عمومی | دانشگاه فرهنگیان

هنگام رسیدگی به پرونده ها می توان از رویکردهای تربیتی و تذکرآمیز استفاده نمود.

به گزارش معاونت دانشجویی، کارگاه آموزشی اولین دوره بالندگی حرفه ای دبیران شورای انضباطی بدوی پردیس های دانشگاه فرهنگیان با حضور معصومه دخت رستم از شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح شنبه مورخ ۲۴/آذر/۹۷ به میزبانی استان قم برگزار شد.

دخت رستم با بیان این مطلب که پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه، کمک به سالم نگهداشتن محیط های آموزشی و پژوهشی، تامین حقوق عمومی دانشگاهیان و ایجاد فضا برای ارتقای کسب مهارت فردی و اجتماعی از اهداف کلی شورای انضباطی است عنوان کرد: آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، شیوه نامه اجرایی و دستورالعمل انضباطی مبنای رسیدگی به پرونده های ارجاعی است.

وی در ادامه با اشاره به نقش و وظایف دبیران شورای انضباطی عنوان کرد: انجام امور لازم جهت طرح موضوع در جلسات شوراهای انضباطی از قبیل تدوین مستندات، ابلاغ و تفهیم موارد تخلف، مصاحبه حضوری، حفظ و بایگانی و امانتداری نسبت به پرونده های انضباطی بعهده دبیر شورا است.

نماینده شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه افزود: شوراهای انضباطی همواره مانند یک نهاد حقوقی حکم صادر می کنند و با توجه به تبعات احکام صادره در آینده دانشجویان، هنگام رسیدگی به پرونده ها باید به جوان بودن ایشان و همچنین ارتباط نوع تخلف و احکام صادره با شخصیت اجتماعی ، اخلاقی و ...آنها، دقت و توجه نمایند.

دخت رستم با بیان این مطلب که برای کاهش این تبعات می توان از رویکردهای تربیتی و تذکرآمیز استفاده نمود افزود: با حل و فصل صحیح مسائل دانشجویان می توان موجبات ایجاد و حفظ جو صمیمیت ، تفاهم و اعتماد را فراهم آورد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم حفظ محرمانگی و حریم خصوصی دانشجویان بیان کرد: هنگام رسیدگی به پرونده ها باید آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو حفظ شود.

مراتب شوراهای انضباطی دانشجویان، ترکیب اعضای شورای بدوی انضباطی، حدود اختیارات و وظایف شورای انضباطی دانشگاه ها، تخلفات آموزشی، روند رسیدگی به پرونده از زمان در یافت گزارش از افراد حقیقی یا حقوقی و فعال کردن شورای حل اختلاف دانشجویی از جمله موضوعات مطرح شده در این کارگاه بود.