تاکید معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بر کیفیت دستاوردهای پژوهشی و اخلاق علمی
تاکید معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بر کیفیت دستاوردهای پژوهشی و اخلاق علمی
دکتر تورج محمدی
(معاون پژوهش و فناوری دانشگاه)، با تاکید بر توجه به کیفیت دستاوردهای پژوهشی اظهار داشت: توجه بیشتر به کیفیت دستاوردهای پژوهشی و اخلاق علمی میتواند تحقق اهداف کمی پیشبینیشده در برنامه راهبردی این دانشگاه را بیمه کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: برنامه راهبردی دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه پژوهش بر سه محور پژوهشهای بنیادی و توسعهای، پژوهشهای کاربردی و ارتباط با صنعت و توسعه فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی متمرکز است. وی افزود: طبق برنامه، سیاست های اصلی پیش بینی شده در این دانشگاه، شامل نگاه کیفی به مقوله پژوهش و هدایت آن به سمت تولید ثروت، اهتمام به کارآفرینی مبتنی بر فناوری و فناوری مبتنی بر پژوهش و آموزش و نیز توسعه پژوهش و فناوری گروهی و شبکه ای است.
دکتر محمدی یادآور شد: در این راستا حمایت از پژوهش و فناوری پاسخگو به نیاز کشور، توسعه شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی بر اساس مساله محوری و توسعه و روزآمدسازی زیرساخت های پژوهشی برای حضور در عرصه های کلان ملی و در سطح بین المللی و نهایتا ارتقای جایگاه و موقعیت ملی و بین المللی دانشگاه و سرآمدی در تولید علم و ایفای نقش مرجعیت علمی در فناوری های نو و مرزهای دانش، مورد تاکید دانشگاه در حوزه پژوهش هستند.
وی همچنین معاونت پژوهش و فناوری را به عنوان یکی از کلیدی ترین حوزه های ستادی دانشگاه برشمرد و گفت: این معاونت در زمینه گسترش پژوهش های بنیادین و کاربردی و ارائه خدمات علمی و مشاوره ای در جهت رفع نیازهای علمی - صنعتی جامعه و ارتقای جایگاه و موقعیت ملی و بین المللی دانشگاه و سرآمدی در تولید علم و فناوری فعالیت می کند.
دکتر محمدی همچنین اظهار کرد: فعالیت های گروهی و رسالت قطب های علمی، بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد. تجهیز آزمایشگاه مرکزی و ساماندهی نحوه ارائه خدمات آزمایشگاهی موجود در دانشکده ها بدون شک میتواند موجبات رشد فعالیت های کیفی را فراهم سازد. همچنین توسعه تعاملات دانشگاه با صنایع مختلف و تشکیل گروه های پژوهشی به منظور پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور در کنار شکلگیری قطب های فناوری می تواند دانشگاه را در دستیابی به اهداف کمی برنامه و به انجام رساندن رسالت خود، یاری کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: استفاده از تمامی ظرفیت های موجود، می تواند بسیاری از طرح های کلان ملی را به انجام رساند در این راستا، آشناسازی بیشتر اعضای محترم هیات علمی با مفاهیم فناوری و تجاری سازی و ارائه خدماتی نظیر نمونه سازی سریع و بازارچه فناوری- که هم اکنون در فن راه دانشگاه قابل عرضه هستند-می تواند مسیر دانشگاه را برای انتقال از دانشگاه نسل دوم (پژوهشی) به دانشگاه نسل سوم (کارآفرین)، هموار سازد.
