عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

اختصاص ۱۵ درصد بودجه سلامت برای درمان بیماری دیابت/ بیماری دیابت را بهتر بشناسیم


مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: سالانه حدود یک میلیارد دلار و ۲.۵ تا ۱۵ درصد کل بودجه حوزه سلامت مرتبط به هزینه های درمانی دیابت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ظفر پریسایی ابراز داشت: دیابت یا قند خون، شایع ترین بیماری ناشی از اختلال های متابولیک مربوط به سوخت و ساز بدن بوده و به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین رفته و یا مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می شود.

وی ادامه داد: در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می یابد، به همین دلیل میزان قند خون افزایش یافته که به آن هایپرگلیسمی می گویند.

وی عنوان کرد: اگر افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ های بسیار ریز در بدن ایجاد می شوند که می توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب و قلب را درگیر کنند.

پریسایی با اشاره به اینکه بیماری دیابت چهارمین علت مرگ و میر در جوامع محسوب می شود، یادآور شد: دیابت نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری از اصلی ترین انواع دیابت به شمار می آیند.

علائم بیماری دیابت چیست

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یادآور شد:  افزایش حجم ادرار، تشنگی، ضعف و خستگی، گرسنگی، ولع غذا خوردن، تاری دید و خارش پوست از اصلی ترین علائم این بیماری محسوب می شود.

دیابت نوع ۲، شایع ترین نوع دیابت

پریسایی تصریح کرد: دیابت نوع دو شایع ترین نوع دیابت است که در سنین بالا و به صورت آهسته  و تدریجی ایجاد می شود که در ایجاد بیماری عوامل ژنتیک و محیطی دخالت دارند.

وی ادامه داد:  افراد چاق، سنین بالای ۴۵ سال، افراد دارای فشار خون مینیمم ۸۰ و ماکزیمم ۱۳۰، تری گلیسرید بالای ۱۵۰، افراد دارای سابقه ژنتیکی در خانواده،  افراد دارای دیابت پنهان( کسانی که مقدار قند موجود در ادرارشان  بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ باشد) و افراد کم تحرک از اصلی ترین گروه های خطر بیماری دیابت محسوب می شوند.

وی یکی از مهمترین دلایل نابینایی را دیابت عنوان کرد و اظهار داشت: ایجاد نارسایی کلیوی، قطع عضو بدن به ویژه پاها و مرگ از اصلی ترین عوارض دیابت محسوب می شوند.

پیشگیری و درمان بیماری دیابت

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: تغییر عادت  غذایی شامل کاهش چربی اشباع، ترک دخانیات، کاهش وزن، افزایش تحرک بدنی و غربالگری های منظم، مصرف مواد غذایی همچون؛ نان سبوس دار، سبزیجات خام، فرآورده های لبنی کم چرب، مرغ و ماهی، حبوبات از راه های پیشگیری دیابت محسوب می شود.

وی تصریح کرد: تجویز انسولین یکی از راه های درمانی است که به همراه رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی موجب، رسیدن به وزن مطلوب می شود.

آمار جهانی، کشوری و استانی بیماری دیابت

پریسایی ادامه داد: ۵ میلیون مرگ در اثر دیابت سالانه در جهان گزارش و چیزی حدود ۸ درصد کل مرگ و میرهای جهان را شامل می شود.

وی یادآور شد: در سال ۲۰۱۷، ۴۲۵ میلیون نفر بیمار دیابتی گزارش شده است که تا سال ۲۰۴۰، این میزان به ۶۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در  هر ۷ ثانیه، یک نفر جان خود را در اثر دیابت از دست می دهد  و در هر ده ثانیه دو نفر به بیماری دیابت دچار می شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین شیوع دیابت در مصر (۱۹ درصد)، عربستان( ۱۸ درصد)، بحرین (۱۶ درصد) و ایران در رتبه چهارم( ۹ درصد) گزارش شده است، اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد افرادی که دچار دیابت هستند از بیماری خود اطلاعی ندارند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد، شوع دیابت کمتر از میانگین کشوری و  ۶ درصد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ۶۶ درصد افراد مبتلا به دیابت بانوان و مابقی آقایان هستند، ابراز داشت: در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار نفر در استان دچار این بیماری هستند که ۵۲ درصد این افراد شهرنشین و ۴۸ درصد مابقی روستا نشین هستند.

پریسایی اذعان داشت: بیشترین شیوع دیابت شهری مربوط به دنا( ۷.۷ درصد)، چرام( ۷.۷ درصد) و لنده( ۶.۹ درصد) و بیشترین شیوع دیابت روستانی مربوط به بویراحمد( ۵.۷ درصد)، گچساران( ۵.۷ درصد) بهمئی (۵.۱۷ درصد) و کهگیلویه( ۵.۱ درصد) گزارش شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری همایش های دیابت به صورت دوره ای ۶ ماهه تا ۱ ساله، برگزاری جلسات متعدد در خصوص غربالگری دیابت، برگزاری کارگاه و کلاس های آموزشی ویژه مادران باردار، زنان و مردان شاغل و انجام غربالگری های دورهای به صورت رایگان در مراکز بهداشت شهرستان ها و روستا ها از جمله عملکرد های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در کاهش آمار شیوع دیابت در استان است.۵_۶