مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

اولین همایش علم متعهد با حضور وزیر علوم در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، اولین همایش علم متعهد عصر روز یکشنبه 13 دی ماه سال جاری در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزاری شد.
در ابتدای این همایش دکتر فتوحی ریاست دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی علم را وسیله ای برای افزایش شناخت نسبت به جهان خلقت عنوان کرده و گفت: علم حاصل تفکر و تعقل بوده و زمینه ساز اندیشه های دقیق تر و رفیع تر میگردد. باعث افتخار است بیشترین و چالشی ترین گفت و گو ها در داخل دانشگاه و رساترین صدایی که از اینجا درباره علم به گوش مردم می رسد استفاده از علم و فناوری در حل مسائل اساسی کشور بوده و پیشرفت وتعالی آن نیز وظایف ذاتی دانشگاه است.

دکتر فتوحی ادامه داد: دانشگاه صنعتی شریف نشان داده فقط یک مرکز تخصصی علوم پایه و فنی مهندسی نیست بلکه نسبت به مسائل علم و دانشگاه در کشور حساس و بیدار است.
وی گفت: امروز من به نمایندگی از خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی شریف با افتخار میگویم که نظر و تاکید رهبر معظم انقلاب در پرپایی جلسات آزاد اندیشی در این دانشگاه تحقق یافته است و همه ی صاحب نظران، صاحبان نظر و اندیشه در کنار بیان نظراتشان از آزادی، امنیت و صدای رسا برخوردارند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: در این مجال اندک اقتضا به این چند موضوع مهم می کنم. اول تبیین مساله تعهد و ضرورت پرداختن آن در شرایطی که کشور در آن قرار دارد. دوم پرداختن به این موضوع که صفت متعهد به علم یا عالم وابسته است. سوم برنامه ها و اقدامات دانشگاه شریف در تربیت متخصصین متعهد و اخلاق مدار.

