عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

نشست هیات رییسه دانشگاه/ دکتر کریمی: مزیت نسبی بیمارستان ضیائیان فعالیت خوب در زمینه آموزش پزشک عمومی است که باید این روند ادامه یابد

گالری عکس
در این نشست که صبح روز یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷، در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر عفت پناه رییس بیمارستان ضیائیان به معرفی بیمارستان و اقدامات انجام‌شده در آن پرداخت و گفت: بیمارستان ضیائیان در سال ۱۳۴۴ توسط ضیاءالدین ضیائیان وقف و در سال ۱۳۷۲ افتتاح و در سال ۱۳۷۲ تبدیل به بیمارستان آموزشی شد. این بیمارستان با ۱۵۵ تخت مصوب در جنوب غرب تهران واقع‌شده و جمعیتی  بالغ‌بر یک و نیم میلیون نفر را  تحت پوشش قرار می‌دهد.

بررسی عملکرد بیمارستان ضیائیان

دکتر عفت پناه با اشاره به شاخص‌های مهم منطقه‌ای که بیمارستان ضیائیان در آن واقع‌شده و خدمت‌رسانی می‌کند گفت: براساس مطالعه‌ای که حدود ۵-۶ سال پیش انجام‌شده، در منطقه ۱۷ تهران،  ۴۷.۵  درصد از خانوارها، زیرخط فقر بودند شاخص بی‌سوادی مردان ۹.۷ درصد و شاخص بی‌سوادی زنان ۱۶.۱ درصد بوده است که بالاتر از متوسط تهران است بااین‌وجود این منطقه در شاخص خشونت فردی و خانواده‌ای وضعیت خوبی دارد و در این زمینه از متوسط تهران پایین‌تر است.
وی افزود: براساس این مطالعه در منطقه تحت پوشش بیمارستان ضیائیان در آن سال‌ها، ۲۱ درصد از خانوارها مصرف روزانه میوه و ۶۰ درصد از خانوارها مصرف روزانه شیر نداشتند. در این منطقه ۵۴ درصد از مردم فاقد خودرو بودند. ۶۱.۲ درصد خانوارها دارای منزل مسکونی و ۳۲.۶ درصد خانوارها منزل استیجاری داشتند.
دکتر عفت پناه آگاهی از این شاخص‌ها را برای برنامه‌ریزی و تامین سلامت مردم منطقه تحت پوشش بیمارستان ضروری دانست و گفت: در این مطالعه، شاخص اضطراب در افراد ۱۵ سال به بالا ۳۵ درصد و افسردگی در این گروه سنی ۳۷ درصد بوده است ولی بااین‌وجود شاخص رضایت از کیفیت زندگی در این منطقه که به دارالشهدای تهران مشهور است به دلیل مسائل مذهبی   ۶۴.۶ درصد بوده که از متوسط شهر تهران بالاتر است.
رییس بیمارستان ضیائیان با اشاره به ویژگی‌های خاص این بیمارستان گفت: ۷۰ درصد مراجعه بیمارستان از منطقه و مابقی از شهرهای اطراف هستند و بسیاری از بیماران در اولین بار مراجعه خود به این بیمارستان می‌آیند و این فرصت خوبی  را برای مطالعات علمی فراهم می‌آورد.
وی این بیمارستان را عرصه آموزش دستیاری طب سالمندی و پزشکی خانواده، اولین مرکز جامع تکامل کودکان، عرصه آموزش مناسب پزشک عمومی و دانشجوی خارجی  دانست و گفت: این ویژگی‌ها فرصت خوبی است که در جهت پیشبرد اهداف دانشگاه مورداستفاده قرار گیرد.
دکتر عفت پناه با اشاره به شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به این بیمارستان گفت: تروما، بیماری‌های قلبی، پرفشاری خون و بیماری‌های تنفسی بیشترین بار مراجعه را به بیمارستان دارند.
رییس بیمارستان ضیائیان در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی وضعیت نیروی انسانی  و تشریح اقدامات کلی بیمارستان در راستای مدیریت منابع پرداخت.
وی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی بیمارستان ضیائیان، تعداد اعضای هیات علمی این مرکز را ۳۵ نفر برشمرد و گفت: در این بیمارستان روش‌های نوین آموزشی مورداستفاده قرار می‌گیرد.  در اعتباربخشی آموزشی جز بیمارستان‌های برتر کشور محسوب می‌شود و  می‌تواند در زمینه آموزش پزشک عمومی فعالیت بیشتری داشته باشد.
دکتر عفت پناه با اشاره به چالش‌ها و راهکارهای ارتقا آموزش بالینی، خواستار تامین هیات علمی موردنیاز بیمارستان شد و گفت: این بیمارستان دارای کمبود اعضای هیات علمی در بخش‌های تخصصی است که امیدواریم با کمک دانشگاه این مسئله برطرف شود.
رییس بیمارستان ضیائیان در تشریح فعالیت‌های پژوهشی این مرکز گفت: تامین نیروی ماهر پژوهشی، تخصیص فضا و زمان مشخص برای اعضای هیات علمی علاقه‌مند به پژوهش و ایجاد ارتباط بیشتر و همکاری‌های چندجانبه با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی می‌تواند در ارتقا شاخص‌های پژوهشی بیمارستان موثر باشد.
وی با اشاره به اهم برنامه‌های بیمارستان ضیائیان، به بیان انتظارات موجود از دانشگاه پرداخت و گفت: از دانشگاه انتظار داریم از اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی بیمارستان حمایت و نیروی انسانی تخصصی، تجهیزات و ملزومات پزشکی و غیرپزشکی موردنیاز  را تامین کند. همچنین برای دریافت به‌موقع مطالبات از سازمان‌های بیمه‌گر راهکار مناسبی را ارائه دهد.
در ادامه، هریک از اعضای هیات رییسه به ارزیابی عملکرد بیمارستان ضیائیان پرداختند.

