عمومی | دانشگاه الزهرا

دانشگاه الزهرا؛ مالکی که با متصرفین غیر قانونی مدارا می کند

در نشست خبری "اجرای احکام قضایی اراضی دولتی مورد بهره‌برداری دانشگاه الزهرا" مسئولان دانشگاه مستندات حقوقی بهره برداری دانشگاه از اراضی ده را به نمایندگان رسانه ها ارائه کردند
صبح روز دوشنبه ۱۹ آذر ماه سال ۱۳۹۷ دانشگاه الزهرا میزبان اصحاب رسانه بود . هدف این نشست خبری تبیین و پاسخگویی به مسائل و سوالات مطرح شده پیرامون"اجرای احکام قضایی اراضی دولتی مورد بهره‌برداری دانشگاه الزهرا" و رفع ابهامات مطرح شده بود.
این نشست با حضور خبرنگاران دعوت شده از سوی دانشگاه، آزیتا مطیعیان، معاون دفتر حقوقی ، محمد جواد رمضان شیرازی، مشاور حقوقی ، دکتر علی رحمانی، معاون اداری و مالی، لعبت درخشانی رئیس روابط عمومی دانشگاه الزهرا و دیگر کارشناسان حقوقی و روابط عمومی در سالن دکتر تورانی دانشگاه الزهرا برگزار شد.
این نشست، با خوش آمدگویی به اصحاب رسانه از سوی رئیس روابط عمومی آغاز شد. سپس خانم مطیعیان و آقای شیرازی توضیحی مبسوط در خصوص روند حقوقی این پرونده ارائه نمودند.

آزیتا مطیعیان: زمین ها از ابتدا دولتی بوده اند/ برای کسی سند ماکیت صادر نشده است
معاون دفتر حقوقی دانشگاه، ضمن توضیح پیشینه زمین های مورد مناقشه ده ونک به مساحت ۵۱ هزار و ۷۶۰ متر با سابقه ثبتی تحت پلاک شماره ۱۹۲۵/۷۰ ، به تبیین فرایند واگذاری اراضی پلاک مذکور در ۳ دوره زمانی پرداخت.

۱۳۱۷ تا ۱۳۳۸ خورشیدی
این برهه، شامل دوران جنگ دوم جهانی و آغاز فعالیت کارخانه تامین ادوات جنگی تا واگذاری زمین ها توسط دولت وقت، به کارخانه شماره ۵ ونک تحت سهامداری و مالکیت عملی آموزش و پرورش است. در این بازه زمانی بدلیل بعد مسافت و به نیت اسکان کارگران کارخانه، منازل سازمانی به مساحت ۱۲ هزار و ۷۶۰ متر احداث و بخشی از آنها دراختیار کارگران و بخشی دیگر به مدیران میانی کارخانه قرار گرفت.

۱۳۴۷ تا ۱۳۶۵ خورشیدی
پس از بهره برداری کارخانجات مختلف به نیابت از دولت، نهایتا در سال ۱۳۴۷ اولین سند مالکیت این اراضی برای دولت ثبت و صادر می شود. بعد از ثبت سند و در سال ۱۳۵۶ کلیه اراضی پلاک ثبتی مذکور به از قبیل عرصه و اعیان به وزارت راه و ترابری سپرده شد و تحت بهره برداری شرکت تجهیزات ایمنی راه ها قرار گرفت. ماجرای واگذاری زمین های دولتی و خانه های سازمانی مذکور توسط شرکت تجهیزات ایمنی راه ها در سال ۱۳۵۴ به دلیل مسائل مختلف از قبیل عدم احراز شرایط مذکور در مصوبات درباره متراژ زمین ها و متقاضیان احتمالی از حیث تمکن و استخدام، شمول مرور زمان و نسخ قانون و مصوبات، هرگز میسور و ممکن نبوده و انجام نپذیرفته است.
سال ۱۳۵۸ طی یک صورتجلسه رسمی، محل کارخانه و متعلقات به نمایندگان آموزش و پرورش به عنوان نماینده جدید دولت تسلیم و در همان سال طبق توافق با راه آهن قرار شد بخشی از این اراضی به عنوان هنرستان شماره ۲ به راه آهن واگذار شود و در مقابل زمینی به آموزش و پرورش اختصاص یابد لکن با خلف وعده شرکت تجهیزات ایمنی راه ها در واگذاری مادی اراضی ، ادامه تصرف و حتی تغییر ساکنان تا سال ۱۳۸۰ ، این شرکت همچنان بهره بردار این اراضی باقی ماند. در این مدت شرکت تجهیزات ایمنی راه ها مبادرت به درخواست ثبت سند و ایضاً فروش و انتقال بخشی از اراضی نمود که با منع و پیشگیری از جانب مراجع مختلف ثبتی و قضایی به دلیل عدم مالکیت و عدم احراز شرایط فروش از این تخلف باز ماندو بهمین دلیل امروزه هیچ سندی برای هیچ شخص حقیقی یا حقوقی، به جز دولت، نسبت به این اراضی وجود ندارد.