در ادامه برنامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی گفت: علم متعهد حاصل اندیشه عالم متعهد است که خود وی می‌تواند در تولید این علم اثر داشته باشد که در جامعه ما نیز جهت علم متعهد به صورتی است که از نظر اسلام باید عمق بیشتری داشته باشد و به ساختن اشخاص و نیروهای متعهد کمک کند.
وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما در شرایطی قرار گرفته‌اند که هم جهت با این موضوع هستند از طرفی انتظارات زیادی از آنها هم در جامعه شکل گرفته که شاید به خاطر انباشت انتظاراتی است که در سال‌های پس از انقلاب به وجود آمده است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه نمی‌خواهم تلاش مسئولین دانشگاه‌ها را با این حرف‌هایم زیر سؤال ببرم، افزود: رسیدن به علم متعهد تلاش زیادی می‌خواهد که در این مقطع زمانی باید کار بسیار بزرگی انجام شود.
دکتر غلامی گفت: ما به لحاظ جایگاه واقعی علم در شرایط جهانی عقب مانده‌ایم و در داخل کشور هم به شکل مناسب پیشرفت نکرده‌ایم، در دانشگاه‌ها یک نگاه نقادانه در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شکل گرفته که بخشی از آن به جامعه و کسانی اختصاص دارد که در این حوزه تخصص دارند.
وی بیان داشت: آن چیزی که ما از استاتید و دانشجویان در حوزه محتوا می‌دانیم این است که در سطوح انتشارات مقالات علمی در حوزه تولید به شکل مناسب در سطح جامعه پیشرفت نکرده‌ایم.
وزیر علوم با بیان اینکه در سطح آموزش عالی باید یک بازنگری و سازماندهی به شکل مناسب انجام شود، ادامه داد: ما با گستره وسیعی از دانشگاه‌ها روبه‌رو هستیم که هزینه زیادی برای آنها صرف شده، شاید در زمان خود توجیه مناسبی داشتند اما امروزه برای تعمیق علم و فناوری برای حل مشکلات جامعه به تجمیع آنها نیاز داریم. یعنی واحدهای مختلف باید در کنار هم قرار بگیرند.
دکتر غلامی گفت: البته واحدهای پیشروی زیادی در کشور وجود دارد که ما به آنها افتخار می‌کنیم و امیدواریم روند پیشرفت آنها در علوم مختلف سرعت بیشتری به خود بگیرد.
وی تصریح کرد: تلاش برای سازمان‌دهی جزو برنامه‌های ضروری ما است چرا که در سال 94 شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را تصویب و به آموزش عالی کشور ابلاغ کرد و ان‌شاءالله با پیگیری و محقق شدن این موضوع اثرات آن را هم در آموزش عالی می‌بینیم.
وزیر علوم گفت:‌ بعضی از مراکز و واحدهای دانشگاهی به صورت پراکنده وجود دارند که بیش از سایر دانشگاه‌ها در دستور کار وزارت علوم برای سازماندهی قرار دارند که بیشترین آنها به واحدهای دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای اختصاص دارد زیرا این دانشگاه‌ها پایه‌های اصلی فنی و مهارت در بخش‌های تولید کشور هستند و ضرورت دارد به صورت هوشمند سازماندهی شوند که این موضوع در سال‌های اخیر به خوبی پیش نرفت.
دکتر غلامی تأکید کرد:‌ یکی دیگر از اقدامات آموزش عالی در سال‌های اخیر محدود کردن پژوهشگاه‌هایی بود که به دستگاه‌های اجرایی کشور وابسته بودند زیرا این پژوهشگاه‌ها باید در راستای حل مشکلات کشور قدم بردارند.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی علی‌رغم اینکه ممکن است شرایط سخت اجتماعی برای برخی افراد مشکل باشد و به دلیل اینکه نمی‌توانند تحمل کنند برخی اقدامات آموزش عالی را نقد کنند، اما در سختی‌ها است که شکوفایی رخ می‌دهد و در بسیاری از این زمان‌ها بوده که روند رشد در بسیاری از موضوعات رخ داد که نمونه آن امثال همین دانشگاه‌ شریف است.
وزیر علوم افزود: یک نگاه جدی به موضوع تولید در عرصه علم و فناوری و محصولات دانش‌بنیان در جامعه شکل گرفته اما نمی‌توان به بهانه حضور در سطح بین‌المللی مشکلات بومی را فراموش کرد.
دکتر غلامی تأکید کرد: از طرفی برخی عزیزان می‌گویند این مقالاتی که در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود به چه درد جامعه ما می‌خورد. اما ان‌شاءالله هرچه زودتر مشکلات جامعه ما حل می‌شود و این موضوع نباید موجب شود روند پیشرفت خود را در حوزه بین‌المللی کند یا متوقف کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه این همایش اولین نشست از سلسله‌ همایش‌های این موضوع است، یادآور شد: امیدواریم این برنامه‌ها ادامه داشته باشد تا هرچه زودتر اثرات آن را در جامعه مشاهده کنیم.
در ادامه برنامه حجت الاسلام رستمی مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برگزاری همایش علم متعهد گفت: این همایش آغازی بود برای بحث‌های جدی که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی صورت می‌گیرد و آن علم متعهد است.

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: علم متعهد یعنی دانشگاه نسبت به سعادت جامعه و پیشرفت کشور چه تعهداتی دارد؟ این همایش قرار است به این سؤال و موضوع بپردازد.
وی گفت: قرار است این همایش به صورت مستمر برگزار شود و اساتید در رابطه با موضوع گفته‌شده بحث و تبادل‌نظر کنند.
گفتنی است : در حاشیه این برنامه از 80 مدال آور المپیاد جهانی و کشوری که مدال خود را به رهبر انقلاب هدیه کردند نیز تقدیر شد و طبق وعده ای که رهبر معظم انقلاب به دانشجویان داده بودند، ایشان مدال‌های دانشجویان را به خودشان بازگردانند و به قول دانشجویان ارزش مدال‌ها برایشان چندین برابر شد.
خاطر نشان می شود: در پیام رهبر انقلاب خطاب به این دانشجویان آمده است:
"من هدیه‌های شما را با کمال میل و مفتخرانه می‌پذیرم، اما بعد آن‌ها را به خود شما برمی‌گردانم. یعنی دلم می‌خواهد که شماها این نمادها را در خانه‌های خودتان، در محل کارتان، وقتی محل کار داشته باشید، نگه دارید و حفظ کنید. ولی خب این‌ها را الان که شما به من می‌دهید، بنده با کمال میل از شما می‌پذیرم"

خاطرنشان می شود؛ در این مراسم از پوستر همایش «علوم مهندسی در فرهنگ و تمدن ایران و اسلام» رونمایی شد. این همایش از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای برگزاری در سال آینده، به دانشگاه صنعتی شریف سپرده شده است.