عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

دکتر طاهر: فرهنگ و ادب ایران اسلامی سرشار از اندیشه‌های حقوق بشری است

روز یکشنبه ۱۸آذرماه ۹۷، جلسه پرسش پاسخ دانشجویان با معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با حضور رئیس دانشگاه شهیدباهنر و جمعی از استادان، کارکنان و دانشجویان در تالار وحدت دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر طاهر؛ رئیس دانشگاه شهیدباهنر کرمان، ضمن بیان بهترین درودها و سلام‌ها و گرامیداشت حضور دکتر محمدجواد لاریجانی در جمع دانشگاهیان و خیر مقدم به دانشجویان دانشگاه، با اشاره به جایگاه انسان گفت: از دیگاه اسلام، انسان موجودی ارزشمند است. قرآن کریم، خداوند را به لحاظ آفریدن انسان « اَحسنُ الخالقین» نام نهاده و از آدمی به عنوان خلیفه و جانشینِ خدا در زمین یاد کرده و با بیان کرامت و بزرگداشت انسان، فرشتگان را به سجده و خشوع در برابر او فرمان داده است.
دکتر طاهر خاطر نشان کرد: آزادی بشر و احترام به حقوق و حیثیّت ذاتی انسان، به شکلهای مختلف مورد توجّه اسلام است و اساساً فلسفه بعثت پیامبران، توجّه دادن آدمی به حیثیّت و کرامت و شرافت انسانی خویش است. قرآن کریم همه مردم را به کار نیک دعوت و از کار بد باز می‌دارد. پاکیزه‌ها را بر مردم حلال و ناپاک‌ها را بر آنها حرام می‌کند و فرعون را، از آن جهت که مردم را به دو دسته ممتاز و غیر ممتاز تقسیم کرده، سرزنش می‌کند و از او به عنوان طغیانگر نام می‌برد.
رئیس دانشگاه شهیدباهنر با تاکید بر توجّه دادن انسان به ارزش ذاتی خود و نفی اسارت و بردگی گفت: در اسلام، زن و مرد در گوهر انسانی و کرامت ذاتی یکسان هستند و زندگی واقعی و کمالِ هر یک در سایه کار نیک،  ایمان و اعتقادِ صحیح دست یافتنی است. عبارتِ معروف امیر المومنین علی بن ابی طالب) علیه السلام) که: « بنده دیگری مباش، در حالی که خداوند تو را آزاد آفریده است.» و کلام نورانی امام حسین (علیه السلام) خطاب به دشمنان خویش که : « اگر دین ندارید، آزاده باشید.».
وی افزود: به جرات می‌توان ادعا کرد که تقریباً تمام آن چه به عنوان حقوق اساسیِ انسان در اعلامیه جهانیِ حقوقِ بشر آمده است، به گونه‌ای کامل در آموزه¬ها و در نظام اسلام مورد توجّه قرار گرفته و در بسیاری از موارد به بهترین وجه به اجرا گذاشته شده است.
دکتر طاهر تصریح کرد: فرهنگ ریشه‌دار و همه جانبه ایران اسلامی، این افتخار را نیز دارد که نخستین منشور حقوق بشر را، در بیش از ۲۵۰۰ سالِ پیش، در قالب « استوانه کوروش» به جهانیان ارائه داده است. فرهنگ و ادب ایران اسلامی سرشار از اندیشه‌های حقوق بشری است. به عنوان نمونه سعدی می‌گوید:
بنی آدم اعضای یک پیکرند            که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار        دگر عضوها را نماند قرار
رئیس دانشگاه اظهار کرد: امروز دانشگاه شهید باهنر کرمان، که با دستان افتخار آمیز و احترام برانگیزِ زنده یاد افضلی پور و بانو فاخره صبا، آن دو آزاده عزیز و مُنادیِ عملیِ حقوق بشر، بنیان گذاشته شد، افتخار میزبانی از دکتر محمد جواد لاریجانی، دبیر محترم ستاد حقوق بشر در قوّه قضاییه را دارد. ستادِ حقوقِ بشر ِقوّه قضاییه که مسئولیّت آن با رئیس قوّه قضاییه است، مرکّب از ۵ وزیر، برخی از مقامات عالی‌رتبه قضایی و نمایندگان مجلس است و وظیفه خطیر حمایت و ارتقای حقوق بشر و نظارت بر اجرای دقیق مسائل مرتبط با حقوق بشر را در کشور به عهده دارد.
دکتر طاهر، در پایان در مورد شخصیت دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: دکتر لاریجانی به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی، سیاسی و قضایی کشور، اعتقاد دارند که: « مخاطب حقوق بشر اسلامی، کلِّ بشریت است.» و معتقدند که: « حقوق بشر منعکس کننده آرمانِ جهانیِ عدالت و آزادی و جامعه‌ای است که در آن هر انسانی بتواند از زندگی شرافتمندانه، همراه با مساوات، و کرامت بشری برخوردار گردد.».