عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

خشم خود را با خاموشی درمان کنیم

کارشناس مسائل خانواده اظهار کرد: خشم از جمله واکنش های هیجانی است که اغلب بصورت نامعقول بروز کرده و تبعات منفی دارد اما با سکوت و خاموش ماندن می تواند مهار و جایگزین یک رفتار عاقلانه شود.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر حمید صادقیان در همایش « مهارتهای مدیریت هیجان»، ضمن اشاره به حدیث « و داووا الغضب بالصّمت » از امام علی (ع)  به موضوع مدیریت هیجانات با محوریت کنترل خشم اشاره و با تاکید بر اینکه واکنش هیجانی خشم لزوما و همواره منفی تلقی نمیشود افزود: هنگام خشم  فعل و انفعالاتی در بدن صورت میگیرد که فرد را نسبت به خطرات محیطی در حالتی هجومی یا تدافعی قرار می دهد و این امر به خودی خود مثبت است اما این واکنش زمانی به یک رفتار منفی تبدیل میشود که به میزان و دفعاتی بیش از آنچه لازم است بروز یابد.

وی با اشاره به اینکه خشم افراد در اغلب اوقات عکس العمل هایی را موجب میشود که پشیمانی و خسارت هایی را به دنبال دارد افزود: برای کنترل این عکس العمل های هیجانی لازم است تکنیک هایی را تمرین و بکار بگیریم.

صادقیان ادامه داد: اولین تکنیک به یادخدا بودن و ذکر مداوم اوست، اینکه بدانیم خداوند همواره در کنار ما و ناظر عملکرد ماست و بازخوردهایی از این عملکرد را به ما برمیگرداند قطعا در نوع رفتارمان موثر خواهد بود.

وی افزود: دومین تکنیک آرام سازی بدن در هنگام خشم است، پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هنگامی که خشمگین می شوید و ایستاده اید بنشینید و اگر خشمتان فروکش نکرد دراز بکشید. امام علی (ع) نیز در کتاب غررالحکم می فرمایند: " خشم خود را با سکوت و خاموش ماندن درمان کنید". در واقع با تکرار سکوت در زمان خشم، به مرور میتوانیم مدیریت هیجانات مان را بدست بگیریم.

این کارشناس مسائل خانواده از خودگویی مثبت به عنوان یکی دیگر از تکنیک های کنترل خشم یاد کرد و افزود: خودگویی مثبت در واقع تمرین القائات خوشایند و به اصطلاح دیدن نیمه پر لیوان است؛ این نگاه و اندیشه متفاوت کم کم رفتار ما را نیز در مسیری متفاوت قرار خواهد داد.

وی تغییر در شرایط مکانی و زمانی را از دیگر تکنیک های کنترل خشم دانست و افزود: در شرایطی که محرکی شما را آزار می دهد و امکان ترک مکان یا تغییر زمان آن را دارید حتما این تکنیک را بکار بگیرید تا در شرایطی بهتر بتوانید نسبت به آن تصمیم گیری و بازخورد داشته باشید.

{jcomments on}