عمومی | دانشگاه امام صادق

دیدار رئیس دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین‌علی سعدی رئیس دانشگاه امام صادق (ع) طی سفری به شهر مقدس قم با علما و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم دیدار و گفتگو کرد.

حضرت آیت الله علوی گرگانی دامت برکاته : دانشگاه امام صادق (ع) برترین دانشگاه کشور است؛

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی دامت برکاته در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعدی با بیان اینکه دانشگاه امام صادق(ع) از نظر من برترین دانشگاه کشور است، فرمودند: آقای دکتر سعدی از ماست و افتخار ماست، سال‌هاست که ایشان را می‌شناسم و به ایشان علاقه وافر دارم.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی دامت برکاته ادامه دادند: از شما می‌خواهم جوانانی را در این دانشگاه تربیت کنید که از حیث علمی قوی و از جهت اجرایی توانمند باشند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعدی ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های دانشگاه گفت: از اظهار لطف و محبت مرجع بزرگوار ممنونم و تقاضا دارم دعا بفرمایید خدا توفیق دهد بتوانیم اهداف و راهبردهای رهبر معظم انقلاب دام ظله را برآورده سازیم و ارشادات مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم را سرلوحه فعالیت قرار دهیم.

حضرت آیت الله سبحانی دامت برکاته دانشگاه امام صادق(ع) با تقویت بنیه علمی و معنوی خود به مسائل روز پاسخ دهد؛

دیدار با حضرت آیت‌الله سبحانی دامت برکاته برنامه دیگر ریاست دانشگاه در شهر مقدس قم بود.

حضرت آیت الله سبحانی دامت برکاته در این دیدار ضمن آرزوی توفیق برای دکتر سعدی فرمودند: امیدواریم بتوانید راه مرحوم آیت‌الله مهدوی رحمت الله علیه را ادامه دهید.

معظم له  به بیان خاطرات خود از حضرت آیت‌الله مهدوی رحمت الله پرداختند و ضمن پر اهمیت شمردن طراحی واحدهایی جهت تعلّم کلام اسلامی ناظر به شبهات جدید، خواستار استفاده از کتب و منابعی شدند که به شیوه‌های آموزشی و تعلیمی در فقه و اصول نگاشته شده است.

حضرت آیت الله سبحانی دامت برکاته در تجلیل از جایگاه علمی حضرت آیت الله باقری کنی دامت برکاته خاطرنشان کردند که سال‌ها پیش ایشان در حوزه درسی ما حاضر می‌شد و از افراد کوشا و تلاشگر آن جمع بود.

رئیس دانشگاه نیز در این دیدار با بیان اینکه در دانشگاه ما در بسیاری از دروس از کتاب‌های مفید، به‌روز، و آموزشی حضرتعالی استفاده می‌شود، گفت: ما از کتاب‌های شما چه در فقه و اصول، چه در تاریخ اسلام، و چه در کلام بهره می‌بریم؛ سال‌هاست دانشجویان ما از کتاب موجز حضرتعالی و همچنین الوسیط جهت یادگیری و ورود به دانش اصول استفاده می‌کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته دانشگاه امام صادق(ع) در عین اسلامی بودن ناظر به حل مسائل مردم فعالیت ‌کند؛

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعدی با حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی دامت برکاته نیز دیدار و گفتگو کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته در ابتدای سخنانشان فرمودند: یک سلسله مسائل مستحدثه آمده که ضرورت دارد با مبنای اسلامی حل شود و به نظر ما در اسلام برای تمامی مسائلی که به وجود می‌آید راه‌حل‌هایی پیش‌بینی شده است.  معظم له  افزودند: وظیفه دانشگاه شما حل این مسائل و کمک به حوزه در فهم موضوعات آن است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته همچنین تاکید کردند: دانشگاه امام صادق(ع) باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مشکلات اخلاقی رایج در سایر دانشگاه‌ها در آن وجود نداشته باشد. برخی ادعا می‌کنند که دانشگاه بدون این نقاط منفی نمی‌تواند باشد، شما باید ثابت کنید که دانشگاهی می‌توانیم داشته باشیم که از لحاظ علمی مطلوب و از حیث اخلاقی، اسلامی باشد؛ ممکن است از دانشگاه شما افرادی بیرون بیاید که سلامت اخلاقی، دینی، یا سیاسی نداشته باشد، اما باید تلاش کنید این مسئله به حداقل برسد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته سپس یادآور شدند: خواهش من این است که شما از تلاش‌های خود اطلاع‌رسانی خوب و قوی انجام دهید و ثابت کنید یک دانشگاه اسلامی می‌تواند در عین حال که اسلامی است، علمی باشد و مشکلات روزمره مردم را حل کند. این مهم محقق نمی‌شود مگر با حضور جدی و قوی در فضای مجازی.

حجت السلام و المسلمین دکتر سعدی نیز گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و در دست اقدام، ارائه و خاطر نشان کردند: قطعاً یکی از اهداف ما موضوع‌شناسی مسائل روز است که اولین قدم برای کشف نظر شارع و حکم شرعی مسئله می‌باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی دامت برکاته :  تربیت مدیران صالح برای نظام از اهم وظایف دانشگاه امام صادق(ع) است؛

دیدار با حضرت آیت‌الله نوری همدانی دامت برکاته نیز از دیگر برنامه های این سفر بود.

