عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

ارتقاء شاخص سلامت دهان ودندان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

با اجرای طرح های آموزشی، مراقبت و فلوراید تراپی، شاخص سلامت دهان و دندان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارتقاء یافته است.

رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا با بیان اینکه ارائه خدمات پیشگیری از پوسیدگی دندان یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت است اظهار کرد: به همین منظور اجرای برنامه های آموزش، معاینات غربالگری و  انجام فلوراید تراپی برای دانش آموزان ابتدایی در دستور کار قرار گرفت که با اجرای این برنامه ها شاخص پوسیدگی دندان دائمی حدود ۴ دهم درصد کاهش یافته است.

دکتر بهمن کلالی با اشاره به تاثیر فلوراید تراپی در سلامت دهان و دندان خاطر نشان کرد:  در انجام فلوراید تراپی روشهای سیستمیک و موضعی وجود دارد که روش سیستمیک  بعلت هزینه­های بالا و احتمال اثرات نامطلوب  در ایران استفاده نمی­شود. لیکن روشهای موضعی می تواند بسیار موثر و بی خطر باشد.

وی افزود: در روش موضعی، فلوراید تراپی با ژل در مطب و روی یونیت دندانپزشکی و با استفاده از ساکشن انجام می­شود بدین جهت که در این روش حساسیت کار در محیط کاملاً خشک و عاری از رطوبت  می­تواند نسبت مستقیم با درصد موفقیت درمان داشته باشد.

رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در روش وارنیش فلورایدکه ماده­ای جدید است و در مدارس استفاده می شود ، بدلیل چسبندگی بالا به دندان  و ست شدن آن  در زمان خیلی کوتاه، نسبت به رطوبت جزئی حساسیت زیادی ندارد و با تمهیدات لازم از جمله استفاده از رول پنبه و یا گاز استریل در دهان نیز می­تواند تاثیر بسیار خوبی در نتیجه درمان داشته باشد و همانطور که این طرح در سایر کشورها در مدارس انجام می­شود نیاز به ساکشن قوی در سطح وسیع نیست.

دکتر کلالی با تاکید بر اینکه نحوه اجرای صحیح طرح در تاثیر درمان موثر است خاطر نشان کرد: با آموزشهایی که هر ساله با آغاز سال تحصیلی به تمامی مراقبین سلامت و بهورزان در حوزه بهداشت داده می­شود، مجریان برنامه  این توانمندی را دارند که بتوانند این طرح را به نحو درست در اکثر مدارس اجرا کنند.

وی با بیان اینکه نظارت و تامین نیازهای پشتیبانی این طرح در ارتقاء سطح ارائه خدمات می تواند بسیار موثر باشد  اظهار امیدواری کرد: با همکاری سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی و دانشکده دندانپزشکی مشهد در جهت اجرای بهینه و ارتقای این برنامه بیش از پیش موفق باشیم.

{jcomments on}