عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

تغذیه نامناسب مهم‌ترین عامل خطر بیماری‌های غیر واگیر

شریفه ضمیری در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور دیّر با اشاره به هفته بسیج ملی اطلاع‌رسانی تغذیه گفت: شعار امسال هفته بسیج ملی اطلاع‌رسانی تغذیه «زندگی سالم‌تر با کاهش مصرف نمک و اهمیت مصرف نمک یددار» است و لازم است همه اقشار جامعه به‌ویژه قشر فرهیخته دانشجو پیشگام اطلاع‌رسانی و عمل به این شعار باشند.
وی گفت: مصرف نمک در جامعه ایران دو تا سه برابر سرانه مصرف جهانی است و این زنگ خطری برای شیوع بیماری‌های غیر واگیر در جامعه است.
وی یادآور شد: مصرف استاندارد نمک ۵ گرم در روز (۱ قاشق مرباخوری) است که اگر فرد در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی باشد می‌بایست مصرف آن را به ۳ گرم در روز کاهش دهد.
نمک‌های دریا و کوه تهدیدکننده سلامتی
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر با اشاره به تبلیغات گسترده در زمینه مصرف نمک‌های طبیعی کوه و دریا گفت: این‌گونه نمک‌ها فاقد ید که یک ماده معدنی ضروری برای بدن است، بوده و با توجه به تصفیه نشدن آن‌ها، دارای آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی بسیار زیادی ازجمله آلاینده‌های صنعتی و سموم مثل فلزات سنگین سرب و جیوه هستند و منجر به رسوب این مواد در کلیه، کبد و صفرای فرد می‌شود.
وی با تاکید بر مصرف نمک‌های تصفیه‌شده یددار گفت: توصیه بهداشتی این است که حتماً از نمک‌های تصفیه‌شده یددار موجود در مراکز عرضه مواد غذایی معتبر، استفاده شود و از مصرف بیش از نیاز بدن نیز جلوگیری شود.
ضمیری اضافه کرد: افزایش مصرف نمک منجر به عوارض جبران‌ناپذیری می‌شود که سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.
وی تصریح کرد: مصرف بالای نمک منجر افزایش خطر بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی، افزایش فشارخون، پوکی استخوان، نارسایی کبدی و افزایش سرطان معده می‌شود.
انتهای پیام/ح.ن- ۳۰۵۰