عمومی | دانشگاه شهید چمران اهواز

انجام آزمون بیش از یک هزار نمونه وارداتی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: سال قبل آزمون یک هزار و ۲۳۲ نمونه وارداتی شامل ذرت، گندم، برنج، کنجاله سویا در این آزمایشگاه انجام‌شده است .

دکتر بهروز زرگر به مناسبت هفته پژوهش با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در این آزمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، بیان کرد: این نمونه‌ها از اداره کل استاندارد استان جهت آزمون به آزمایشگاه دانشگاه ارسال می‌شود که پس از انجام آزمون، تایید و یا  عدم‌تایید نمونه‌ها به این اداره کل اعلام می‌گردد .

وی افزود: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز دارای دو گواهینامه تائید صلاحیت آزمایشگاه همکار در زمینه های آفلاتوکسین و مایکوتوکسین‌ها در غلات شامل گندم، ذرت،برنج و کنجاله سویا، فلزات سنگین در مواد غذایی و آفلاتوکسین در لبنیات شامل شیر، ماست، دوغ و خامه و  رنگ، نگهدارنده و شیرین‌کننده در مواد غذایی است.

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: همچنین انجام آزمون ۹۰ نمونه واحدهای تولیدی شامل آزمون رنگ، نگهدارند و شیرین‌کننده در مواد غذایی و نیز آفلاتوکسین در لبنیات شامل شیر، ماست، دوغ و خامه  نیز در این آزمایشگاه انجام‌ شده است .

زرگر، تصریح کرد: درصدد هستیم تا در آینده نزدیک دامنه شمول این آزمایشگاه را از شش آزمون افزایش ‌داده که این مسئله برای آزمایشگاه مرکزی دانشگاه حائز اهمیت می‌باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص فعالیت‌های این آزمایشگاه در سال قبل، با اشاره به خرید تجهیزات نمایشگاه ساخت داخل بیان کرد: در سال ۹۶ در حدود ۱۴ میلیارد ریال تجهیزات برای دانشکده‌ها و آزمایشگاه مرکزی خریداری‌شده که در حال حاضر تمامی دانشکده‌ها و آزمایشگاه مرکزی در حال تحویل فیزیکی و نصب و راه‌اندازی دستگاه‌ها می‌باشند .

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز از خرید و نصب و راه‌اندازی دستگاه GC/MS برای انجام آزمون‌های کیفی و کمی ترکیبات آلی و دارویی و اندازه‌گیری سموم خبر داد .

وی افزود: تعمیر دستگاه‌های  اسپاترینگ، دستگاه پارتیکل سایز آنالایزر، دستگاه نیتروژن مایع، دستگاه بازده کوانتومی و کروماتوگرافی مایع HPLC از دیگر اقدامات سال گذشته این مرکز می باشد .

زرگر، اظهار کرد: همچنین دستگاه‌های ICP ، CHNSO ، AFM و TGA به همراه آموزش به کارشناسان جدید در این آزمایشگاه در سال۱۳۹۶ مجدد راه‌اندازی گردیده است .

وی، بیان کرد: در سال قبل کارگاه‌های آموزشی شامل کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا ( HPLC ) با همکاری انجمن شیمی در دو بخش تئوری و عملی، کارگاه یک‌روزه آموزش آشنایی با بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست HSE ، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه مبتنی بر استاندارد بین‌المللی ۱۷۰۲۵، مبانی عدم قطعیت، کنترل کیفیت داخلی و خارجی در آزمایشگاه با استفاده از نرم‌افزار mini tab توسط شرکت معیار دانش پارس در محل آزمایشگاه مرکزی برگزار شد .

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان، گفت: برنامه ریزی برای برگزاری کارگاه های SEM HPLC – GC در نیم سال دوم ۱۳۹۷ از برنامه های این آزمایشگاه است.

