عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربت حیدریه

نمک دریا، بدترین نوع نمک خوراکی است

مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت با اشاره به شعار " بیایید برای حفظ سلامتی نمک را کم و فقط از نوع یددار تصفیه شده مصرف کنیم "از اجرای طرح بسیج ملی اطلاع رسانی در خصوص مصرف نمک یددار تصفیه شده(۱۷لغایت ۲۱ آذرماه) خبرداد .

سمانه یوسفی بیان کرد :کمبود ید و اختلالات ناشی از آن (IDD) در سال های گذشته به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی- تغذیه ای ایران محسوب می شده است که با توجه به پیامدهای زیان بار بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی کمبود ید، پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از آن در اولویت مداخلات نظام سلامت کشور قرار گرفت و به همین منظور، یددار کردن نمک های خوراکی به عنوان راهکاری اصلی در نظر گرفته شد و کلیه کارخانجات تولید کننده نمک موظف به افزودن ید به نمک های خوراکی گردیدند .

مسئول واحد بهبود تغذیه  ادامه داد : متاسفانه این روزها  افراد سودجو با استفاده از عناوینی عوام فریب مانند طب سنتی ، طب طبیعی و بدون داشتن حتی یک سند علمی مردم را از مصرف نمک های یددار تصفیه شده منع کرده و به سوی مصرف نمک های غیر استاندارد مانند نمک دریا ، سنگ نمک و..... سوق می دهند.

وی تاکید کرد : نمک دریا، بدترین نوع نمک خوراکی است و این در مغایرت کامل با تبلیغات افراد سودجویی است که تحت عنوان فروش نمک دریا ( به‌عنوان نمک سالم تر) پول های کلانی را به جیب می‌زنند.

در همین راستا  طبق اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، و جهت حساس نمودن جامعه برای مصرف نمک یددار تصفیه شده به عنوان نمک خوراکی مردم،  بسیج ملی اطلاع رسانی عمومی برای مصرف نمک یددار تصفیه شده از ۱۷ آذر ماه  آغاز شده است