر رسانه‌ای به رویدادهای علمی نگاه کنیم و ارزش‌های خبری را در رویدادهای پژوهشی بگنجانیم.
دکتر فرقانی با تاکید بر اینکه هر رویدادی برای رسانه‌ها ارزش ندارد، اظهار داشت: امروزه این رسانه‌ها هستند که با توجه به شناخت افکار عمومی اخبار خود را منتشر می‌کنند. بر همین اساس ما نیازمند تربیت خبرنگاران علمی هستیم.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که خبرنگار حوزه علوم انسانی نمی‌تواند در حوزه هنری ورود پیدا کند و باید تنها بصورت تخصصی حوزه خود را پیگیری کند.
وی در ادامه گفت: مردم زمانی از محتوای رسانه‌ای استقبال می‌کنند که احساس کنند در زندگی آن‌ها تغییر مثبتی ایجاد خواهد کرد بنابراین مقالات تولید شده در حوزه علم باید آثار خود را در زندگی مردم نشان دهند و اثر وجودی پیدا کنند.

ز.ح ۷۴/ ع.ع ۵۷