۱۳۶۵ خورشیدی تا امروز
دانشگاه الزهرا از سال ۱۳۴۴ خورشیدی در همسایگی اهالی ده ونک و با کمبود فضای آموزشی مشغول به ارائه خدمت به فرزندان این مرز و بوم بوده لکن در دهه ۶۰ تقاضای بهره برداری از اراضی دولتی واقع در ده ونک را به دولت وقت می دهد. سال ۸۰ جلسات متعددی با وزارت راه و ترابری برگزار و بر اساس صورت جلسه رسمی بر انتقال کامل مالکیت صحه گذاشته می شود و تصمیم نامه نماینده ویژه رئیس جمهور وقت نیز برای این موضوع اخذ می گردد.
در سال ۸۲ بر اساس تصمیم نامه نماینده ویژه رئیس جمهور سند این اراضی به نام دولت جمهوری اسلامی شده و بهره برداری از تمامی اراضی موجود در پلاک واحد و غیر قابل تفکیک ثبتی ۱۹۲۵/۷۰ به دانشگاه الزهرا سپرده می شود.

خلع ید از خانه های ده ونک؛ حکم دادگاه و مراعات دانشگاه
محمد جواد شیرازی با اشاره به مراحل مختلف و طولانی دادرسی در پرونده خلع ید از خانه های مورد نظر اعلام کرد: تنها مستند ارائه شده توسط اهالی، قبض های پرداخت شده آب و برق بود که طبعا پرداخت آنها وظیفه متصرف بوده و به هیچ عنوان اماره مالکیت آنها محسوب نمی شود.
مشاور دفتر حقوقی دانشگاه الزهرا ادامه داد: وکلای متصرفان در ۲۵۰ جلسه دادگاه تنها همان ادعای متصرفین را مطرح نمودند و جالب آن که قضات قبل از صدور حکم به اراضی آمده و ضمن صحبت با سکنه به حقانیت دانشگاه را مورد تاکید قرار دادند.
مطیعیان در تشریح وضعیت املاک تحت تصرف اظهار داشت: ۲۲ ملک تصرف شده این دانشگاه در دست کارگران و کارکنان بازنشسته شرکت تجهیزات ایمنی راه ها قرار دارد. یک ملک در دست کارمند شاغل به کار وزارت راه است. ۱۴ ملک تصرف شده نیز در اختیار همسران بازنشسته شرکت تجهیزات ایمنی راه ها قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: ۲۳ ملک تصرف شده نیز در اختیار فرزندان، ۵ ملک تصرف شده در اختیار نوادگان کارمندان گذشته این شرکت قرار دارد و۶ ملک تصرف شده نیز در اختیار افرادی است که رابطه استخدامی با این شرکت نداشتند و به صورت قولنامه ای این اراضی را خریداری کرده اند. ۴ ملک نیز خالی از سکنه بوده است. در مجموع دانشگاه توانسته است تاکنون ۲۴ ملک را تخلیه کند که مساحت آنها ۶ هزار متر مربع است.
معاون دفتر حقوقی دانشگاه افزود: پیش از مرحله اجرا افراد ساکن در این اراضی را شناسایی کردیم و با وجود عدم تعهد و وظیفه قانونی، بدلیل نگاه و روحیه فرهنگی و انسانی دانشگاه بر اساس توان به افرادی که تمکن مالی ندارند کمک خواهیم نمود.
وی ادامه داد: در ابتدای اجرای احکام دو واحد مسکن مهر از سوی دانشگاه مشخص شده بود که اگر خانواده ای توان تامین مسکن ندارد در این خانه های استیجاری ساکن شود که در همان ابتدا دو خانواده به این منازل منتقل شدند. تمامی تسهیلات و مصالحه انجام شده در حضور و با نظارت مقام قضایی و از محل منابع مالی خارجی دانشگاه و غیر دولتی بوده و امکان ادامه این روند برای ساکنین همچنان وجود دارد.

تریبون در اختیار نمایندگان رسانه ها
دانشگاه تریبون را در اختیار نمایندگان رسانه ها قرار داد و پرسش ها و شبهاتی از سوی ایشان مطرح گردید و پاسخ هایی نیز از سوی دانشگاه ارائه شد.
شایان ذکر است از میان تعداد کثیر رسانه‌های دعوت شده از سوی دانشگاه، خبرنگارانی از رسانه های ایرنا، ایسنا، همشهری، دانشجو، باشگاه خبرنگاران جوان، تسنیم، ایسکا نیوز، ایلنا، فرهیختگان، همشهری و صدا وسیما در نشست حاضر شدند.
در انتهای جلسه روابط عمومی دانشگاه الزهرا ضمن تقدیر از حضور خبرنگاران در این نشست برای پاسخگویی به خبرنگاران از طریق راه های ارتباطی موجود ، به مانند قبل اعلام آمادگی نمودند.


درج خبر این نشست در :
خبرگزاری صدا و سیما ، خبرگزاری مهر  ،  باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری دانشجو ، خبرگزاری ایسنا ، همشهری ،  دیده بان ایران ، خبرنامه دانشجویان ایران ، همراهان خبر ، حق و حقوق ، نسیم آنلاین ، مشرق ، خبرگزاری ایلنا ،  خبرگزاری تسنیم ، ایسکانیوز ، ایسکا نیوز ، الف