ارتقای رتبه زبان فارسی در نگارش متون علمی / تلاش برای تکمیل چرخه ایده تا محصول
نشست خبری معاونین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر حاجی آخوندی معاون پایش، نظارت و ارزیابی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به ارتقای جایگاه زبان فارسی در تولید علم گفت: بر اساس آمارهای جهانی زبان فارسی در حوزه علم و فناوری رتبه قابل توجهی کسب کرده است.
وی افزود: بر اساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۰۱ کل مقالاتی که دارای اعتبار علمی به زبان فارسی در سایت اسکوپوس ۴۲ مقاله بوده که بر این اساس رتبه زبان فارسی در میان زبانهای زنده دنیا رتبه ۳۳ بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با ثبت هزار و ۸۴۵ مقاله علمی به زبان فارسی ، رتبه زبان فارسی به رتبه ۱۵ ارتقاء یافته است.
دکتر حاجی آخوندی با اشاره به موفقیت برخی از شرکتهای دانشبنیان در صادرات محصولات خود گفت:: ارزش دلاری محصولات پیشرفته با فناوری بالا در سال ۱۳۸۰ بالغ بر ۲۷ میلیون دلار بوده که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۲۳۱ میلیون دلار رسیده است.
معاون پایش، نظارت و ارزیابی ستاد نقشه جامع علمی کشورافزود: صادرات خدمات فنی و مهندسی محققان کشور در سال ۱۳۸۰ ۵۷۵ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۹ میلیارد دلار و ۵۴۴ میلیون دلار رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه تعداد ارزش خدمات فنی و مهندسی شرکتهای دانشبنیان کشور در سال ۹۶ به بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار رسیده است، ادامه داد: در کشوری که واردات آن بر پایه منابعمحور بوده، این اعداد و ارقام میتواند کشور را از حالت تک محصولی خارج کند.
به گزارش مرک زخبر شورا عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه این دکتر باقری مقدم معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: اقتصاد دانش بنیان از موضوعات مورد توجه ستاد راهبری اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور در دهه چهارم انقلاب اسلامی است.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در دهه اول فعالیت تخود لاش داشته است به رفع وابستگیهای علمی و ایجاد زیرساخت های پژوهشی و علمی اهتمام داشته باشدکه با ایجاد زیرساختهای علمی و آموزشی نظیر تاسیس دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شاهد، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان سمت، فرهنگستانهای علوم و جهاد دانشگاهی و... در این مسیر فعالیت های بسزایی را انجام داده است.
دکترباقری مقدم ادامه داد: تدوین کتب درسی جدید براساس مبانی انقلاب اسلامی، تربیت اعضای هیئت علمی برای دانشگاهها، تدوین ضوابط جذب اساتید و دانشجویان و همچنین استفاده از منابع غیردولتی در توسعه آموزش عالی کشور از دیگر مواردی بود که به آن توجه شد.
معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت : در دهه دوم انقلاب شاهد رشد و شکوفایی آموزش عالی در کشور هستیم که توسعه دورههای تحصیلات تکمیلی و افزایش تعداد دانشگاهها و دانشجویان از ثمرات این دوره است.
وی افزود: دردهه سوم انقلاب اسلامی عمده حرکت ما به سوی پژوهش و توسعه فناوریهای نوین بوده است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علم کشور ادامه داد: تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه نهادهای علم و فناوری، توسعه مراکز رشد و موسسات تجاری سازی از مواردی است که منجر به توسعه فعالیتهای کشور در فناوریهای نوظهور از جمله نانوتکنولوژی، زیست فناوری، سلولهای بنیادی،گیاهان دارویی و انرژیهای تجدیدپذیر همگی ماحصل این نگاه در دهه سوم انقلاب اسلامی بوده است.
دکتر باقری مقدم گفت: در دهه چهارم تمامی اهتمام بر این است تا نتایج حاصل از فناوریهای نوظهور را به اقتصاد دانش بنیان مرتبط سازیم و مواردی از قبیل قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی، تصویب قانون رفع موانع تولید و توجه به عامل فناوری در قرار دادهای بین المللی از قبیل مواردی است که در این راستا صورت گرفته است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر امیدوار معاون هماهنگی و اجرایی سازی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز در ادامه این جلسه گفت: با تاکیدات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ نقشه جامع علمی کشور ابلاغ شد و ستاد راهبری اجرایی نقشه جامع علمی کشور برای اصلاحات ساختاری در بدنه نظام و دستیابی به اهداف فصل دوم نقشه آغاز به کار کرد.