مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

افتتاح دومین کنفرانس ملی کارآفرینی با حضور معاون وزیر کار

به گزارش روابط عمومی، دومین کنفرانس ملی کارآفرینی صبح امروز سه شنبه ۲۰ آذرماه با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی در میان دانشجویان و اساتید، توانمندسازی دانشجویان و ارتقای مهارت‌ها و قابلیت‌های کارآفرینانه آنها در دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.

مهندس دهبیدی پور رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در آیین افتتاح این کنفرانس دو روزه گفت: یکی از مهمترین موضوعات این دوره ی کنفرانس، دانشگاه کارآفرین است و دانشگاه صنعتی شریف سابقه ای ۲۰ ساله در زمینه کارآفرینی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد دارد.
وی با طرح دو سوال از پژوهشگران خواست برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین همفکری و کمک کنند و در این خصوص افزود: بحث مدل تامین خدمات و مدل انتفاع دانشگاه از کارآفرینی از جمله سوالاتی است که امیدوارم با کمک پژوهشگران بتوانیم پاسخی مناسب برای آن پیدا کنیم.

دکتر قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در ادامه ی این مراسم گفت: تاکنون ۴۷۰ تا ۵۰۰ شرکت دانش بنیان بر مبنای کارآفرینی فناورانه با پرچم داری دانشگاه صنعتی شریف در کشور شکل گرفته و فعالیت می کند.
وی افزود: ایران در اکوسیستم استارتاپی یکی از کشورهای پیشرو است و رشد خوبی در حوزه تولید علم با رویکرد توسعه شاخص های شتابدهنده کارآفرینی دارد.
دکتر قادری فر با اشاره به اینکه کارآفرینی وارد عرصه جدیدی شده است، تصریح کرد: هم اکنون توسعه زیست بوم نورآورانه در کشور به درستی در حال انجام است و باید برای توسعه مفهوم کارآفرینی فناورانه برنامه ریزی های بیشتری انجام شود.
وی همچنین در خصوص ویژگی های کارآفرینی فناورانه گفت: کارآفرینی فناورانه دارای خلاقیت، شهامت و جسارت است و به دلیل سختی مسیر ریسک پذیری و موانع بیشتری نیز دارد.
قادری فر تصریح کرد: برای توسعه مفهوم کارآفرینی فناورانه نیاز به ابزار و چارچوب های آموزشی است که شکل گیری سرمایه گذاری های خطر پذیر یکی از این ابزارها است.
رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: در حال حاضر اقدامات خوبی آغاز شده و ۱۸ تا ۲۰ صندوق با سرمایه گذاری ریسک و خطر پذیر شکل گرفته که در فرابورس نیز ثبت شده است.
وی افزود: باید ماللکیت معنوی با چارچوب های قانونی و بستر سازی مناسب برای توسعه کار آفرینی فناورانه با حمایت نهاد های مرتبط ایجاد شود. با حمایت از این موضوع شاهد کمک و راهبردهای استراتژیک اندیشمندان و محققان حوزه خواهیم بود که در نهایت اثرهای بیشتری خلق می شود.

دکتر بهنام طالبی مدیر مرکز رشد فناوری های پیشرفته ی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر دومین کنفرانس ملی کارآفرینی در صحبت های خود به معرفی مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه و تشریح فعالیت های آن پرداخت.
وی از شتاب دهنده ی شریف و مدرسه ی اشتغال به عنوان دو مجموعه ی فعال و اثرگذار در مرکز کارآفرینی یاد کرد و به شرح عملکرد این دو بخش پرداخت.

دکتر طالبی در خصوص مدرسه اشتغال دانشگاه شریف اظهار کرد: امسال دومین مدرسه اشتغال دانشگاه صنعتی شریف در دوره های ۹ ماهه با هدف توانمند سازی دانشجویان و آشنایی با مهارت های خود شناسی، مهارت آموزی و کارآموزی برگزار شد.
وی افزود: مقرر شده با هماهنگی وزارت علوم در جهت ترویج و ارتقا مدرسه های اشتغال در سه دانشگاه بزرگ کشور در سال آینده احداث شود.
مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: تا کنون بیش از ۲۰ هزار ساعت برنامه ریزی های آموزشی در حوزه کارآفرینی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صورت گرفته است.

دکتر طالبی خاطرنشان کرد؛ مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف جزء مجموعه های موفقی بوده که توانسته است در راستای مسئله ی اشتغال گام های موثر و ارزشمندی بردارد. وی افزود: امروزه دانشجویان نخبه ی ما می توانند در کشور بمانند و با راه اندازی شرکت های دانش بنیان با ارزش چند ده میلیاردی اشتغال زایی کنند.
مدیر مرکز رشد فناوری های پیشرفته ی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: در این دوره از کنفرانس بیشتر بر جنبه ی علمی کارآفرینی تاکید شده است و امیدوار هستیم تا با استفاده از تجارب اساتید بتوانیم در پایان این کنفرانس دو روزه نتایج مفید و ارزشمندی به دست آوریم.
وی در بخش پایانی صحبت های خود به برگزاری کارگاههای آموزشی با هدف افزایش غنای علمی شرکت کنندگان اشاره کرد و اذعان داشت: در این دوره از کنفرانس در مجموع ۸۸ مقاله به دبیرخانه ارسال و پس از بررسی ۵۳ مقاله برگزیده شد که ۲۶ مقاله بصورت شفاهی و ۲۵ مقاله بصورت پوستر ارائه خواهد شد.

دکتر عیسی منصوری معاون کارآفرینی وزیر کار و رفاه اجتماعی نیز در ادامه این کنفرانس اظهار کرد: اولین نکته ای که در حال حاضر باید به آن توجه کرد، موضوع تحریم شرایط اقتصادی موجود است که می تواند فرصتی باشد تا در حوزه کارآفرینی استقلال، مهارت و تخصص های بیشتری کسب کنیم.

وی ادامه داد: کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران به دلیل همکاری و مقاومت بالای مردم و همچنین منابع طبیعی گسترده موجود در کشور، حائز اهمیت است. در واقع آن چه در زمان بحران، باعث مقاومت و بروز رفتار منطقی می شود، رفتار فردی نیست بلکه عملکرد و واکنش جمعی و همچنین سابقه فرهنگی یک مجموعه است.

دکتر منصوری افزود: در واقع اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه یک دوران بحرانی را در تاریخ خود داشته اند که زمینه ساز پیشرفت های چشم گیر در سال های بعد شده است، کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و به یاری خداوند در آینده ای نزدیک، شاهد پشت سر گذاشتن بحران ها و رسیدن به اهداف و موفقیت های مورد نظر خود خواهیم بود.
وی تصریح کرد: در همین دوره بحرانی کشور نیز مردم ما توانستند در حوزه های مختلف کارآفرینی دستاوردهای فراوانی کسب کنند اما این که تشخیص دهیم روی کدام حوزه ها در بحث کارآفرینی باید تمرکز کنیم نیازمند هماهنگی و همکاری همه است برای مثال می توانیم بر روی بخش های IT و تولید محتوا، گردشگری، صنعت پوشاک و کفش برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم.
گفتنی است در این دوره از کنفرانس در مجموع ۸۸ مقاله به دبیرخانه ارسال و پس از بررسی ۵۳ مقاله برگزیده شد که ۲۶ مقاله بصورت شفاهی و ۲۵ مقاله بصورت پوستر ارائه خواهد شد.