عمومی | دانشگاه شیراز

نشست مشترک مسئولان دانشگاه شیراز و آموزش و پرورش

۲۴ آذرماه ، نخستین روز هفته پژوهش و به نام ''پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه'' نامگذاری شده است. به همین منظور، نشست مشترک مسئولان دانشگاه شیراز و سازمان آموزش و پرورش فارس در تالار دکتر مصطفوی دانشگاه شیراز برگزار شد.
این نشست با هدف بررسی مهمترین چالش های آموزش و پرورش در مدارس و با حضور جمعی از اساتید دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی و مدیران مدارس شیراز ترتیب یافت.
دکتر سیدمجتبی زبرجد ، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز گفت: هفته پژوهش فرصتی را فراهم آورد تا مسئولان دو جامعه علمی و فرهنگی فارس یعنی دانشگاه شیراز و آموزش و پرورش در نشستی با هدف بررسی مهم ترین چالش های آموزش و پرورش در مدارس، گرد یکدیگر جمع شوند.
وی با انتقاد از جدایی آموزش و پرورش و آموزش عالی پس از کنکور از یکدیگر، گفت:متاسفانه سیستم نیز به این مسئله دامن می زند و امروز شاهدیم به واسطه تاسیس دانشگاه فرهنگیان دانشجویان تحصیل کرده در دانشگاه های سطح یک کشور نمی توانند جذب آموزش و پرورش شوند.
دکتر زبرجد بیان کرد: آموزش و پرورش باید نیم نگاهی به فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر هم داشته باشد.
وی با اشاره به شرایط پژوهش در آموزش و پرورش بیان داشت: متاسفانه فعالیت های پژوهشی این نهاد به دلیل تنگناهای مالی قابل قیاس با دانشگاه نیست؛ از همین رو برآنیم از هر پایان نامه ای که دانشکده علوم تربیتی درباره مشکلات آموزش و پرورش ارائه دهد، حمایت کنیم؛ البته به شرط اینکه از این پژوهش ها استفاده شود.
مدیر امور فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه شیراز نیز با اشاره به اینکه در دانشگاه و آموزش و پرورش امکاناتی وجود دارد که متقابلاً هر دو از آن غافلند، گفت: شناسایی این ظرفیت ها به منظور هم افزایی باعث تغییر در وضعیت استان خواهد شد.
دکترسید فخرالدین افضلی بیان داشت: ایجاد کارگروه های مختلف تخصصی و فوق تخصصی و میزهای تخصصی از آن جهت ضروری است که می تواند باعث ممزوج شدن خواسته های آموزش و پرورش و دانشگاه شود.
وی به برخورداری دانشگاه شیراز از آزمایشگاه های پیشرفته اشاره کرد و گفت: ابزارهای این آزمایشگاه ها می تواند فرصتی برای دانش آموزان نخبه فراهم آورد که از این امکانات برخوردار شوند.

