عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

کارگاه منطقه ای HIV/ ایدز برگزار شد - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بیرجند کارگاه منطقه ای HIV/ایدز با حضور جمعی از مسئولین ادارات کل استانی و شهرستانی بیرجند، پزشکان و کارشناسان شبکه های بهداشت ودرمان خوسف، نهبندان و سربیشه به میزبانی مرکز بهداشت بیرجند برگزار شد.

رئیس مرکز بهداشت بیرجند با بیان اهداف برگزاری کارگاه منطقه ای / HIV ایدز گفت : برای ازبین بردن انگ آزمایش ایدز شعار روز جهانی امسال " برای آگاهی از سلامتی خود من هم آزمایش می دهم " تعیین شده است .

دکتر مهدی زنگوئی مطلق در ادامه افزود: در ایران هفته اطلاع رسانی ایدز از ۱۴ – ۸ آذر ماه به منظور اطلاع رسانی به عموم جامعه درنظرگرفته شده است و نظر به این موضوع که ایدز ، صرفاً یک موضوع بهداشتی نبوده و دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و غیره نیز می باشد؛ لزوم همکاری و هماهنگی همه سازمانها وادارات ذیربط برای مهار کنترل بیماری ایدز احساس می گردد.
وی با اشاره به اجرای طرح PMTCT ( پیش گیری از انتقال اچ آی وی از مادر به نوزاد) از اول آذرماه۱۳۹۷ برای تمام مادران باردار در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های سلامت بر ضرورت انجام تست سریع تشخیص HIV برای گروه هدف مربوطه تاکید کرد.
مدیر بیماری های دانشگاه در رابطه با اپیدمیولوژی بیماری ایدز در جهان،ایران واستان گفت: حدود۳۶/۷ میلیون مبتلا به HIV درجهان زندگی می کنند که تا کنون ۳۵ میلیون بیمار در اثر این بیماری جان خود را ازدست داده اند.
دکتر مجید شایسته در ادامه با بیان اینکه تنها ۵۴ % افراد مبتلا به HIV از ابتلای خود آگاهی دارند ؛ تعداد موارد مبتلا به بیماری در کشور را تقریباً ۷۵۶۱۸ نفرعنوان نمود ؛ که از این تعداد  ۳۷۶۵۰ نفر مبتلا تا کنون شناسایی شده اند.

وی با اشاره به اجرای  برنامه کنترل ایدز با اهداف ۹۰-۹۰- ۹۰ تا سال ۲۰۲۰ گفت: در پایان برنامه انتظار می رود که ۹۰ % مبتلایان از ابتلای خودآگاه باشند؛۹۰% افرادی که از ابتلای خودآگاه هستند تحت مراقبت و درمان قرارگیرند و ۹۰% کسانی که تحت درمان هستند تکثیر ویروس در خون آن ها به حداقل رسیده باشد.مدیر بیماری های دانشگاه  با بیان راه های انتقال بیماری ایدز (تماس خونی،تماس جنسی و از مادر به نوزاد) افزود: موج سوم ایدز در ایران با تغییر الگوی انتقال از تزریقی به سمت آمیزشی در راه می باشد که در اثر تغییر الگوی انتقال ابتلای زنان و کودکان بیشتر نیز می شود.

دکتر شیرازی نیا پزشک هماهنگ کننده سل و ایدز معاونت بهداشتی استان با بیان اقدامات صورت گرفته در استان گفت: برنامه طرح PMTCT پیش گیری از انتقال اچ آی وی از مادر به نوزاد) تا قبل از آذرماه  ۱۳۹۷  به صورت پایلوت در پایگاه های سلامت حاشیه شهرستان بیرجند و دو پایگاه سلامت شهرستان های قاین و فردوس انجام و از ابتدای آذرماه در همه مراکز خدمات جامع سلامت شهری /روستایی و پایگاه های سلامت استان  و همچنین مناطق پرخطر مراکز ترک اعتیاد دولتی وخصوصی استان با انجام تست سریع تشخیص HIV شروع گردیده است.
پزشک درمانگر ایدز و مسئول مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بیرجند ضمن معرفی این مرکز در مورد روند انجام درمان بیماران اچ آی وی مثبت گفت: لازم است افرادی که سابقه رفتارهای پرخطر دارند با انجام به موقع آزمایش ،هر چه سریع تر از وضعیت ابتلای خود به اچ آی وی آگاه شوند تا بتوانند از خدمات درمانی و مراقبتی مناسب در مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بهره مند شوند.
دکتر حسینی در ادامه گفت : مصرف داروهای ضد ویروس باعث کاهش احتمال انتقال" اچ آی وی" از فرد بیمار به دیگران ونیز کاهش انتقال ازمادر مبتلا به فرزند می شود.

لازم به ذکر است که تمامی خدمات آموزش مشاوره آزمایش "اچ آی وی" ، وسایل پیشگیری از انتقال بیماری بصورت رایگان و محرمانه ارائه می شود

آدرس :

مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در شهرستان بیرجند

سجاد شهر - خیابان غدیر مرکز خدمات جامع سلامت غدیر    تلفن تماس: ۳۲۴۱۴۳۸۰

مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در شهرستان فردوس

خیابان خرمشهر-جنب ستاد مرکز بهداشت   تلفن تماس :۳۲۷۲۸۸۵۰

سایر شهرستان ها:

شبکه بهداشت و درمان– واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریها

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت کشوری ایدز به آدرس:

www.aids.behdasht.gov.ir مراجعه فرمائید.