هدف از پژوهش در آموزش و پرورش ارتقای شاخصهای رشد دانشآموزان است
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، حیدر تورانی رئیس ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش صبح امروز (شنبه ۲۴ آذرماه) در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی که همزمان با آغاز هفته پژوهش در دبیرستان یاس نبی (ص) برگزار شد، با بیان اینکه امروزه در اهمیت و ضرورت پژوهش و پژوهشگری تردیدی نیست و تنها در فهم چیستی پژوهش است که مشکلاتی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: مفهوم پژوهش در مدارس با مفهوم پژوهش در سطح کلان و دانشگاهها متفاوت است و در آموزش و پرورش هدف از پژوهش تولید علم نیست بلکه هدف ارتقای شاخصهای رشد دانشآموزان مانند افزایش اعتماد بنفس، خلاقیت، توانایی حل مسئله و... است.
وی افزود: اگر ما بتوانیم کاری کنیم که فرایند آموزش و یادگیری از آغاز تا پایان تحصیل، با اشتیاق قلبی، حس کنجکاوی و علمجویی در افراد همراه باشد به هدف خود از پژوهش در آموزش و پرورش نزدیک شدهایم.
تورانی ادامه داد: باید سعی کنیم تا دانشآموزان مشارکت و آموختن برای زیستن را بیاموزند و این محورها در متن کتابهای درسی و روش تدیس معلمان نیز وارد شود. این امر مستلزم این است که در جامعه مثبتاندیشی به معنای استفاده از ظرفیتهای موجود و حل چالشها شکل گیرد.
رئیس ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین روشهای آموزش در دنیا رشد خلاقیت است، تاکید کرد: امروزه ضروری است تا بیش از هر زمان دیگری داشتههایمان را قدر بدانیم و از آنها برای حل مسائل موجود بهره گیریم.
ز.ح ۷۴/ ع.ع ۵۷