عمومی | دانشگاه فرهنگیان

مهمترین بخش اجرایی کردن سند و هدف نویسی یافتن درک روشن از رویکردها است

دومین روز کارگروه محتوایی استادان دانشگاه فرهنگیان در تحقق سند تحول بنیادین با سخنان دکتر امانی مدیر کل دفتر برنامه ریزی تالیفات درسی پیرامون " تبیین اهداف دوره های تحصیلی و نقش آن در اجرایی کردن برنامه های درس ملی و سند تحول" جمعه ۲۳ آذر در پردیس شهید چمران ادامه یافت.

در این نشست، دکتر امانی با تاکید به ضرورت تبیین دیدگاه و رویکرد در باب فرهنگ  تعلیم و تربیت کشور بر تالیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه ریزی درسی در این راستا اشاره کرد.

وی ادامه داد:  آموزش و پرورش در تمام جهات مرتبط با برنامه ریزی درسی، تدوین سند بنیادین و تولید محتوای درسی جلوتر از آموزش عالی است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تالیفات درسی، دفتر برنامه ریزی درسی را برنامه ریزی متعهد و هدف نویسی آن را بر اساس اسناد بالادستی برشمرد.

وی در پاسخ به چگونگی، هدف نویسی درسی خاطر نشان کرد: هدف نویسی دوره های تحصیلی سطحی میان اسناد بالادستی ازجمله سند تحول بنیادین و زیر نظام ها است و اهداف در عین در نظر گرفتن مبانی نظری باید با برنامه درسی ملی همگام و همخوان باشد.

دکتر امانی مهمترین بخش اقدام را یافتن درک روشن از رویکردها دانست که باید تا کف کلاس ادامه یابد.

وی در ادامه به منظور کسب درک بهتر از اهداف، سطح نشان گیری آن، تعیین مخاطب، سطح اجرایی شدن آن، شکل صوری، مبانی عملکردی به مقایسه هدف نویسی های انجام شده در سال ۱۳۷۹ و سال ۱۳۹۷ پرداخت و نقاط قوت و ضعف هر یک را به بحث و تبادل نظر گذاشت.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تالیفات درسی وارد شدن واژه شایستگی به هدف نویسی سال ۹۷ را وجه تمایز و نقطه عطف این دوره دانست و اضافه کرد: شایستگی محوری در ادبیات سند تحول بنیادین وجه قالب و مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه دانش، مهارت و نگرش در یک نگاه ترکیبی شایستگی ها را بوجود می آورند، گفت: نمی توان شایستگی ها را تفکیک کرد و باید به صورت پیوسته در دوره های تحصیلی کسب شود.

دکتر امانی وجوه محتوایی، ارزشیابی و طراحی موقعیت های یادگیری را از جلوه های اهداف در دوره های تحصیلی برشمرد و افزود: اهداف نقاطی هستند که تمام سیستم برای رسیدن به آن باید همراه شود و این اهداف ویژگی ها و شرایطی دارد.

وی اضافه کرد: اهداف تعریف شده برای برخی دروس هدف اولیه و برای برخی دروس دیگر کارکرد ثانویه است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تالیفات درسی خاطر نشان کرد: برای هدف نویسی، ابتداء اهداف کلی آموزش و پرورش ترسیم شده و با برشی به سطوح پایین تر دوره های تحصیلی رسیدیم.

وی با بیان اینکه تدوین برنامه های حوزه های درسی بسط دادن اهداف است، تصریح کرد: تمام زیر نظام ها باید اهداف دوره ها را در نظر بگیرد و مبانی حرکت همه فعالیت ها و حتی برنامه های زمینی و نهان مدارس نیز می باشد.

دکتر امانی، اهداف را فرزند ادبیات و گفتمان سند تحول بنیادین دانست و گفت:  اهداف باید نقطه تلاش تمام ارکان آموزش و پرورش قرار گیرد و هرکس نسبت خود را با آن بدست آورد.

وی نسبت دانشگاه فرهنگیان با اهداف را شناخت، درک، اشرافیت و پذیرش قلبی استادان این دانشگاه و انتقال آن به معلمان آینده برشمرد.