معاون پژوهشی دانشگاه همچنین متذکر شد: تصویب آئین نامه حمایت از شرکت های دانش بنیان دانشگاهی در هیات امنای دانشگاه، نشان از عزم جدی دانشگاه برای ورود به عرصه کارآفرینی و تلاش برای ایفای نقشی تاثیرگذارتر از گذشته در بهبود زندگی مردمان این مرز و بوم دارد و در این ارتباط، افزایش ظرفیت استقرار شرکت های دانشگاهیان علم و صنعت ایران در مرکز رشد دانشگاه، به طور جدی پیگیری می شود. وی افزود: راه اندازی و بهره گیری از بزرگترین مرکز اسناد علمی و اطلاع رسانی شرق تهران و ارائه خدمات مورد نیاز پژوهشگران از قبیل دستیابی به بانک های اطلاعاتی و در اختیار قرار دادن پهنای باند متناسب با نیاز ایشان به منظور دسترسی آسان و گسترده به منابع علمی جهان، بدون شک می تواند دانشگاه را در رسیدن به اهداف کمی برنامه راهبردی یاری کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ادامه داد: انتشاریافته های علمی در ابعاد ملی و بین المللی نیز در برنامه راهبردی دانشگاه هدفگذاری شده است که حمایت از چاپ کتب علمی تالیف شده اعضای هیات علمی توسط انتشارات دانشگاه یا انتشارات معتبر بین المللی را شامل می شود. همچنین ارتقای جایگاه مجلات علمی دانشگاه و نمایه کردن آنها در صحنه های بین المللی که می تواند به عرضه موثرتر یافته های علمی منجر شود نیز مورد هدف گذاری قرارگرفته است. تحقق برنامه ها می تواند جایگاه دانشگاه را در سطح ملی و بین المللی ارتقا دهد و نقش دانشگاه را در توسعه پایدار جهانی غیر قابل انکار سازد.
وی درباره وضعیت پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران و مقایسه آن با دانشگاه های هم سطح از منظر تعداد مقالات، تفاهم نامه های همکاری صنعتی و پژوهشی و
…
، توضیح داد: دانشگاه علم و صنعت ایران در
سال ۲۰۱۹ موفق به کسب رتبه سوم
در بین دانشگاه های کشور و قرار گرفتن در جمع ۶۵۰-۶۰۱
دانشگاه برتر جهان با توجه به گزارش پایگاه رتبه بندی کیو اس
و همچنین کسب رتبه چهارم در بین دانشگاه های کشور و قرار گرفتن در جمع
۸۰۰-۶۰۱
دانشگاه برتر جهان با توجه به گزارش پایگاه های رتبهبندی تایمز شد.
دکتر محمدی ادامه داد: دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه های موضوعی مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی اتوماسیون، مهندسی علم و فناوری ابزار آلات، مهندسی کامپیوتر،
مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی انرژی و مهندسی حمل و نقل، در سال
۲۰۱۸
در رتبه بندی موضوعی شانگهای در جمع
۵۰۰
دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.
معاون پژوهشی دانشگاه افزود: مطابق با اعلام پایگاه
ESI
، ۱۷ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در زمره یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان قرار دارند.
وی با تاکید بر اینکه حفظ و ارتقای جایگاه موجود، ضرورت برنامه ریزی گسترده ای را ایجاب می کند، گفت: این مهم، بدون هماهنگی کامل میان دانشکده ها، پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی دانشگاه با حوزه معاونت پژوهش و فناوری امکان پذیر نیست و تعامل هر چه سازنده تر، موجبات هم افزایی بیشتر را فراهم می آورد.
دکتر محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال که معاونت پژوهشی برای ارتقای سطح پژوهشی دانشگاه چه برنامه هایی دارد، اظهار کرد: سرآمدی در علم و فناوری و پیشرو بودن در کارآفرینی دانش بنیان، شعار دانشگاه است و برنامه های دانشگاه، حول این شعار شکل گرفته است. همچنین نقش کارآفرینی در حوزه بین الملل، مهارت افزایی و اشتغال فارغ التحصیلان نیز از جایگاه ویژهای برخوردار است.