معاون متوسطه آموزش و پرورش فارس هم در این نشست با بیان اینکه تاکنون آنچنان که باید به محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه نشده است، گفت: زیرنظام های این سند برای اجرایی شدن به یک جامعه علمی نیاز دارد.
دکتر فرهاد اسماعیلی بیان داشت: فعالیت هایی که در آموزش و پرورش انجام می دهیم باید با آنچه در سند قید شده همسو باشد و با آن متضاد نباشد؛ درحالی که آیین نامه اجرایی مدارس با سند تحول تضادهای بسیاری دارد و این مسائل مدیران را دچار چندگانگی کرده است.
وی اظهار داشت: به دلایل اقتصادی، رتبه های برتر کنکور، دانشگاه فرهنگیان را برای تحصیل انتخاب می کنند اما ورود این نیروها به دانشگاه فرهنگیان پاسخگوی نیاز ها نیست و ما باید از ظرفیت بزرگی که در دانشگاه شیراز وجود دارد نیز استفاده کنیم.
دکتر اسماعیلی با بیان اینکه ما از بسیاری ظرفیت های دانشگاهی بی اطلاعیم، گفت: آموزش و پرورش ملزم است از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان به مثابه نیروی انسانی استفاده کند.
معاون متوسطه آموزش و پرورش فارس خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش بودجه پژوهشی ندارد؛ البته حداقلی به اندازه ای که بگوییم بودجه وجود دارد، هست اما نمی توان با آن پژوهشی انجام داد.
رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز دیگر سخنران این جلسه بود.
وی مشکلاتی که بر سر راه تعامل آموزش و پرورش و دانشگاه بوده و هست را اقتصادی و آیین نامه ای دانست و از تعاملات مقطعی موفقیت آمیزی سخن گفت که هر زمان رخ داده، نتایجی مطلوب به بار آورده است.
دکتر بابک شمشیری با بیان اینکه چالش هایی در اجرا و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد، افزود: در زمینه آسیب های مدارس و نظام آموزشی نیز دچار مشکلاتی هستیم.
وی برای نمونه از حوزه تربیت دینی یاد کرد و گفت: آنچه در زمینه تربیت دینی در مدارس رخ می دهد یا کلیشه ای و یا با تندروی همراه است که به دین زدگی و دین گریزی دانش آموزان منجر شده است.
رئیس دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز تصریح کرد : در برخی موارد، ساختار و نگاه مدارس به جای اینکه پرورشی باشد ، پادگانی است و همه این آسیب ها و چالش ها به پژوهش، تحقیق و ردیابی نیاز دارد.
دکترشمشیری اعلام کرد که دانشگاه شیراز می تواند با هدف شناسایی مشکلات و مسائل و آسیب شناسی آموزش در حوزه های مختلف به آموزش و پرورش یاری رساند.
وی افزود: گاه حتی مشکلات در آموزش و پرورش به درستی تشخیص داده نمی شود و اولویت ها چیزهای دیگر است. شناسایی مشکلات، خود به کار تخصصی نیاز دارد که در توان و حیطه تخصص دانشگاه است.
دکتر شمشیری همچنین در زمینه ارائه خدمات در حیطه توانمندسازی معلمان، برگزاری دوره های دانش افزایی و خدمات مشاوره ای نیز اعلام آمادگی کرد.
در ادامه این نشست عضو کارگروه پژوهشی آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز درباره اختلالات یادگیری دانش آموزان سخن گفت.
خانم دکتر مریم قاسمی با بیان اینکه اجرای برنامه های پیشگیری از اختلالات یادگیری بر هزینه های آموزش و پرورش و آینده دانش آموزان تاثیر دارد، بیان کرد: آموزش و پرورش در این زمینه نیازمند نتایج پژوهش هایی است تا بتواند برنامه ای مشخص برای حل این مسائل ارائه دهد؛ چراکه این مسائل امروز در مقطع ابتدایی بسیار افزایش یافته است.
وی آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی اختلالات یادگیری را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: ۵ مرکز غیردولتی در ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز وجود دارد که پاسخگوی نیاز مراجعان نیست.
دکتر قاسمی مشکل عمده کودکان دبستانی را عدم تمرکز و بیش فعالی دانست و گفت: به ابزارهای تشخیصی به روز در زمینه اختلالات یادگیری نیاز داریم.
عضو کارگروه پژوهشی آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز ادامه داد: دانشگاه شیراز پیش از این در این زمینه پیشگام بوده است اما مدتی است که شکافی در این روابط افتاده است و ما به شدت نیاز داریم آزمون هایی به روز متناسب با شرایط فرهنگی استان فارس توسط دانشگاه شیراز تدوین شود.
وی همچنین به نبود خدمات مشاوره ای در مقطع دبستان اشاره کرد و بیان داشت: حضور مشاور هنوز در چارت مدارس ابتدایی تعریف نشده است و مشاوران تخصصی متناسب با مسائل رشد در مدارس ابتدایی وجود ندارند و در این زمینه نیازمند تربیت مشاورانی با کمک دانشگاه و همچنین پایه ریزی قوانین برای به کارگیری آن ها هستیم.
دکتر قاسمی در ادامه از به روز نبودن مشاوران حوزه استثنایی نیز انتقاد کرد و بر لزوم طراحی بسته های پرورش مهارت های زندگی برای همه دانش آموزان تاکید کرد.
دکتر مزیدی ،عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز نیز در این نشست با اشاره به نبود اتاق فکر در میان دانشگاهیان، از انجام امور به صورت کلیشه ای و شعاری انتقاد کرد و گفت: درحالی که مسئولان دوره اول انقلاب به تحول در نظام آموزش و پرورش به عنوان ضرورت فوری تاکید کردند، این تغییرات عمدتا در کتب درسی روی داد و ما از تربیت معلمان در قالب تفکر سیستمی جاماندیم.
دکتر محمد مزیدی افزود: تحول در نظام آموزش و پرورش مشابه تحول در هیچ یک از ارکان جامعه نیست و با بخشنامه و تنظیم آیین نامه های اجرایی صورت نمی گیرد و نیازمند مبانی فلسفی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.
وی نظام تعلیم و تربیت کشور را تحت تاثیر تفکر نئوسرمایه داری دانست که در آن پرورش در سیطره آموزش است و گفت: ما بیش از کشورهای سرمایه داری در مسیر کالایی شدن تعلیم و تربیت گام برداشته ایم و آموزش به هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت و کالایی بدل شده که عرضه آن در اختیار گروهی خاص و به صورت انحصاری قرار گرفته و مصرف کنندگان خاص خود را می طلبد.
این استاد دانشگاه، بازاری شدن نظام تربیتی را با مدارس غیر دولتی زمینه ساز بروز پدیده های مهلکی در جامعه دانست و گفت: این اتفاق در حالی روی داده است که اصل ۳۰ قانون اساسی برعدم خصوصی سازی آموزش و پرورش تاکید کرده است.
دکتر مزیدی فرسودگی شغلی معلمان، عدم اعتماد آنها به نظام آموزش و پرورش، روش های نادرست تربیت دینی، سیاست زدگی در نظام آموزش و پرورش کشور و پیامدهای آن و کشورگریزی دانش آموزان پس از پایان دوره دبیرستان را از معضلات نظام نادرست آموزشی دانست.
وی گفت : پژوهش در هر یک از حوزه های یادشده می تواند امکان شناخت کاستی ها و فهم دقیق و تشخیص علمی آنها را فراهم کند تا بتوان در گام های بعد وارد مرحله درمان شد.
دکتر محمدحسین کریمی ، عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی هم در نشست مشترک مسئولان دانشگاه شیراز و سازمان آموزش و پرورش فارس از ضرورت بازسازی در مفاهیم آموزش و پرورش سخن گفت و تاکید کرد : امروزه مفاهیم مختلف مرتبط با مدارس تغییر کرده و اگر در زمینه ی آینده پژوهی اقدام نکنیم و خود را با مفاهیم جدید سازگار نسازیم؛ محکوم به فنا هستیم.
دیگر اساتید و شرکت کنندگان حاضر در جلسه هم در خصوص مهمترین چالش های آموزش و پرورش و همچنین موانع کارورزی دانشجویان در مدارس مطالبی را بیان کردند و مقرر گردید برای ارتباط مستمر و معنادار و انجام پژوهش های موردنیاز؛ دانشگاه شیراز و آموزش و پرورش فارس قرارداد همکاری مشترک امضا کنند.