حضرت  آیت الله نوری همدانی دامت برکاته در این دیدار در سخنانی فرمودند: از انتصاب حضرتعالی به این مسئولیت خوشحالیم و دعا می‌کنیم بتوانید این وظیفه خطیر را به نحو احسن به انجام رسانید.

معظم له تاکید کردند: یکی از اولویت‌های دانشگاه باید تربیت مبلّغ باشد از سوی دیگر از اهمّ وظایف دانشگاه امام صادق(ع) تربیت مدیران صالح برای نظام اسلامی است.

حضرت آیت الله نوری همدانی دامت برکاته همچنین تصریح کردند: انتظار ما این است که این دو هدف مقدس که عبارت است از تربیت مبلّغ و تربیت مدیران صالح در دستور کار دانشگاه قرار گیرد و نسبت به آن اهتمام ورزیده شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعدی نیز خطاب به معظم له اعلام داشتند: حضرتعالی از بزرگان و فقهایی هستید که در هیئت موسس و امنای اولیه دانشگاه امام صادق(ع) حضور داشتید و دانشگاه به واسطه‌ی زحمات بزرگانی همچون شما این مسیر پرفراز و نشیب را طی کرده است. حضرتعالی از پیشگامان علوم انسانی اسلامی هستید. نظریات اقتصادی اسلامی شما سرمشق محققین و دانشمندان این حوزه است.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعدی افزود: ما برای رسیدن به نقطه‌ی مطلوب راه بلندی در پیش داریم و پشتیبان ما دعای علمای دین است که عمر خود را در راه اسلام صرف کرده‌اند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دامت برکاته : به تراث شیعه؛ مباحث کلامی و عقاید بر مبنای آیات و روایات اهمیت دهید.

از جمله ملاقات های صورت گرفته در این سفر دیدار با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دامت برکاته بود که معظم له در این دیدار فرمودند: آنچه مهم است و تقاضای بنده از جنابعالی است؛ اهمیت‌دادن به تراث شیعه، مباحث کلامی و عقاید بر مبنای آیات و روایات است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دامت برکاته اظهار کردند: بحمدالله، ریاست جدید دانشگاه برآمده از حوزه است و با دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما آشناست.

معظم له در ادامه بیان داشتند که دانشگاه امام صادق(ع) محاسنی دارد از جمله تاکید بر دروس فقهی و همچنین عدم اختلاط میان دختران و پسران.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دامت برکاته در ادامه به ذکر خاطره ای از حضرت امام خمینی(ره) پرداخته و یادآور شدند: در سال‌های پایانی حضور من در شورای نگهبان، ایشان به من ریاست دانشگاه امام صادق(ره) را پیشنهاد دادند که مشاغل گوناگون و علاقه به اقامت در شهر مقدس قم مانع از پذیرش این مسئولیت شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعدی نیز در سخنانی با بیان اینکه تشرف به محضر عالم بزرگواری که قریب به یک قرن عمر خود را وقف اسلام و مذهب حقه شیعه کرده توفیق بزرگی است که هیچ‌گاه از خاطرم نمی‌رود.

وی تصریح کرد: اساتید ما از جمله حضرت آیت‌الله باقری کنی دامت برکاته مکرر از حضور شما و مرحوم اخوی در درس حضرت آیت‌الله بروجردی رحمت الله علیه به عنوان برجسته‌ترین و شاخص‌ترین شاگردان آن فقیه بزرگ یاد می‌کنند. اطمینان خاطر می‌دهم که اراده اینجانب و مجموعه دانشگاه بر رفع دغدغه‌های فقها و بزرگان حوزه است.

حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته : دانشگاه امام صادق(ع) در تولید علوم انسانی اسلامی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

ملاقات با حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته دیگر برنامه‌ی این سفر بود.

در این جلسه حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته ضمن تجلیل از شخصیت حضرت آیت الله مهدوی کنی رحمت الله به اهمیت دانشگاه امام صادق(ع) اشاره کردند  و به نقش این مرکز در تولید علوم انسانی اسلامی پرداختند.

معظم له  با تحلیلی جامع از ماهیت علم دینی گستره آن‌را محدود به حوزه علوم انسانی ندانسته ولی به اهمیت مضاعف علوم انسانی نسبت به سایر مباحث تاکید فرموده و پیچیدگی آن را گوشزد کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته دقت در تربیت دانشجویان را امری لازم بر شمرند و تاکید فرمودند: مدیران ارشد نظام که در این مرکز تربیت می‌شوند باید از سلامت نفس و تعهد برخوردار باشند.

معظم له در پایان برای مدیریت دانشگاه در توفیق انجام این رسالت مهم دعا کرد.

در ادامه رئیس دانشگاه وضعیت آموزشی، پژوهشی و تربیتی دانشگاه را گزارش کرده و گفت: در آغاز حرکت هدایت و ارشاد علما و مراجع دامت برکاتهم را لازم داریم و تحقق راهبردهای مقام معظم رهبری دام ظله به گونه ای است که باید با حوزه و مراجع عظام دامت برکاتهم ارتباطی وثیق داشته باشیم.