پیگیری مصوبات هیات رییسه

سپس دکتر امینی مشاور رییس دانشگاه به بررسی نحوه پیگیری مصوبات هیات رییسه دانشگاه پرداخت و گفت: در بازه یک‌ساله مدیریت جدید دانشگاه از مهرماه سال ۹۶ تا ابتدای مهر امسال، سی‌وهشت جلسه هیات رییسه برگزارشده و در اکثر این جلسات تصمیماتی اتخاذشده که انتظار می‌رود اعضای هیات رییسه برای اجرایی شدن این مصوبات در واحدهای مربوطه، برنامه‌ریزی و اقدام نمایند.
وی همچنین  به بیان موضوع هریک از مصوبات و نتیجه اجرای آن پرداخت و هریک از اعضای هیات رییسه توضیحات لازم را در این خصوص ارائه کردند.
تاکید بر همفکری و هم‌کلامی مسئولان دانشگاه
در ادامه، دکتر کریمی رییس دانشگاه به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت و گفت: بیمارستان ضیائیان در مسیر آموزشی شدن روند رو به رشدی  داشته است و ازآنجاکه دانشگاه نمی‌خواهد این بیمارستان، یک مرکز درمانی صرف باشد باید به پیشرفت  آن کمک کند.
دکتر کریمی بر آموزش پزشک عمومی در بیمارستان ضیائیان تاکید کرد و گفت: درست است که بیمارستان‌ها باید پیشرفت کنند و بخش‌های آموزشی جدید راه‌اندازی نمایند. اما ایجاد فلوشیپ ها و بخش‌های فوق تخصصی متعدد باعث شده آموزش پزشک عمومی که هدف اصلی دانشگاه است مغفول بماند. اگر با همین روند ادامه دهیم در آینده دانشجویان، انترن ها و رزیدنت‌ها در بخش‌های فوق تخصصی، جایگاهی نخواهند داشت. برای پیشگیری از این مسئله، مسئولان  دانشگاه باید بخش‌هایی را که در آن دانشجویان آموزش عمومی می‌بینند تقویت و منابع موردنیاز آن را نیز تامین کنند. این رویکرد مورد تاکید وزارت بهداشت نیز قرار دارد.
رییس دانشگاه بر تامین نیروی تخصصی بیمارستان ضیائیان تاکید کرد و  افزود: معاونت آموزشی و دانشکده پزشکی باید برای جذب هیات علمی و تقویت گروه‌های جراحی، داخلی، زنان و اطفال که جزء گروه‌های اصلی بیمارستان محسوب می‌شود تلاش کنند و دکتر عفت پناه هم نباید راهی را که بیمارستان‌های دیگر رفتند برود و  از ایجاد بخش‌های فوق تخصصی اجتناب کند.
وی با تاکید براینکه همه مسئولان دانشگاه باید همفکر و هم‌کلام باشند افزود: در جذب هیات علمی علاوه بر مدیر گروه، باید رییس دانشکده پزشکی نیز به‌طور مستقیم مداخله کند. چرا بهترین هیات علمی‌هایی که جذب دانشگاه می‌شوند به بیمارستان‌های بزرگ هدایت می‌شوند؟ درحالی‌که بیمارستان ضیائیان با کمبود نیرو مواجه است.
دکتر کریمی بار دیگر بر تقویت جایگاه معاونان آموزشی بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: بارها در جلسه روسای بیمارستان‌ها تاکید کرده‌ام؛ معاونان آموزشی بیمارستان‌ها باید افراد توانمندی باشند و روسای بیمارستان‌ها باید مسئولیت آموزشی را به آنان تفویض کنند تا وقت بیشتری برای رسیدگی به سایر امور بیمارستان داشته باشند. از سوی دیگر معاونت آموزشی دانشگاه و دانشکده پزشکی نیز باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که معاونان آموزشی بیمارستان‌ها جایگاه اصلی خود را پیدا کنند. جایگاه آنان هم از طریق مکاتباتی که با بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد باید موردتوجه قرار گیرد.
رییس دانشگاه با اشاره به مسئله نیروی انسانی در دانشگاه گفت: گستره فعالیت بیمارستان‌ها مشخص و منابع مالی آنان محدود است که بخشی از همین منابع محدود از طریق سازمان‌های بیمه‌گر تامین می‌شود. در این شرایط باید نسبت مشخصی بین تعداد نیرو و منابع مالی بیمارستان‌ها وجود داشته باشد که بتوانند به فعالیت‌های جاری خود بپردازند. سیاست دانشگاه کاهش نیروهای تخصصی نیست بلکه تاجایی که امکان دارد نباید در بخش‌های پشتیبانی  نیروی جایگزین اضافه شود.
وی خطاب به روسای بیمارستان‌ها گفت: روسای بیمارستان‌ها باید آمار دقیقی از تعداد نیروی انسانی و فعالیت‌های بیمارستان خود داشته باشند. باید بپذیرند که منابع دانشگاه محدود است و در این شرایط نباید نیروی اضافی جذب شود. اگر می‌خواهند گسترشی در بخش‌های خود ایجاد کنند با تامل بیشتری نسبت به آن اقدام کنند. گسترش بخش‌ها باید متناسب با ماموریت بیمارستان و با درنظر گرفتن منابع مالی موردنیاز آن باشد.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود از دکتر عفت پناه و گزارش جامعی که از وضعیت بیمارستان ضیائیان ارائه داد قدردانی کرد و گفت: این بیمارستان نسبت به گذشته که امکانات کمی داشت پیشرفت بسیاری داشته است.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی