عمومی | دانشگاه تهران

آغاز به کار کمیته خدمات سلامت کارکنان دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از معاونت دانشجویی ، دکتر یوسف مقدس تبریزی، رئیس مرکز بهداشت و درمان در این خصوص گفت: «در تیر ماه امسال نامه‌ای از طرف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به دانشگاه ابلاغ شد که بر اساس آن مجموعه‌ای از خدمات سلامت ویژه کارکنان و اعضای هیات علمی پیش بینی شده است».
وی افزود: «محورهایی که در این بسته گنجانده شده شامل موضوع غربالگری کارکنان از نظر بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، ایجاد محیط عاری از دخانیات، توسعه فعالیت‌های بدنی و ورزشی در دانشگاه‌ها، برگزاری دوره‌های خود مراقبتی، ایمنی و بهداشت محیط، واکسیناسیون و طب پیشگیری و سلامت تغذیه است».
رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه گفت: «بر اساس این محورها یک‌سری از واحدهای دانشگاه شامل اداره کل بهداشت و درمان، مرکز مشاوره، اداره تربیت بدنی، اداره کل امور دانشجویی، اداره کل رفاه، اداره کل کارگزینی برای پوشش این موارد تشکیل جلسه دادند و یک کمیته شکل گرفت».
دکتر مقدس ادامه داد: «اولین جلسه این کمیته ۱۱ آذرماه ۱۳۹۷ با حضور معاون دانشجویی دانشگاه تهران تشکیل شد و روی چند محور، پیشنهادهایی ارائه شد. اولین محور بحث سلامت تغذیه در دانشگاه بود که پیشنهادهایی در زمینه برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش آشپزها و کارکنان سلف‌ها با شیوه‌های طبخ غذای سالم، ارتقای کیفیت نظارت بر سلامت طبخ مواد غذایی، گسترش طبخ و توزیع غذاهای رژیمی متناسب با بیماری‌های شایع کارکنان مانند فشار خون و دیابت، برگزاری جشنواره‌های غذای سالم با همکاری کارکنان و توزیع شیر به صورت روزانه بین کارکنان ارائه شد».
وی افزود: «در دومین محور که غربالگری کارکنان از نظر بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان بود، پیشنهادهایی برای در نظر گرفتن عوامل تشویقی به منظور شرکت هر چه بیشتر کارکنان و اعضای هیات علمی در این غربالگری و پیگیری راه اندازی نرم افزار طب کار و ساخت پرونده پزشکی مطرح شد».
رئیس مرکز بهداشت و درمان در ادامه گفت: «سومین محور موضوع سلامت روان بود که پیشنهادهایی در زمینه ارزیابی‌های سلامت روان کارکنان و اعضای هیات علمی، برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی، پیش بینی فضای مجزا برای ارائه خدمات سلامت روان به کارکنان و اعضای هیات علمی، تعریف خدمات سلامت روان در بیمه تکمیلی که افراد بدون پرداخت هزینه بتوانند از این خدمات بهره مند شوند، ارائه شد».
وی تصریح کرد: «محور چهارم موضوع تربیت بدنی بود که مواردی شامل پیش بینی اتاق ورزش در مجاورت فضای اداری، گسترش ورزش صبحگاهی و همگانی در دانشگاه برای کارکنان، بستن قرارداد با مراکز ورزشی در سطح شهر با لحاظ تخفیف برای استفاده کارکنان، مطرح شد».
رئیس مرکز بهداشت و درمان راجع به موارد مطرح شده در این کمیته اظهار داشت: «قرار است پیشنهادهای مطرح شده در این کمیته در شورای سیاستگذاری سلامت و مشاوره دانشگاه که با حضور ریاست و معاونان دانشگاه تشکیل می‌شود برای بررسی و تصویب برده شود».
دکتر مقدس همچنین درباره اقدامات آتی در اداره کل بهداشت و درمان گفت: «یکی از اقداماتی که قصد داریم در آینده انجام دهیم راه اندازی خدمات سیار سلامت در دانشگاه برای ارائه بخشی از خدمات مانند مشاوره، ویزیت‌ها و نمونه‌گیری‌های اولیه و توزیع برگه‌های آموزشی در زمینه سلامت است».
وی افزود: «از دیگر اقدامات آتی، تهیه دستگاه سنجش تراکم استخوان برای مرکز بهداشت و درمان بر اساس قرارداد با بخش خصوصی برای انجام غربالگری است. همچنین در واحد دندانپزشکی نیز یک واحد رادیوگرافی دیجیتال بر اساس قرارداد با بخش خصوصی در حال تهیه است».