عمومی | دانشگاه شهید چمران اهواز

یادداشتی به قلم دکتر حقیقی: پژوهش پیش از آنکه یک فعل یا امری ایجابی باشد یک فرهنگ و باور است

دکتر علی حقیقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در یادداشتی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، ذکر کرد: هفته پژوهش فرصت مغتنمی است تا ضمن تجلیل از پژوهشگران و فناوران و ترویج امر پژوهش در بین آحاد جامعه، تاملی صادقانه به فاصله میان اهداف شعار فوق تا واقعیت جاری کشور داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این یادداشت آمده است:

هفته پژوهش سال ۹۷ با شعار "پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین، در خدمت تولید ملی" برگزار می شود. این جشنواره بزرگ ملی را گرامی می داریم و در مقابل همه پژوهشگران و فناوران برجسته میهن عزیزمان که از محدودیت ها و تهدید ها فرصت می سازند به احترام می ایستیم و قدردانی میکنیم.

هفته پژوهش فرصت مغتنمی است تا ضمن تجلیل از پژوهشگران و فناوران و ترویج امر پژوهش در بین آحاد جامعه، تاملی صادقانه به فاصله میان اهداف شعار فوق تا واقعیت جاری کشور داشته باشیم.

بدون ترید هدفمندسازی پژوهش و فناوری در خدمت تولید ملی و توسعه پایدار از نقد وضع موجود و شناخت کمبودها آغاز می شود. پژوهش پیش از آنکه یک فعل یا امری ایجابی باشد یک فرهنگ و باور است. فرهنگی که می بایست از طفولیت در خانواده ها شکل گیرد و در مدارس هدایت و پروش یابد تا در نهایت در دانشگاه ها به تولید علم و در صنعت و جامعه به کارآفرینی و ارزش آفرینی منتج شود.

شعار هفته پژوهش به تمام نهادهای اجتماعی شامل خانواده، مدرسه، دانشگاه و محیط های کسب و کار که فرزندانمان را در خود پرورش می دهند یادآور می شود که مسئولیت اجتماعی بزرگی بر دوش دارند و می بایست بیش از پیش و در تعاملی چند سویه و هدفمند به ترویج فرهنگ پژوهش در جامعه بپردازند. با اینحال نشانه های امیدبخشی در دست است که آینده را روشن و مسیر توسعه کشور را به سوی اقتصاد مبتنی بر دانش رهنمون می سازد.

پژوهشگران و فناوران برجسته ای که هر سال مورد تقدیر قرار می گیرند، موفقیت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در انجام طرح های تقاضا محور، رشد شرکت های خلاق و دانش بنیان و دستاوردهای درخشان در این حوزه و در نتیجه اعتماد و توجه ویژه مسئولان بلندپایه کشور به توان علمی داخل، همه نوید بخش آینده ای روشن برای پیشرفت و توسعه ایران اسلامی در سایه پژوهش و فناوری هدفمند است.

در این راستا مسئولیت اجتماعی دانشگاه ایجاب می کند که چالش ها و معضلات منطقه ای و ملی خود را مد نظر قرار دهد و در پاسخ به آنها ماموریت های پژوهشی و فناورانه ویژه ای برای خود ترسیم نماید. یک دانشگاه ماموریت گرا یک دانشگاه مسئول و آماده به ایجاد ارتباط موثر و پایدار در جامعه است.

دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان دانشگاه مادر استان خوزستان با توجه به چالش های مهم زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان و از طرفی شناخت ظرفیت هایی که در هریک از حوزه ها نهفته، ماموریت های پژوهشی ویژه ای را متناسب با توانمندی ها و امکانات خود ترسیم نموده است.

امید است با یک برنامه ریزی هدفمند و همت همه دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و دستگاه های اجرایی، شعار هفته پژوهش به حقیقتی بارز در استان خوزستان بدل شود. تا آن روز همه در کنار یکدیگر تدبیر و تلاش خواهیم کرد و از پا نخواهیم نشست.