وی در ارتباط با اینکه پژوهش های انجام شده یا در دست اقدام در دانشگاه، تا چه اندازه مبتنی بر نیازهای کشور است، گفت: دانشگاه در این زمینه هدفهای خوبی داشته است و در این رابطه می توان به طرح هایی چون ماهواره، توربین گاز و اندازه گیری سیالات اشاره کرد و به منظور پاسخگویی به نیازهای کشور،
۱۳
دفتر توسعه تعاملات با صنایع مختلف در دانشگاه فعالیت می کنند.
دکتر محمدی همچنین متذکر شد: ماموریت اصلی مراکز رشد، ایجاد فضای مناسب جهت تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و فناورانه و حمایت از توسعه کسب و کارهای دانش بنیان است. مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علم و صنعت ایران با ارایه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهای نوپای فعال صاحب ایده در حوزه فناوری های پیشرفته و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری پشتیبانی می کند.
وی ادامه داد: مراکز رشد معمولا" در کنار یک مرکز پژوهشی یا دانشگاهی تاسیس می شوند تا خدمات پشتیبانی برای پرورش یک نوآوری یا یک اختراع جهت تبدیل شدن به یک شرکت صنعتی را
ارائه کنند. در سرتاسر جهان این نکته پذیرفته شده است که مراکز رشد، ابزارهای مطمئنی برای تبدیل نوآوری ها و دستاوردهای پژوهشی به محصولات تجاری و نیز ترغیب کارآفرینی و توسعه فناوری به ویژه در حوزه فناوری های پیشرفته هستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه افزود: در حال حاضر
۳۷
واحد فناور با ایده های محوری مبتنی بر دانش در این مرکز مستقرند که تعداد
۹
واحد فناور در مرحله دانش بنیان هستند،
۲۴
واحد فناور در مرحله رشد و
۴
واحد دیگر در مرحله پیش رشد قرار دارند. همچنین در سال های اخیر، امکان حضور مجازی واحدهای فناور تاسیس شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه در مرکز رشد فراهم شده و در حال حاضر، ۷ شرکت به صورت مجازی از خدمات این مجموعه بهره مند می شوند.
وی در ارتباط با اینکه دانشگاه در توسعه فناوری و کاربردی کردن فعالیت های پژوهشی چه اقداماتی داشته و در این خصوص چه تعاملاتی با سایر نهادها و صنایع صورت گرفته است، توضیح داد: ساماندهی مراکز پژوهشی و توانمندسازی و خود اتکایی مالی دانشگاه از طریق رشد جهشی پژوهش های کاربردی و توسعه ای، از اولویت هاست. دانشگاه با عقد تفاهم نامه با کارگزاری ها و شتاب دهندگان، سعی کرده است فناوری های دانشگاه را شناسایی و با توانمندسازی فناوری و رشد کیفی محصولات، سطح آمادگی و بلوغ فناوری را ارتقاء دهد و برای صنایع و نهادهای جامعه، دستاوردهای پژوهشی را عرضه کند.
دکتر محمدی در پایان در پاسخ به سوالی درباره برنامه های دانشگاه علم و صنعت ایران برای توسعه فعالیت های نوآورانه و حمایت از استارت آپ های داخل دانشگاه، اظهار کرد: تمرکز بر حوزه های پژوهشی نوظهور و پیشرو از اولویت های دانشگاه است و با راه اندازی فن راه دانشگاه، متشکل از کلینیک اقتصادی و مرکز ایده تا عمل (ساخت نمونه اولیه)- که بستری برای حمایت از ایده های خلاقانه و ایده های منتهی به ثبت اختراع می شود- سعی شده است از صاحبان ایده و استارت آپ ها حمایت شود. برنامه ریزی و اقدام اجرایی برای راه اندازی مراکز نوآوری در کارگاه درودگری و نیز مرکز انتشارات قدیم و همچنین کتابخانه های اقماری دانشگاه جهت تشکیل هسته های فناور و ارائه خدمات اولیه به آنها جهت رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه آنها، از این دست اقدامات محسوب می شود.
Sapp.ir/iust_iran