گفتنی است ازجمله مهم‌ترین اهداف آزمایشگاه مرکزی می‌توان به تمرکز، نگهداری، سامان‌دهی و سرویس‌دهی دستگاه‌های دارای کاربرد عمومی در سطح دانشگاه و هم‌چنین صنایع استان در یک مکان کاملاً تخصصی جهت رشد و شکوفایی امر پژوهش در سطوح منطقه‌ای و ملی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی فناوری با (High Tech) ، ارائه فضای مناسب آزمایشگاهی جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای محققین داخل و خارج دانشگاه، جلوگیری از خرید دستگاه‌های مشابه و فراهم آوردن امکان خرید دستگاه‌های ضروری و موردنیاز پژوهشگران و محققین در سطح منطقه، ایجاد شبکه آزمایشگاهی در سطح دانشگاه جهت بهره‌برداری بهینه از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های موجود در دانشگاه، تلاش در اخذ مجوز آزمایشگاه همکار اداره استاندارد برای کلیه واحدهای آزمایشگاهی دانشگاه، برگزاری کارگاه‌های تخصصی استاندارد اشاره کرد .

دستگاه های در حال سرویس دهی آزمایشگاه مرکزی

  1. میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) شرکت سازنده: LEO مدل: ۹۰۶E
  2. میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) شرکت سازنده: LEO مدل: ۱۴۵۵VP
  3. رزونانس مغناطیسی هسته ) (NMR شرکت سازنده: Bruker مدل: Avance ۴۰۰ MHz
  4. میکروسکوپ پروبی روبشی (SPM) شرکت سازنده: DME مدل: ۹۵-۵۰E
  5. پلاسمای جفت شده القایی( ICP ) شرکت سازنده: Perkin Elmer مدل: Optima ۸۳۰۰
  6. کروماتوگرافی گازی (GC) شرکت سازنده: VARIAN مدل: CP-۳۸۰۰
  7. کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا (HPLC) شرکت سازنده: KNAUER مدل: Smartline
  8. دستگاه اندازه ­ گیری دانه‌بندی لیزری (PSA) شرکت سازنده: Fritsch مدل: Nano Tec۲۲
  9. دستگاه کوانتومتر (QM) شرکت سازنده: WAS مدل: FOUNDRY  MASTER
  10. جذب اتمی با کوره گرافیتی AAS شرکت سازنده: Analytik Jena مدل: contrAA ۷۰۰
  11. طیف‌سنج مرئی فرابنفش (UV-vis) شرکت سازنده: Analytik Jena مدل: SPECORD S۶۰۰
  12. آنالیز عنصری CHNSO شرکت سازنده: Elementar مدل: Vario EL III
  13. آنالیز حرارتی( TGA ) شرکت سازنده: LINSEIS مدل: PT ۱۶۰۰
  14. معناطیس سنج (VSM) شرکت سازنده: مغناطیس دقیق کویر کاشان
  15. دستگاه تولید نیتروژن مایع (Liquid Nitrogen Generator ) شرکت سازنده: Cryomech مدل: LNP-۴۰
  16. آب خالص‌ساز (Deionised Water Machine) شرکت سازنده: TKA
  17. میکروپلیت الایزا ریدر ( Eliza Reader ) شرکت سازنده: Bio Tek
  18. دستگاه آسیای سیاره­ای پرانرژی (Mechanical Ball Milling) شرکت سازنده: نانو شرق ابزار توس( نانو شات) مدل: PBM-۲۰۰
  19. دستگاه الکتروریسی (Espinner) شرکت سازنده: فناوری نانوساختار آسیا  مدل: NF CO-AN/VI
  20. دستگاه اسپاترینگ سه تارگته (Sputtring) شرکت سازنده: پوشش های نانو ساختار مدل: DST۳-A
  21. دستگاه بازده کوانتومی
  22. دستگاه ضخامت سنج لایه های نازک (Thin Film Thickness) شرکت سازنده:فناوری کهربا مدل: FDP D-۱
  23. دستگاه GC/MS
  24. دستگاه تست باطری ساخت داخل
  25. دستگاه تحرک یونی ساخت داخل