پزشکی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران

گام دانشگاه آزاد اسلامی در کنترل بیماری دیابت

مهران زمان‌زاده در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره اولین کنگره دیابت و متابولیسم مرکز آموزشی درمانی بوعلی اظهار کرد: این همایش با دو گروه هدف طراحی شده است. گروه اول پزشکانی هستند که در زمینه دیابت فعالت دارند، پزشکان عمومی دوره‌دیده در زمینه دیابت تا فوق متخصصان غدد در این همایش در شرکت خواهند کرد.

دبیر علمی کنگره دیابت مرکز آموزشی درمانی بوعلی سینای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: گروه دوم بیماران و سایر افراد جامعه هستند که در روز دوم کنگره می‌توانند حضور داشته باشند و از مطالب این کنگره استفاده کنند.

غربالگری ارگان‌های مختلف بدن

وی درباره هدف از برگزاری این کنگره گفت: هدف این برنامه غربالگری ارگان‌های مختلف بدن است. همچنین پیدا کردن سریع و به‌موقع مشکلات برای ارگان‌های مختلف بدن قبل از وقوع مشکل است و اینکه چگونه می‌توان از تبعات منفی آتی آن جلوگیری کرد.

زمان‌زاده ادامه داد: این کنگره در روزهای ۲۹ و ۳۰ آذرماه برگزار خواهد شد. از کارهایی که در روز سی‌ام برای حاضران در کنگره انجام می‌شود، می‌توان به سخنرانی‌ها و آموزش‌های متخصصان این بیماری اشاره کرد و همچنین بررسی عروق محیطی که در اکثر همایش‌ها به آن پرداخته نمی‌شود. درواقع همین مشکلات عروقی است که درنهایت منجر به قطع عضو می‌شود. البته با چند آموزش خیلی ساده می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

متخصص داخلی و غدد از دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: یکی از دستگاه‌های جدید دستگاه‌ ABI است که در این کنگره از آن استفاده خواهیم کرد که می‌تواند برای بیماران آموزش خوبی باشد. استفاده از این دستگاه بسیار ساده و کم‌هزینه است. در این کنگره هم یک اطلاع‌رسانی کاملی در مورد مزایای این دستگاه خواهد شد و نیز روش کار با این دستگاه با تعدادی از بیماران را به حاضرین آموزش خواهیم داد.

وی اضافه کرد: کارگاه بعدی که در حین این کنگره برگزار می‌شود، کارگاه فوندوس فتوگرافی (بررسی شبکیه چشم) است که برای بیماران دیابتی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه در مورد تغذیه بیماران دیابتی بحث خواهیم کرد که توسط انجمن بیماران دیابتی ارائه می‌شود. از آنجایی‌که ورزش در بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است، لذا حتماً به بحث ورزش در بیماران دیابتی خواهیم پرداخت.درنهایت مشکلات، پیشگیری و درمان بیماران دارای پای دیابتی بررسی خواهد شد.

کنترل دیابت کنترل قند نیست

زمان‌زاده درباره کنترل دیابت گفت: نظرات کارشناسان تا مدت‌ها بر این بود که اگر قند بیماران دیابتی باید کنترل شود اما امروزه کنترل دیابت مفهوم بزرگ‌تری پیدا کرده است. امروزه کنترل دیابت یعنی تمام اقداماتی که برای بهبود کیفیت زندگی یک بیمار دیابتی لازم است و او را از تمام حوادثی که ممکن است برای چشم، کبد، پا و سایر اعضای بدن او رخ دهد جلوگیری شود، خواهد بود. بنابراین یکی از شاخصه‌های کنترل دیابت، کنترل اعداد قند بیمار است.

متخصص داخلی و غدد از دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هدف ما در کنترل دیابت در یک نگاه گلوکوسنتریک یا محوریت کنترل قند در حال تبدیل شدن به یک نگاه جامع‌تر است.

وی بیان کرد: در رویکرد بالینی جدیدی که توسط انجمن دیابت آمریکا و انجمن دیابت اروپا ارائه شد و ما نیز عنوان کنگره را از این بیانیه مشترک استفاده کردیم و اسم این کنگره را رویکرد بالینی نوین به درمان دیابت انتخاب کردیم. با این انتخاب قرار است به این موضوع اشاره کنیم. از حدود دو سه ماه پیش تمام راهنماها و دستورالعمل‌های درمان دیابت در دنیا به این سمت سوق پیدا کرده که نباید تمام هدف کنترل قند بیمار دیابتی باشد. چیزی که خیلی برای بیمار دیابتی اهمیت دارد، عوارضی هستند که می‌تواند کیفیت زندی بیمار دیابتی را به خطر اندازد و حتی باعث مرگ بیمار شود.

وی درباره داروهای بیماران دیابتی ادامه داد:‌ همان‌طور که می‌دانیم بیشترین آمار مرگ‌ومیر بیماران دیابتی مشکلات قلبی عروقی است. پس با این نگاه داروهایی که بتوانند مشکلات قلبی عروقی بیماران دیابتی را کنترل کنند و حتی بهبود ببخشند در اولویت قرار دارند.

زمان‌زاده ادامه داد: اکنون داروهایی که برای بیماران دیابتی در بازار عرضه می‌شود بیش از سی نوع است که بر اساس مشکلات بیمار داروی خاص آن تجویز می‌شود. اما الان انتخاب دارو با دو فاکتور مهم وزن و خروجی قلبی عروقی در بدن بیمار مرتبط است. اما همچنان داروی متفورمین داروی ثابت است و مابقی داروها نسبت به بدن بیمار تجویز می‌شود. اسامی داروهای حائز اهمیت برای بیماران دیابتی در کنگره بیان خواهد شد.

دبیر علمی کنگره دیابت مرکز آموزشی درمانی بوعلی سینای دانشگاه آزاد اسلامی درباره گروه‌های درمانی و استادان که در این کنگره حضور خواهند داشت اضافه کرد: استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی آزاد تهران، شهید بهشتی، تهران، ایران در روز پنج‌شنبه ۲۹ آذرماه در کنگره حضور خواهند داشت. همین‌طور از یک استاد مدعو از دانشگاه آکسفورد انگلیس دعوت به‌عمل‌آمده تا از تجربیات این استاد استفاده کنیم. ما با حضور این استاد می‌خواهیم برخوردهایی که با دیابت در ایران می‌شود و برخوردهایی که در کشور انگلیس می‌شود را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم و نتیجه آن این خواهد بود که کیفیت زندگی بیماران را بهبود ببخشیم.

متخصص داخلی و غدد از دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: ما می‌خواهیم در این کنگره به گوش دنیا برسانیم، بااینکه ما در یک کشور جهان‌سومی و در حال پیشرفت هستیم، ولی از علوم روز دنیا درزمینه دیابت عقب نیستیم و با تحقیقات و پژوهش‌هایی که در این زمینه داریم می‌توانیم با کشورهای پیشرفته دنیا برابری کنیم.