عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش

دکتر سید محمد مهدی صافی عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی واحد دزفول اظهار داشت: یکی از تجهیزات ارائه شده در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، سیستم واسط مغز-رایانه (BCI) است. این دستگاه توسط اساتید و دانشجویان گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول ساخته شده و هدف آن کنترل یک ربات با استفاده از سیگنال­های مغزی است.

دکتر صافی در خصوص عملکرد این دستگاه گفت: این دستگاه شامل ۴ بخش مدار تحریک، دستگاه ثبت، سیستم پردازش و سیستم کنترل ربات است و نحوه کار آن به این صورت است که فرد با نگاه کردن به یک صفحه شامل چند LED که هر یک با فرکانس مشخصی نوسان می­کنند و متناظر با یک دستورخاص هستند، خواسته خود را از طریق دستگاه ثبت سیگنال الکتروانسفالوگرام (EEG) اعلام نموده و این سیگنال پس از انتقال به کامپیوتر و پردازش، به خواسته فرد پی برده و دستور مورد نظر را به صورت آنلاین به ربات منتقل می­کند.

وی خاطر نشان کرد: این دستگاه در صورت حمایت می­تواند جهت کنترل ویلچر توسط افراد معلول شدید (قطع نخاع) به کار رود.

صافی در پایان عنوان کرد: دانشجویان آچاک، جنادله، قاسمی، علوی زاده، عیسوندنظری و فاضلی مطلق همکاران این طرح بوده­اند.

دانیال اسلامی پناه دبیر انجمن علمی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: دانشجویان انجمن علمی پرستاری واحد دزفول به همراه کمیته تحقیقات دانشجویان دانشکده در نمایشگاه هفته پژوهش دانشگاه جندی شاپور حضور پیدا کردند.

اسلامی پناه  هدف از شرکت در این نمایشگاه را چنین عنوان کرد: اعضاء فعال دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول غرفه ایی را جهت معرفی و آموزش بیماری ها، نکات بهداشتی،  مراقبتی بر پا نمودند.

اسلامی پناه بیان داشت: در این غرفه ضمن آموزش و در اختیار قرار دادن بروشورهای آموزشی، از بازدیدکنندگان تست فشار خون، اندازه گیری قند خون و... انجام می شود.